بیکاری بی‌سابقه، مانعی بزرگ بر سر راه کمپین انتخاباتی ترامپ

تهران (پانا) - آمار نرخ بیکاری بی‌سابقه در آمریکا که روز جمعه منتشر شد در حالی خبر از ناپدید شدن ده‌ها میلیون شغل به صورت ناگهانی از این کشور و وقوع خرابی‌های گسترده اقتصادی می‌دهد که در عین حال می‌تواند مانعی بزرگ و تاریخی بر سر دونالد ترامپ برای دستیابی به دومین دوره ریاست جمهوری به حساب بیاید.

کد مطلب: ۱۰۷۲۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
بیکاری بی‌سابقه، مانعی بزرگ بر سر راه کمپین انتخاباتی ترامپ

به گزارش ایسنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تا همین چند ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حال برنامه ریزی برای تبلیغ بر سر به وجود آوردن یک اقتصاد قدرتمند در آمریکا با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود.

با این حال بعد از بین رفتن بیش‌ از ۲۰ میلیون شغل در ماه آوریل در آمریکا و رقم خوردن نرخ بیکاری ۱۴.۷ درصدی در این کشور که بالاترین نرخ از زمان دوران رکورد بزرگ تاکنون محسوب می‌شود آن برنامه ریزی‌های ترامپ تبدیل به خاطره‌ای دور دست شده است.

در تاریخ آمریکا هیچ دوران مشابهی که در آن این فروپاشی شدید و ناگهانی اقتصادی از جمله در برخی ایالات‌های با اهمیت زیاد برای پیروزی انتخاباتی ترامپ به وقوع پیوسته باشد، دیده نمی‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا اکنون خود را مامور به این می‌بینید که رای دهندگان را متقاعد کند بیکاری فاجعه بار به وجود آمده نتیجه شیوع کرونا ویروس است نه مدیریت او بر بحران سلامت عمومی.

او همچنین استدلال می‌کند که شایسته یک شانس دیگر برای ریاست جمهوری با هدف بازسازی خرابی‌هایی است که ویروس به بار آورده است.

ترامپ روز جمعه به فاکس نیوز گفت: کاری که من می‌توانم انجام دهم این است که اقتصاد را به روال قبل برخواهم گرداند. این را می‌توان کاملا انتظار داشت و جای هیچ تعجبی نیست. همه موضوع را می‌دانند و حتی دموکرات‌ها نیز من را به خاطر آن مقصر قلمداد نمی‌کنند.

این در حالی است که برگرداندن مشاغل به شکلی صریح کار آسانی نخواهد بود. آمارها نشان می‌دهند که در سال ۱۹۳۳ آمریکا نرخ بیکاری فوق‌العاده بالای معادل ۲۵ درصد را هم‌زمان با دوران رکورد بزرگ اقتصادی تجربه کرد. براساس یک محاسبه کلی‌تر، طبق گزارش مشاغل مربوط به ماه آوریل شاید نرخ واقعی بیکاری در حال حاضر به اندازه نرخ سال ۱۹۳۳ باشد چرا که نرخ ۱۴.۷ درصدی شامل کسانی نمی‌شود که نیروی کار را ترک کردند و یا همچنان خودشان را به رغم عدم کار کردن استخدام شده در نظر می‌گیرند.

با این حال تلاش‌های لازم برای مهار اثرات شیوع کرونا ویروس خیلی بیشتر از دهه ۱۹۳۰ باعث از بین رفتن سریع مشاغل شد.

اریکا گروشن یک اقتصاددان دانشگاه کورنل و کمیسیونر سابق دفتر آمار کار آمریکا گفت: آخرین بار در این حوزه برای دستیابی به نرخ‌های بیکاری پنج سال زمان صرف شد اما این بار ما در عرض دو ماه به این نقطه رسیده‌ایم.

این بحران ناگهانی برای بسیاری از آمریکایی‌هایی که چشم به دریافت تضمین از ترامپ داشته‌اند، مثل یک شوک بوده است.

کوین ماد دن یک استراتژیست جمهوری خواه و یک مشاور ارشد میت رامنی در کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۲ وی گفت: کاخ سفید می‌تواند این منظور را برساند که این فروپاشی نه در نتیجه سیاست‌های اقتصادی بلکه در نتیجه شیوع بی‌سابقه جهانی ویروس رخ داده است. اما آنها لازم است که به جلو نیز نگاه کنند و در ادامه یک نقشه راه دقیق ارائه کنند، اعتماد مردم را بازیابی کنند و متعهد به همکاری هم با دموکرات‌ها و هم با جمهوری خواهان شوند.

با این حال بسیاری از تعلیق‌های کاری فعلی به عنوان موقت دسته بندی می‌شوند به این معنی که با فروکش کردن بحران شیوع ویروس کارگران دوباره به سر کارشان فراخوانده می‌شوند و نرخ بیکاری مجددا سقوط خواهد کرد.

با این حال بعید است که این نرخ خیلی سریع به آن میزان ۳.۵ درصدی که ترامپ به خاطرش تعریف و تمجید می‌کرد، بازگردد. چرا که بازیابی هزینه‌های مصرف کننده به آهستگی صورت خواهد گرفت و اصناف و کارگران و صنایع باید با تغییرات اجباری حاصل از ویروس تطبیق یابند.

کمپین ترامپ تا همین چند وقت پیش برنامه ریزی کرده بود تا از فصل بهار برای حمله به رقیب انتخاباتی دموکرات او با پخش تبلیغات منفی و ستایش مدیریت رئیس جمهوری در یک اقتصاد قدرتمند استفاده کند.

اما بعد از زده شدن جرقه شیوع ویروس در سواحل آمریکا تیم کمپین انتخاباتی ترامپ نگران جایگاه وی در برخی ایالات‌های مهم برای رقابت شامل میشیگان، ویسکانسین و فلوریدا شدند.

در عین حال ترامپ با فوریت تلاش داشته که اقتصاد آمریکا را با رفع محدودیت‌های مقابله با شیوع کرونا بازگشایی کند و به دنبال فشار وارد کردن به ایالات‌ها به منظور موافقت با این بازگشایی بوده هر چند که برخی افراد حلقه نزدیک به او از این بابت اظهار نگرانی کردند و شاهد این هستند که نرخ ملی ابتلا به بیماری چنانچه شهر نیویورک را حذف کنیم همچنان دارد به رشد ادامه می‌دهد.

در عین حال بحثی درباره حمایت از طرح نجات اقتصادی فدرال دولت‌های محلی و ایالاتی شده که در بردانده ۲۰ میلیون شغل بوده و در صورت عدم حمایت مالی مجبور به کاستن از نیروی کار هستند.

سارا متیوز سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ گفت: اقتصاد آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ به سطوح بالای بی‌سابقه‌ای در درجه اول دست پیدا کرد و او بهترین انتخاب برای کمک به ما به منظور بازسازی مجدد اقتصاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار