گزارش گاردین؛

پوتین در مسیر شکست؛ کاهش محبوبیت با رشد کرونا

تهران (پانا) - در روزی که بالاترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا رقم می‌خورد، عجیب‌ترین روز برای اعلام مسیر برون‌رفت از محدودیت‌های کرونایی خواهد بود اما این دقیقا همان راهی است که ولادیمیر پوتین وارد آن شد؛ اعلام پایان "روزهای غیر کاری" که کرملین اواخر مارس اعمال کرده بود.

کد مطلب: ۱۰۷۳۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
پوتین در مسیر شکست؛ کاهش محبوبیت با رشد کرونا

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در روزی که بالاتر از ۱۱ هزار مبتلا به کرونا در کشورش به ثبت رسید، در ویدیو کنفرانسی از اقامتگاهش اعلام کرد "ما راه بلند و دشواری پیش رو داریم و جایی برای اشتباه وجود ندارد."

روسیه اکنون دومین رشد شیوع کرونا در جهان را پس از آمریکا داراست. نام میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه هم در میان افراد مبتلا به این ویروس دیده می‌شود.

با این حال، به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی روز دوشنبه رهبر کرملین بیش از آنکه دعوتی از روس‌ها برای آمدن به خیابان‌ها باشد، تازه‌ترین حرکت مهره شطرنج پوتین برای واگذاری مسوولیت مقابله با این بحران به رهبران محلی بوده باشد؛ کسانی که به گفته او، خودشان باید درباره زمان پایان دادن به این محدودیت‌ها تصمیم‌گیری کنند.

مطمئناً، وسعت روسیه بدان معناست که محدودیت‌های مهار کرونا در ولادیووستوک ارتباطی با رشد اپیدمی در هفت منطقه زمانی دورتر در مسکو ندارد. اما تاتیانا گلیکووا، وزیر بهداشت روسیه بعداً توضیح داد که تاکنون فقط ۱۱ منطقه از ۸۵ منطقه روسیه دارای وضعیت اپیدمیولوژیکی بوده‌اند که می‌تواند زمینه را برای کاهش محدودیت‌ها فراهم کند. همین این امر باعث می‌شود که اطلاع‌رسانی پوتین تا حدی واگذاری مسوولیت و انداختن مسوولیت به دوش دیگران در نظر گرفته شود.

مارک گالئوتی، تحلیلگر روس و نویسنده کتابی درباره پوتین می‌گوید: این واگذاری مسوولیت است. معمار سیستم فوق ریاست جمهوری روسیه، ناگهان مقام‌های محلی را کشف می‌کند، آن هم زمانی که به نفعش است. پوتین مسوولیت مبارزه با این شیوع را به آن‌ها می‌دهد، آن هم بدون اعتبار یا اختیارات.

پوتین به ندرت در مدیریت بحران درخشیده است و برای نمونه می‌توان به غرق شدن زیر دریایی روسی کورسک اشاره کرد که ۲۰ سال پیش در اولین ماه‌های حضور پوتین در قدرت اتفاق افتاد؛ موضوع مدیریت کرونا هم چندان تفاوتی با آن ندارد. ویروس کرونا سوالات پرچالشی را پیش روی کرملین و این سیستم سیاسی‌ای قرار داده که پوتین طی دو دهه گذشته به وجود آورده است.

تاتیانا استانووایا، رئیس اندیشکده آر. پولیتیک در گزارش جدیدش به مرکز گارنگی مسکو نوشت: پاسخ اولیه منفصل پوتین به شیوع ویروس کرونا، دست‌کم تا حدودی نتیجه تمایل کارکنان او برای تسویه اطلاعات و به تصویر کشیدن وقایع در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بود. گزارش‌های کارکنان پوتین در مورد دستاوردهای آن است، نه مشکلات.

این ویروس همچنین برنامه‌هایی برای رای‌گیری در مورد اصلاحات قانون اساسی را مختل کرد که می‌تواند راه را برای فرمانروایی پوتین تا سال ۲۰۳۶ هموار کند. این رای‌گیری برای ماه آوریل تعیین شده بود، اما در عوض او خود را مقابل دشمنی فجیع، مختل‌کننده و نامرئی یافت و شاهد افول میزان محبوبیتش شد.

مارک گالئوتی، تحلیلگر و نویسنده روس می‌گوید: به طور حتم می‌توان استدلال کرد که این جدی‌ترین چالش برای پوتین به عنوان رهبر ملی طی ۲۰ سال فرمانروایی اوست و او در حال شکست است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار