عزل حقوقدانان شورای نگهبان از سوی مجلس امکان‌پذیر شد

نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس تغییر کرد

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس، نحوه انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان در مجلس را تغییر دادند و مقرر کردند رئیس قوه قضاییه حداقل دو برابر افراد لازم را به عنوان کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی کند.

کد مطلب: ۱۰۷۲۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
عزل حقوقدانان شورای نگهبان از سوی مجلس امکان‌پذیر شد

نمایندگان در اولین دستور نشست علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بررسی و ماده یک این طرح را تصویب کردند که طبق آن یک مبحث به عنوان مبحث دوازدهم (انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان) به فصل اول باب دوم قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی الحاق و ماده ۲۰۱ مکرر به ذیل آن اضافه می‌شود:

ماده ٢٠١ مکرر- در اجرای اصل نود و یکم قانون اساسی، رئیس قوه قضاییه حقوقدانان شورای نگهبان را از میان حقوق‌دانان مسلمان تحصیلکرده در رشته‌های مختلف حقوقی با مشخصات کامل به همراه سوابق علمی و تجربی حداقل دو برابر افراد، به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.

طبق تبصره این ماده، پس از معرفی حقوقدانان به مجلس شورای اسلامی انصراف هریک از آنان قبل از اینکه موضوع در دستور هفتگی مجلس قرار گیرد امکان‌پذیر است و رئیس قوه قضاییه فرد یا افراد جایگزین را به صورت مکتوب به مجلس اعلام می‌کند.

طبق ماده ۲ این طرح جزء ۲ بند ز ماده ۱۱۷ قانون به بند د این ماده منتقل می‌شود؛ براساس این جزء انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان با اکثریت نسبی صورت می‌گیرد. به موجب تبصره این ماده همچنین در صورتی که حقوقدانان معرفی شده در مرحله اول رای لازم را کسب نکردند، در مرحله دوم اکثریت مطلق آرا نصاب رای‌گیری خواهد بود.

نمایندگان در ادامه به پیشنهاد محمدجواد فتحی رای دادند که براساس آن حقوقدانان شورای نگهبان مشمول ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس و تبصره‌های آن می‌شوند. بنابراین اعتراض نمایندگان به عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان با تقاضای کتبی ۲۵ نفر یا به درخواست کمیسیون آیین‌نامه داخلی صورت می‌گیرد و پس از تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراض از سوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی، موضوع رسیدگی می‌شود و در صورتی که اکثریت اعضای هیئت رای بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی تعلیق خواهد شد. سپس گزارش در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد و در صورت رای مجلس به رد صلاحیت فرد، وی مستعفی شناخته خواهد شد.

در جریان بررسی این پیشنهاد برخی نمایندگان عنوان کردند که در حال حاضر مجلس امکان نظارت بر عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان و امکان عزل آن‌ها را ندارد که با تصویب این پیشنهاد این امکان فراهم شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار