دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران در گفتگو با پانا:

60 درصد جان‌باختگان مصرف مواد مخدر در مازندران در سال 98 زیر 39 سال بودند

مظفری:۵.۱ درصد افرادی که در سال ۹۸ بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند، کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند که عدد نگران‌کننده‌ای است

ساری(پانا) - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران اعلام کرد که 5.1 درصد فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در استان در سال 98، کمتر از 18 سال داشته‌اند.

کد مطلب: ۱۰۷۲۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
60 درصد جان‌باختگان مصرف مواد مخدر در مازندران در سال 98  زیر 39 سال بودند

روز گذشته مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از افزایش 25 درصدی مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در استان در سال 98 نسبت به سال 97 خبر داد. به گفته او 80 نفر در سال 98 بر اثر عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر در سطح استان جان خود را از دست دادند.

در این خصوص احمد مظفری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به پانا گفت:«مهم‌ترین برنامه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، آموزش اثرات مخرب استفاده از مواد مخدر و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن و اجرای طرح یاریگران زندگی در سه نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و اقشار مختلف با اولویت آموزش و پرورش است و در سال 98، 800 مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در نظر داریم در سال 99، دو هزار مدرسه را تحت پوشش قرار دهیم.»

مظفری: 5.1 درصد افرادی که در سال 98 بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند، کمتر از 18 سال داشته‌اند که عدد نگران‌کننده‌ای است

مظفری اشاره کرد که در سال گذشته 183 هزار و 300 نفر ساعت آموزش مهارت‌های زندگی برای خانواده‌های سالم و در معرض و 362 کارگاه آموزشی در دانشگاه‌ها برای 13 هزار و 670 دانشجو برگزار شد.

او از بهره‌مندی از ظرفیت 153 سازمان مردم‌نهاد و مشارکت 110 خیر برای پیشگیری از اعتیاد و کمک به بهبودیافته‌ها خبر داد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران به فعالیت مراکز ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر در استان اشاره کرد و ادامه داد: «یک مرکز اجباری موضوع ماده 16 در استان فعال است که در قاجارخیل شهرستان جویبار قرار دارد و معتادان متجاهر به مدت 3 تا 6 ماه و بعضا تا یک سال از خدمات این مرکز بهره برده و زمینه اشتغال آنان پس از ترک به عنوان بهبودیافته فراهم می‌شود.»

مظفری با اشاره به فعالیت 66 مرکز اقامتی میان‌مدت و ماده 15 در کل استان در کنار 416 مرکز دائم، از ارائه خدمات به 55 هزار بیمار در این مراکز خبر داد.

او ضمن بیان اینکه عامل اصلی بخش اعظمی از جرایم و بزهکاری‌ها مواد مخدر است، گفت: «دولت در حوزه مبارزه با مواد مخدر تلاش می‌کند اما باید سطح تقاضا کاهش یابد.»

مظفری میزان مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان را نسبت به گذشته دارای وضعیت بهتری دانست و گفت: «با این حال، 5.1 درصد افرادی که در سال 98 بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند، کمتر از 18 سال داشته‌اند که عدد نگران‌کننده‌ای است.»

به گفته او؛ 27.1 درصد افراد جان‌باخته نیز بین 18 تا 29 سال و 30.9 درصد بین 30 تا 39 سال سن داشته‌اند و به عبارتی 60 درصد مجموع جان‌باختگان مصرف مواد مخدر زیر 39 سال سن داشته‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران، میزان مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در سال 98 نسبت به سال 97 را دارای رشد 28.1 درصدی اعلام کرد که عدد بالاتری نسبت به میانگین 21.8 درصدی کل کشور است.

او گفت: «نرخ شیوع میان دانش‌آموزان متوسطه دوم و هنرستان‌ها در کشور 2.1 و در مازندران 1.4 درصد است.»

مظفری تأکید کرد که در سال 99 سعی می‌کنیم از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش مصرف مواد مخدر و آگاهی‌بخشی از اثرات سوءمصرف آن استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار