سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد؛

مهار کرونا در گروِ شکستن زنجیره‌های انتقال

تهران (پانا) - با تداوم روند افزایشی مبتلایان به کروناویروس در سراسر جهان، ماریا فان کرخوف، سرپرست فنی مقابله با کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت (WHO) به مردم یادآوری کرد که اقدامات کنترلی می‌توانند تغییر بزرگی ایجاد کنند.

کد مطلب: ۱۰۷۲۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مهار کرونا در گروِ شکستن زنجیره‌های انتقال

به گزارش ایسنا، آمارهای دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد که طی حدود پنج ماه کروناویروس بیش از چهار میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان بیش از ۲۷۶ هزار نفر را گرفته است.

در حالی که کشورها با اقدامات قرنطینه‌ای موفقیت‌هایی را در کنترل کرونا تجربه کرده‌اند اما مهار شیوع این بیماری بستگی به توانایی شکستن زنجیره‌های انتقال دارد.

ماریا فان کرخوف، سرپرست فنی مقابله با کووید-۱۹ در کنفرانس روز گذشته (جمعه) اعلام کرد: این اولین بیماری همه‌گیر در تاریخ است که ما می‌توانیم با انجام این اقدامات آن را کنترل کنیم: "یافتن، قرنطینه کردن، آزمایش، معالجه".

جلوگیری از موارد جدید ابتلا به "ردیابی تماس" در سطح گسترده و از سوی مقامات نیازمند است که طی آن موارد ابتلا شناسایی شده و افرادی را که با آن‌ها در تماس بوده و احتمال ابتلا دارند را نیز قرنطینه کنند.

به گفته دکتر مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت، این طرح بسیار زمان‌بر و پرزحمت بوده و از این رو اجرای آن برای همه کشورها به ویژه برای کشورهایی که موارد ابتلا با سرعتی زیاد افزایش می‌یابد، تبدیل به یک چالش شده است.

کرخوف اظهار داشت: اجرای طرح ردیابی تماس اگرچه آسان نیست اما می‌تواند به کاهش شیوع و تعداد مبتلایان جدیدی که از یک فرد مبتلا آلوده شده‌اند، کمک کند.

وی تاکید کرد: در واقع با شکست زنجیره انتقال، ویروس دیگر میزبانی نخواهد داشت. کروناویروس برای انتقال به یک شخص، به شخصی دیگر برای میزبانی نیاز دارد، در نتیجه با شکست زنجیره انتقال ویروس نیز از بین می‌رود.

پس از شیوع کروناویروس به خارج از چین که از آن منشا گرفته بود، کره جنوبی به دومین کشوری تبدیل شد که بیشترین شمار مبتلایان را به خود اختصاص داده بود. پس از آن، این کشور به الگویی برای اجرای طرح ردیابی تماس تبدیل شد. در پی انجام آزمایش‌های گسترده در سراسر کشور و شناسایی موارد احتمالی ابتلا، کره جنوبی کمی بیش از ۱۰ هزار مورد ابتلا را به ثبت رسانده که به نسبت شمار کمی محسوب می‌شود.

سنگاپور نیز که کمی قبل به عنوان نمونه‌ای درخشان برای پاسخ به شیوع این بیماری مورد تحسین قرار گرفته بود، اکنون شاهد موجی از افزایش دوباره در موارد ابتلا به کروناویروس است. به گفته کرخوف این کشور را می‌توان مثالی از آنچه که ممکن است در شرایط نزدیک اتفاق بیفتد، دانست. گزارش‌ها حاکی از آن است که موارد ابتلا در میان کارگران مهاجر ساکن خوابگاه‌ها از روز سه‌شنبه افزایش یافته است که ۸۸ درصد از موارد ابتلای این کشور را تشکیل می‌دهند.

ماریا فان کرخوف خاطرنشان کرد: سنگاپور شیوع این بیماری را تنها تا زمانی تحت کنترل داشت که توانست مکان‌هایی را که مردم در تماس نزدیک با هم در آن‌ها زندگی می‌کردند، کنترل کند. این نوع شرایط ممکن است در هر کشور دیگری به شکل‌های مختلف در مراکز مراقبت‌های طولانی مدت، زندان‌ها و نهادهای دیگر رخ دهد.

در ایالات متحده که تاکنون تست کرونای بیش از ۱.۳ میلیون نفر مثبت اعلام شده است، پیش از آن که ردیابی تماس قابل‌توجهی ایجاد شود، شیوع کرونا از دست خارج شد. اکنون که ایالت‌های مختلف آمریکا به دنبال بازگشایی‌اند، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های این کشور (CDC) بر نیاز به تقویت چشمگیر توانایی آمریکا در انجام ردیابی تماس تاکید کرده است. به گفته وی، نیازهای هر ایالت متفاوت خواهد بود اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا آماده گسترش نیروهای کار تا ۵۰ هزار نفر است.

بنا بر گزارش نیوزویک، دکتر مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت ضمن تایید مشکلات ردیابی تماس به ویژه برای کشورهایی که اکنون پشت منحنی موج کرونا قرار دارند، اظهار داشت با این حال انجام این کار ممکن است. وی تاکید کرد موج این بیماری به احتمال زیاد مجدد باز خواهد گشت، مگر این که کشورها به سرکوب و مقابله با آن ادامه دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار