محمدزاده: به دلیل تثبیت شرایط عادی و حل شدن تدریجی موضوع کرونا باید برنامه ریشه کنی بی سوادی به قوت خود ادامه داشته باشد

جلسه مشترک مدیران حوزه ستادی سازمان با معاونان سوادآموزی استان‌ها بصورت ویدیوکنفرانس برگزارشد

تهران (پانا) - جلسه مشترک مدیران حوزه ستادی سازمان با معاونان سوادآموزی استان‌ها به ریاست محمدزاده معاون وزیر و رئیس این سازمان و بصورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۷۲۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
محمدزاده: به دلیل تثبیت شرایط عادی و حل شدن تدریجی موضوع کرونا باید برنامه ریشه کنی بی سوادی به قوت خود ادامه داشته باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، ابتدا با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و روح ملکوتی امام شهدا و شهیدان رجایی و باهنر و شهید مطهری و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، قبولی طاعات و عبادات همکاران خود را از درگاه الهی خواستار شد. وی با تبریک هفته معلم به معلمان و تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع)، با اشاره به اینکه جلسه گردهمایی قبلی به دلیل کرونا تعطیل شد از تشکیل این جلسه اظهار خرسندی کرد.

وی در ابتدای جلسه ضمن عرض تبریک به معاونان جدید انتصاب استانی برایشان آرزوی موفقیت کرد و افزود: «شرایط کرونایی شرایطی نبود که تاکنون تجربه شده باشد و بسیاری از مراکز به اجبار تعطیل شدند که مدارس و دانشگاه‌ها از این امر مستنی نبوده‌اند، لذا به دلیل تثبیت شرایط عادی و حل شدن تدریجی موضوع کرونا باید برنامه ریشه کنی بی سوادی به قوت خود ادامه داشته باشد و با استفاده از برنامه‌های مجازی و غیر حضوری در تشکیل کلاس‌ها و فعالیت‌های سوادآموزی تلاش کنیم.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان عملکرد سازمان در سال 1398 از برنامه ریزی‌ها و فعالیت‌های همکاران خود قدردانی و به موارد ذیل اشاره کرد:

1- از کل حجم پیش بینی شده در سال جاری تا کنون، تعداد 385هزار و 64 نفر (83%) در سه دوره سوادآموزی تحت پوشش قرار گرفته اند که از این تعداد 186140 نفردر دوره سوادآموزی 98511 نفر در دوره انتقال و 100413 نفر در دوره تحکیم (تثبیت سواد)هستند. از این رقم تعداد 352609 نفر (91.6%) ایرانی و تعداد 32455 نفر ( 8.4%) اتباع خارجی بوده است.

2- از مجموع سوادآموزان تحت پوشش سال جاری، تعداد 63031 ( 16.4%) مرد و تعداد 322033 نفر ( 83.6% ) زن بوده است و از همین رقم ، تعداد 213242 ( 55.4%) در مناطق شهری و تعداد 171822 نفر ( 44.6% ) در مناطق روستایی در حال آموزش هستند.

3- در سال 98 با تلاش‌های انجام شده تعداد مراکز یادگیری محلی در سراسر کشور به 478 مرکز افزایش پیدا کرد که با هدف بومی سازی فعالیت‌های سوادآموزی و ارائه مهارت‌های زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفه‌ای به سوادآموزان علاوه بر آموزش پایه سواد است که در شرایط کرونایی نیز این مراکز نقش افرینی به سزایی داشتند.

4- تعداد 35 تفاهم نامه همکاری مشترک با دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی از سنوات قبل منعقد شده تا در حوزه آموزش، نظارت، توانمندسازی، تبلیغ و ترویج، تولید محتوا، پژوهش و فن آوری با سوادآموزی فعالیت می‌کنند.

5- در سال جاری مجموعاً 79 عنوان کتاب آموزشی، راهنمای آموزش و طرح های مکمل به مرحله بازنگری و تجدید چاپ رسیده است از جمله تهیه، تدوین کتاب مرجع در خصوص فرایند تولید محتوای آموزشی ویژه بزرگسالان، کتب حکایت‌های آموزنده، راهنمای حقوق شهروندی، آموزش مقدمات زبان انگلیسی و مهارت‌‌های رایانه، زندگی زیباست و امام مهربانی‌ها (عج)، راز شکوفایی (رنج و گنج)، نماز کلید بهشت، چاپ کتاب دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد.

6- امور مربوط به تعداد 2عنوان پژوهش ملی و 67 عنوان پژوهش استانی پیگیری و انجام شده است و امسال هم کمیته پژوهش سازمان در بین کمیته های پژوهشی معاونت ها و سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش رتبه برتر را کسب کرده است.

7- در ارزیابی عملکرد سال گذشته، سازمان نهضت سوادآموزی در جشنواره شهید رجایی در بین سازمان‌های وابسته به وزارت متبوع، رتبه برتر را کسب کرده است.

8- سازمان نهضت سوادآموزی در سال 1398 با توجه به حساسیت‌های به وجود آمده در زمینه افزایش بهره وری و انجام خدمات اداری برای بهبود خدمت رسانی به شهروندان و مخاطبان در بستر مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، توسعه ارائه خدمات از طریق میز خدمت توانست براساس شاخص‌های ارزیابی در مرحله پنجم این ارزیابی، رتبه 9 را در بین دستگاه‌های دولتی کسب کند.

9- بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی همچون برونسپاری، مراکز یادگیری محلی، اصلاح برنامه درسی دوره انتقال، آئین نامه آموزشی و ... مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به سیاست‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار سازمان در سال 1399 اشاره و برخی از آنها را به طور مبسوط تشریح کرد و گفت: «تامین عدالت آموزشی در امر سوادآموزی باید به گونه‌ای تحقیق پیدا کند که مخصوصاً با اجرای دقیق برنامه سواد آموزی در راستای عدالت آموزشی بالاترین تلاش را داشته باشیم که به همین دلیل در سال گذشته با اجرای سواد آموزی سه سطحی و طرح‌های شتاب بخشی، استان‌ها را به سه دسته بالای میانگین کشوری ونزدیک میانگین کشوری و زیر میانگین کشوری تقسیم کردیم؛ در مناطقی که زیر میانگین هستیم باید تکیه بر سواد آموزی داشته باشیم مانند مناطقی چون سیستان و بلوچستان ودر استان‌ها و مناطقی که نزدیک میانگین کشوری هستند تاکید بر سوادآموزی بصورت50% و انتقال و تحکیم 50% مساوی و متعادل است و در استان‌های بالای میانگین کشوری باید برعکس و 70 الی 80% بر فعالیت در امر انتقال وتحکیم سواد و مابقی برای سواد آموزی تاکید شود.»

محمد زاده در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار سازمان در سال 1399 با تاکید بر اجرای فرامین مقام معظم رهبری در امر ریشه کنی بی سوادی (بند اول سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش)، و سیاست‌ها و اهم توصیه‌های سوادآموزی که برگرفته از تجارب گذشته است و با در نظر گرفتن اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه ششم توسعه و برنامه ریشه کنی بی سوادی موارد زیر را برای اقدام مورد تاکید قرار داد:

1-تأمین و بسط عدالت در بهره مندی از فرصت‌ها و امکانات برای سوادآموزی با کیفیت ازطریق اجرای دقیق برنامه‌های سوادآموزی و یادگیری مادام‌العمر برای خانواده‌های آسیب‌پذیر با تأکید بر مناطق مرزی، محروم وکمتر توسعه یافته، با بهره گیری از ظرفیت سایر خانواده‌ها

2-تنوع بخشی و باز تدوین محتوای آموزشی بزرگسالان و بازنگری اجرای برنامه درسی.

3-اجرای برنامه سوادآموزی سه سطحی و حمایت از طرح‌های شتاب بخشی محلی و منطقه‌ای در سوادآموزی.

4-تصویب و استقرار مرحله دوم نظام آموزش بزرگسالان.

5-پیگیری تصویب لایحه الزامی شدن آموزش عمومی در گروه سنی زیر30 سال از طریق دولت و مجلس محترم شورای اسلامی.

6-پژوهش و توسعه فناوری های نوین به ویژه دولت الکترونیک در سوادآموزی.

7-پشتیبانی و به روز آوری سامانه سوادآموزی، پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد و اطلاعات آموزش دهندگان.

8-ترغیب و تنویر افکار عمومی برای ایجاد تقاضا و ترویج دستاوردها و پیامدهای سوادآموزی.

9-توسعه و تقویت مراکز یادگیری محلی بارویکرد توسعه آموزش‌های مهارتی.

10-ساماندهی و ارتقای توانمندی نیروی انسانی شاغل درحوزه سوادآموزی.

11-تقویت نظارت بر فرآیند ثبت‌نام، آموزش، سنجش و ارزشیابی تحصیلی.

12-مدیریت بهینه و افزایش بهره وری منابع و مصارف مالی و تقویت مشارکت موسسات و بخش‌های غیر دولتی و نهادهای بین المللی.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین به بروزرسانی سامانه سوادآموزی، توسعه مراکز یاد گیری محلی، ساماندهی نیروهای انسانی در حوزه سوادآموزی، تقویت نظارت بر فرآیند ثبت‌نام و آموزش و سنجش و ارزشیابی تاکید و توضیحات لازم را ارائه کرد.

وی همچنین سال 99 را از لحاظ شرایط بودجه‌ای محدودتر و ضعیف تر از سال 98 خواند و گفت: «انتظاری که برای سال 99 داشتیم اگر رشدی در بودجه نداشتیم لااقل کم نشود ولی شرایط کشور به گونه‌ای است که حدود 30 درصد بودجه در سال 99 کم شده و برنامه‌ها بر مبنای این باید طراحی شود و تلاش و کوشش کنیم با اندک اعتبار موجود طوری حرکت کنیم که آسیبی به فعالیت‌های سوادآموزی نرسد و بیشترین باز دهی را داشته باشیم.»

در ادامه جلسه آقایان کوثری معاونت توسعه و پشتیبانی سازمان و خاک زاد سرپرست معاونت امور آموزشی، سیاست‌ها و ضوابط مالی و بودجه‌ای و سیاست‌ها و زمان کلاس گذاری و حجم سال 1399 را تشریح کردند و به سوالات معاونان سوادآموزی استان‌ها پاسخ دادند.

در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد 15 استان حضور آنلاین داشتند و نقطه نظرات و مشکلات استان‌ها را مطرح کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار