به مناسبت بیست و یکمین سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی؛

سازمان دانش‌آموزی؛ تشکیلاتی هدف‌دار در راستای تربیت اجتماعی دانش‌آموزان

معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی: سازمان دانش‌آموزی در ۵۰ هزار مدرسه نقش‌آفرینی می‌کند

تهران (پانا) - سازمان دانش‌آموزی تشکیلاتی تربیتی اجتماعی برای آماده کردن دانش‌آموزان است تا آنان را برای حضور درعرصه‌های مختلف زندگی و پذیرش مسئولیت آماده کند. امروز 21 اردیبهشت، بیست و یکمین سالروز تاسیس این سازمان است که هر ساله به مناسبت این روز در استان‌های مختلف کشور برنامه‌های آموزشی، اردویی و فرهنگی به اجرا در می‌آمد و امسال به دلیل شیوع کرونا این برنامه‌ها به صورت دیگری برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۷۲۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
سازمان دانش‌آموزی؛ تشکیلاتی هدف‌دار در راستای تربیت اجتماعی دانش‌آموزان

سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران در سال 78 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران تشکیل و فعالیت رسمی خود را در مدارس کشور آغاز کرد که برای شناخت حیات اجتماعی سالم در کنار آموزش‌های رسمی و نظری، دانش‌آموزان را با زندگی عملی منطبق بر آرمان‌های اسلامی و ملی آشنا می‌کند.

سازمان دانش‌آموزی تشکیلاتی هدف‌دار در راستای تربیت اجتماعی دانش‌آموزان است تا آنان مهارت لازم را برای حضور و فعالیت هدفمند در عرصه‌های مختلف زندگی را پیدا کنند و به فردی مسوولیت‌پذیر در آینده تبدیل شوند.

اهداف تشکیلات دانش‌آموزی

از اهداف تشکیلات دانش‌آموزی می‌توان به زمینه سازی تعلیم و تربیت برای کسب فضائل اخلاقی و کمالات انسانی، توانمند کردن اعضا برای باهم زندگی کردن و بهتر زندگی کردن در طبیعت و تقویت قابلیت‌های فردی و گروهی اشاره کرد.

الگو قرار دادن سیره ائمه در زندگی، شناخت هویت ملی و دینی، افزایش مسوولیت‌پذیری، ارتقای دانش علمی، کسب مهارت‌های اجتماعی، شکوفایی و رشد استعدادها، نیز از جمله اهداف دیگر این سازمان به شمار می‌رود.

این تشکیلات دارای منش، روش، شعار، سلام و احترام، علائم و نشان‌ها، قول و پیمان، سوگند پرچم، سرود ملی، پرچم، لباس فرم و کارت شناسایی است و هر عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی باید در حفظ روحیه و هویت تشکیلاتی بکوشد و به مفاد هویت تشکیلاتی منبعث از هویت ملی و اسلامی ایمان و اعتقاد داشته باشد.

همفکری، همدلی و همکاری به عنوان شعار این تشکیلات دانش‌آموزی است. ادب و خوش اخلاقی، راستی و درستی، یاری و مهربانی، دوستی با طبیعت، دیانت و معنویت، نظم پذیری و قانون‌مداری، میهن دوستی، تلاش و صرفه جویی، شجاعت و دلیری، عدل و انصاف، مشارکت جویی و تدبیر و تفکر از جمله منش‌ها در این تشکیلات سازمانی را تشکیل می‌دهد.

این سازمان، تشکیلات پیشتازان، خبرگزاری پانا و مجلس دانش‌آموزی را دربردارد و مهمترین ماموریت آن، تربیت اجتماعی دانش‌آموزان است که برای رسیدن به این مهم باید بیشترین سرمایه گذاری را برای نسل نوجوان و جوان داشته باشیم زیرا این گروه آینده ساز ایران اسلامی هستند.

نقش‌آفرینی سازمان دانش‌آموزی در بیش از ۷۰ درصد مدارس شهری و ۳۰ درصد مدارس روستایی

به گفته اردشیر دهقانی معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی، دو رکن اساسی و دو عنصر مهم در ارکان سازمان دانش‌آموزی است؛ مربی به‌ عنوان ستون فقرات و دانش‌آموز به‌ عنوان شریان. ضریب نفوذ جذب دانش‌آموزان در این سازمان از ۲۱۴ هزار نفر اکنون به یک میلیون و ۹۸۰ دانش‌آموز رسیده است. سازمان دانش‌آموزی از ۸ هزار مدرسه در گذشته اکنون در ۵۰ هزار مدرسه و در بیش از ۷۰ درصد مدارس شهری و ۳۰ درصد مدارس روستایی نقش‌آفرینی می‌کند.

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان با بیان اینکه اکنون ۸۰ هزار و ۶۴۸ نفر مربی با سازمان همکاری می‌کنند گفت: نقش سازمان دانش‌آموزی یک نقش چشم‌گیر در تعلیم و تربیت دارد که در مدارس تمام تشکیلاتی یک مربی نقش راهبر و یاور مربی نقش رهبر جریان فرهنگی اجتماعی را دارند. امروز در بیش از ۵۰ هزار مدرسه ۵۰ هزار خبرنگار داریم که از طریق سامانه‌ای فعالیت‌های آنان را رصد می‌کنیم.

و اما هرچه از منش‌های اخلاقی این سازمان تشکیلاتی بگوییم، کم است، امروز 21 اردیبهشت، بیست و یکمین سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران است، خبرگزاری پانا که خود را جزئی از این سازمان قانون‌مدار می‌داند، این روز را به تمام اعضا، مربیان، دانش‌آموزان عضو و مسئولان مربوطه این سازمان تبریک می‌گوید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار