یک روز با کادر دبستان دولتی شهید چمران در ایام تعطیلات کرونا؛

همه اما و اگرها درباره «شبکه شاد»

تهران (پانا) _ نزدیک به یک ماه از آغاز به‌کار شبکه آموزشی دانش‌آموزان موسوم به «شاد» می‌گذرد و این شبکه امروز تبدیل به پرکاربرترین شبکه داخل کشور شده است. آمار بالای کاربران خود منجر به اظهارنظرهای گوناگونی در فضای رسانه‌ای کشور شده است که بر نقاط قوت و ضعف این شبکه اشاره دارد.

کد مطلب: ۱۰۷۲۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
همه اما و اگرها درباره «شبکه شاد»

چندماهی است که دنیا درگیر معضل بزرگی به اسم پاندمی کووید-19 است که عملکرد همه بخش‌ها و آدم‌ها را با اختلال مواجه کرده و زمان و هزینه بسیاری در همه جا صرف کاهش آسیب‌های این بلای جهانگیر شده است. اما از آنجا که می‌گویند «خلاقیت‌ها زاییده محدودیت‌ها هستند» در کنار صدها مشکلی که شیوع این بیماری ایجاد کرده، یک نتیجه مثبت نیز از آن حاصل شده است که همانا تقویت زیرساخت‌ها و امکانات ارتباط از راه دور و انجام کارها بدون نیاز به حضور در محل است.

آموزش و پرورش نیز که یکی از پرمخاطب‌ترین دستگاه‌های نظام‌های اجتماعی در سراسر دنیاست در دوره تعطیلی اجباری مدرسه‌ها ناچار به تقویت زیرساخت‌های آموزش از راه دور برای استمرار امر تعلیم و تربیت شده که بخش عمده آن در بستر تلویزیون و اینترنت جریان پیدا کرده است.

آخرین اقدامی که در توسعه آموزش‌های آنلاین انجام شده طراحی و راه‌اندازی یک اپلیکشین آموزشی است که این روزها با نام شبکه «شاد»، دانش‌آموزان و معلمان را در سراسر کشور به هم وصل کرده است؛ تا با انتقال باقی‌مانده محتواهای آموزشی، آنها را به طرف اتمام سال تحصیلی فعلی راهنمایی کند.

دبستان دولتی شهید دکتر چمران در منطقه یک شهر تهران یکی از مدارس فعال در شبکه شاد است که تا امروز همه دانش‌آموزانش به شبکه شاد پیوسته‌اند. آموزگاران تلاشگر این مدرسه هرروز فایل‌های تصویری، صوتی و ویدئویی از تدریس خود را در این شبکه در اختیار دانش‌آموزان قرار و تقریبا عمده وقت خود را به تدریس و طراحی تکالیف و رفع اشکالات دانش‌آموزان خود اختصاص می‌دهند. کادر مدرسه در نشستی اختصاصی با خبرنگار این خبرگزاری درباره نقاط قوت اپلیکیشن آموزشی شاد و برخی مشکلات فنی آن برای کاربران اظهارنظر کردند که خلاصه این نظرات را می‌خوانید:

کبری داوودی مدیر این دبستان دخترانه درباره آموزش‌های آنلاین مدرسه در ایام تعطیلات کرونایی مدارس می‌گوید:«ما تدریس آنلاین را از اسفندماه آغاز کردیم ولی در آن موقع شیوه آموزش آنلاین تا حدی خودجوش بود و هریک از معلمان با سلیقه خودشان کارِ تدریس را پیش می‌بردند. بعد از تعطیلات سال نو، این فرایند جدی‌تر و منظم‌تر شد، تا اینکه شبکه شاد وارد میدان شد و امروز همه دانش‌آموزان ما به شبکه پیوستند و در کلاس‌های آنلاین حاضر می‌شوند.»

وی افزود: «البته نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن شاد با مشکلاتی همراه بود که به تدریج آن را حل کردیم و این روزها تدریس با روال مشخصی انجام می‌شود.»

سرعت پایین شبکه شاد و تاخیر در بارگذاری فایل‌ها

حمیده فریدونی آموزگار پایه سوم این دبستان درباره بعضی مشکلات دانش‌آموزان و معلمان در استفاده از این اپلیکیشن آموزشی می‌گوید: «برنامه در زمینه پهنای باند مشکلاتی دارد به همین دلیل فایل‌ها با تاخیر بسیار بارگذاری می‌شود. سرعت پایین شبکه باعث می‌شود وقت کلاس بیشتر در انتظار آپلود و دانلودشدن فایل‌ها سپری شود و زمان کمتری برای سوال از دانش‌آموزان و رفع اشکال باقی می‌ماند.»

تنظیمات شبکه برای پایین آوردن حجم فایل‌ها باعث صرفه‌جویی در وقت شد

وی افزود: «البته در روزهای اخیر سرعت بهتر شده و به‌ویژه تنظیماتی که برای پایین آوردن حجم فایل‌ها اعمال می‌شود باعث صرفه‌جویی در وقت شده است.»

اکرم محمدی نسب معلم پایه ششم این دبستان درباره نحوه حضور و مشارکت دانش‌آموزان در کلاس‌های آنلاین می‌گوید:«دو نفر از شاگردان من به علت اینکه از گوشی والدین خود استفاده می‌کنند در ساعات تدریس نمی‌توانند در کلاس آنلاین حضور داشته باشند و به ناچار بعد از بازگشت والدین خود از کار به خانه، فایل‌‌های ذخیره شده را می‌بینند و می‌شنوند. این دو نفر اجازه دارند اشکالات درسی خود را در زمان دیگری برای من ارسال کنند.»

این معلم درباره سرعت شبکه و تاثیر آن در تدریس بعضی دروس گفت: «مثلا نمی‌توانیم اشکالات ریاضی را در شبکه شاد مطرح کنیم زیرا دانش‌آموز باید موقع حل مسئله از فعالیت خود فیلم ویدئویی بگیرد. اگر بخواهیم همین فیلم کوتاه را در شبکه بارگذاری کنیم 12 تا 14 دقیقه طول می‌کشد به همین دلیل گاه برای صرفه‌جویی در وقت مراحل حل مساله یا اشکالات کلاس را تایپ می‌کنیم.»

زهرا طائی آموزگار پایه چهارم درباره جذابیت‌های شبکه شاد که می‌تواند به جلب توجه دانش‌آموزان دوره ابتدایی بیانجامد گفت: «بچه‌ها استیکرهای مخصوص برنامه را دوست دارند و از آن استفاده می‌کنند. دختر خودم محصل دوره ابتدایی است. او هم مثل بچه‌های کلاسم بسیار مشتاق است سرِساعت در کلاس آنلاین حاضر شود. حتی هریک از بچه‌ها وقتی نام خود را از زبان معلم می‌شنوند جذبِ کلاس می‌شوند. وویس‌ها و فیلم‌ها هم برای بچه‌ها بسیار جذاب هستند.»

دیدن و شنیدن مجدد فایل‌ها باعث تکرار و در نتیجه تثبیت محتوای آموزشی می‌شود

فاطمه دُرفکی آموزگار پایه دوم درباره تاثیر مثبت فایل‌های ذخیره شده در یادگیری دانش‌آموزان گفت: «دیدن و شنیدن مجدد فایل‌ها باعث تکرار مضامین آموزشی و در نتیجه تثبیت محتوای آموزشی می‌شود.»

روژین رحمانی دانش‌آموز پایه سوم دبستان است که همراه با مادر خود برای دریافت کارنامه ترم قبل به مدرسه آمده است. این دانش‌آموز که برای نخستین‌بار به جمع روزه‌داران پیوسته و امسال همراه با همه همکلاسی‌هایش مراسم جشن تکلیف را به صورت آنلاین برگزار کرده است، مراسم جشن تکلیف کلاسش را خاطره‌ای به‌یادماندنی توصیف کرد و گفت: همه ما از سفره افطار اولین روزه خود فیلم تهیه کردیم و برای خانم معلم و بقیه بچه‌ها فرستادیم. آن روز برای شفای همه بیماران و حل مشکل همه آدم‌های دردمند دعا کردم.

خاطره یک جشن تکلیف آنلاین

خانم داوودی درباره این جشن تکلیف آنلاین گفت:«ابتدا یکی از دانش‌آموزان کلاس، فیلم کوتاهی از سفره افطاری خود را در گروه کلاس اشتراک‌گذاری کرد تا فردای آن روز نزدیک به 100 فیلم دیگر ارسال شد که همگی تصویرگر نخستین افطاری و دعای بعد از اذان دانش‌آموزانِ تازه تکلیفِ پایه سوم بود. این کار فضایی رقابتی ایجاد کرد که دانش‌آموزان را به مشارکت در این فعالیت تشویق کرد.»

همه سختی‌های پیوستن به شبکه

شهین مومن کیا معاون آموزشی دبستان دخترانه دولتی شهید دکتر چمران درباره بعضی سختی‌های پیوستن به شبکه شاد گفت:« این شبکه اوایل، مشکلات بسیاری داشت؛ بعضی‌ها تنبلی می‌کردند و بعضی دیگر گوشی نداشتند. بعضی‌ خانواده‌ها گوشی‌های مدل پایین داشتند و بعضی‌ها توان پرداخت هزینه اینترنت را نداشتند. تعدادی از بچه‌ها در انجام مراحل ثبت‌نام دچار مشکل بودند و بعضی از بچه‌ها هم در هیچ‌یک از کانال‌ها حضور نداشتند؛ که به تدریج همه این مشکلات را با مشارکت خانواده‌های دانش‌آموزان حل کردیم. مثلا از والدین یکی از دانش‌آموزان یک گوشی امانت گرفتیم تا دانش‌آموزی که فعلا امکان تهیه گوشی ندارد از آن استفاده کند.»

محمدی‌نسب آموزگار پایه ششم نیز درباره جذابیت‌های شبکه شاد گفت: «موضوعات جذاب مطرح شده در شبکه مشارکت بیشتر بچه‌ها را جلب می‌کند. مثلا فعالیت «داستان‌گویی» طرفداران بسیاری بین بچه‌ها دارد. آنها ابتدا باید داستانی را به انتخاب خود برای معلم بفرستند؛ سپس آن را در گروه بخوانند یا درباره آن با سایر بچه‌ها صحبت کنند. این یکی از فعالیت‌هایی است که علاوه بر جلب مشارکت دانش‌آموزان، می‌تواند در تقویت فرهنگ کتابخوانی و مهارت‌های صحبت در جمع در دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد.»

خانم داوودی مدیر مدرسه در پایان در جمع‌بندی خود درباره شبکه آموزشی شاد بیان کرد: «امروز مشکلات شبکه کمتر شده است و وجود کانال‌های مخصوص انجمن اولیا و مربیان، تربیت بدنی، فعالیت‌های پرورشی، شبکه شاد را تبدیل به یک شبکه جامع و کامل آموزشی کرده است که همیشه می‌تواند در کنار آموزش‌های حضوری بخشی از فرایند تعلیم و تربیت را عهده‌دار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار