جزئیات نحوه احداث «مراکز مثبت زندگی»

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور جزئیات مربوط به فعالیت و نحوه احداث مراکز ارائه دهنده خدمات بهزیستی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات نحوه احداث «مراکز مثبت زندگی»

وحید قبادی دانا در جمع خبرنگاران درباره تاسیس مراکز «مثبت زندگی» توضیح داد: به منظور اجرای بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بند ۴ ماده ۵۷ قانون احکام دائمی دال بر تشکیل مراکز خدمات بهزیستی در سازمان بهزیستی، این مراکز تاسیس می‌شود که از حدود ۱۰ ماه پیش برنامه‌ریزی‌های لازم برای تشکیل این مراکز در سازمان بهزیستی انجام‌ شده است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: از نظرات کارشناسان ستادی و استانی و تجربیات گذشته در تشکیل مجتمع های خدمات بهزیستی استفاده شده است. همچنین از نظرات شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی برای تهیه دستورالعمل‌های این مراکز استفاده شده است.

به گفته وی، ۶ دستورالعمل مکتوب در ماه‌های گذشته آماده و به استان‌ها در خصوص نحوه تشکیل مراکز، نحوه آموزش پرسنل، شرایط لازم برای پرسنل و مسئولان مراکز، ویژگی‌های ساختمان و مناسب سازی مراکز برای معلولان و شرایط و ضوابط اداری بر مبنای اسناد بالا دستی تهیه و ابلاغ شده است.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: موسسات غیر دولتی، افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و خیریه‌ها می‌تواند این مراکز را تشکیل دهند.

قبادی دانا افزود: سازمان بهزیستی ۲۲ خدمت را در سطح اولیه خدمات اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری به عهده مراکز قرار می‌دهد و بابت هر فعالیت نیز یارانه لازم را به مراکز می‌پردازد.

وی درباره نحوه تشکیل مراکز مذکور نیز توضیح داد: نحوه تشکیل این مراکز هم براساس توزیع جغرافیایی و جمعیتی مددجویان ‌مستمری‌بگیر بهزیستی است که بر حسب محل سکونت مددجویان در نقشه جغرافیایی هر ۴۵۰ خانوار تحت پوشش یک‌ مرکز قرار می‌گیرند و مراکز بر محور مددکاران اجتماعی و بر پایه دولت الکترونیک خواهند بود. مراکز خدمات بهزیستی که تحت عنوان مثبت زندگی شکل گرفته در حیطه چارچوب فعالیت بهزیستی در سطح یک خدمات سازمان فعال خواهند بود.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه محور فعالیت مراکز مثبت زندگی خانواده است، بیان کرد: پرونده‌های مددکاری اجتماعی خانوار به شکل الکترونیکی برای همه مددجویان مستمری بگیر سازمان بهزیستی شکل می‌گیرد و در فاز نخست فعالیت ۲۳۰۰ مرکز خدمات بهزیستی در ۲۳۰۰ محله در سطح کشور آغاز شده و باعث‌ می شود مددجویان دسترسی سهل تری به خدمات داشته باشند و نیاز نباشد برای دریافت خدمات به ادارات بهزیستی مراجعه کنند.

وی افزود: به این ترتیب می‌توانند خدمات اولیه مثل تشکیل پرونده و درخواست‌هایشان را در این مراکز انجام دهند. این مراکز در راستای خدمات ادارات بهزیستی شهرستان هستند و ‌به شکل الکترونیک‌ درخواست‌ها به ادارات بهزیستی شهرستان ارجاع شده و اقدامات لازم صورت می‌گیرد. برای تاسیس مراکز ذیل ماده ۲۶ که مراکز همکار بهزیستی هستند امکاناتی فراهم‌شده تا در قالب سامانه‌های الکترونیکی درخواست‌ها را انجام دهند.

قبادی‌دانا با بیان اینکه درخواست تاسیس مرکز خدمات بهزیستی به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد، گفت: اشخاص حقیقی و افراد تحصیل کرده در رشته‌های مددکاری اجتماعی و رشته‌های مرتبط طبق دستورالعمل اعلام‌ شده می‌توانند در خواست بدهند. هر فرد ۵ نقطه را به عنوان نقاط مطلوب خود برای احداث مرکز مثبت زندگی پیشنهاد می‌دهد و براساس اولویت‌ها مرکز تاسیس می‌شود. بعد از ثبت درخواست که ۱۵ روز مهلت دارد، مراحل مختلف اداری مبنی بر استعلامات و تایید صلاحیت برای فعالیت انجام‌شده و مطالبق قانون اگر شرایط احراز شود، مراکز تاسیس می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که فعالیت این مراکز در اواخر تیرماه آغاز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار