جلوه‌های معلمی از منظر مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه؛

تلفیق آموزش با بازی‌های حرکتی برای جبران بی تحرکی دانش آموزان

تهران (پانا) - احد محمدی، معلمی که با توجه به سبک مدرن زندگی شهری امروز، برای جبران کم تحرکی دانش آموزان اقدام به طراحی و تلفیق آموزش با بازی‌های حرکتی کرده است، به بهانه هفته بزرگداشت مقام معلم، مهمان مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه بود.

کد مطلب: ۱۰۷۲۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
تلفیق آموزش با بازی‌های حرکتی برای جبران بی تحرکی دانش آموزان

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش، احد محمدی آموزگار پایه دوم ابتدایی منطقه 4 تهران، با 13 سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش، به مناسبت هفته معلم مهمان مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه بود.

محمدی ضمن اشاره به اینکه شیوع کرونا و تعطیلی طولانی مدت مدارس، تقریبا باعث غافلگیری معلمان شد، بیان کرد: با توجه به اینکه تعطیلات مدارس با این شرایط را برای اولین بار در سال‌های خدمتم تجربه می‌کردم و در ابتدا برای من و همکارانم با بحران در آموزش همراه بود ولی خوشبختانه توانستیم با تلاش و تبادل اطلاعات همکاران از همان روزهای اول تعطیلی مدارس، بهترین راه را برای آموزش انتخاب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه من ارتباط با دانش آموزان در فضای مجازی و آموزش در این بستر را از ماه‌ها قبل، همزمان با آلودگی هوا آزموده بودم، ادامه داد: از اولین روزهای تعطیلات، با توجه به تاکید وزیرآموزش و پرورش مبنی بر ادامه روند آموزش در زمان تعطیلات و اینکه آموزش تعطیل نیست، آموزش‌های لازم را از طریق بستر فضای مجازی و در قالب فایل‌های صوتی و یا تصویری به دانش آموزان ارائه می‌کردیم و خوشبختانه بعد از طی مدت زمانی کوتاه، من و همه همکارانم مسلط به تکنولوژی آموزشی و شبکه‌های آموزشی در بستر فضای مجازی شدیم و ویدئوهای درسی را در منزل ضبط و از طریق بستر فضای مجازی برای دانش آموزان ارسال می‌کردیم و تکالیفی را در رابطه با درس بر عهده آنها می‌گذاشتیم و از آنها می‌خواستیم تکالیفی را انجام دهند. دانش آموزان هم از طریق همان بستر تکالیف انجام شده را برای من، باز ارسال می‌کردند. همچنین به سوالات آنها از طریق همان رسانه پاسخ داده می شد.

محمدی افزود: این روند آموزشی تا افتتاح سامانه شاد ادامه داشت و بعد از آن که به همت همکاران وزارتخانه سامانه آموزشی دانش آموزان (شاد) افتتاح شد و در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار گرفت. من و همکارانم با انسجام بیشتری به فعالیت در فضای مجازی و شبکه آموزشی شاد پرداختیم.

وی گفت: چون مطمئن بودم که بدلیل تعطیلات طولانی و ماندن دانش آموزان در منزل، طبیعتا تحرک بچه‌ها کمتر از قبل شده بود، بنابراین سعی می‌کردم همراه با تکالیف، فعالیت‌های عملکردی، جذاب و شاد برای دانش آموزانم ارسال کنم تا آنها را به حرکت در منزل وادار کند.

محمدی با اشاره به پیگیری حضور تمام دانش آموزانش در کلاس‌های مجازی، ادامه داد: در کلاس درس من 42 دانش آموز در حال آموزش هستند که در روزهای ابتدای آموزش در بستر فضای مجازی، 40 نفر آنها در کلاس حضور داشتند و پس از پیگیری معلوم شد که 2 نفر از دانش آموزانم برای ورود به سامانه فضای مجازی مشکل دارند که خوشبختانه توانستم مشکل آنها را حل کنم و هم اکنون تمام دانش آموزانم در بستر فضای مجازی از آموزش های ارائه شده، بهره می برند.

وی در خصوص ورود به شبکه آموزش به عنوان مدرس شبکه گفت: از اواسط اسفند 98 با توجه به فراخوان آموزش و پرورش، برای تدریس در شبکه آموزش پذیرفته شدم و به تدریس درس فارسی مقطع دوم ابتدایی مشغول شدم. علاوه براین چون که از آموزش‌هایی که در مدرسه به دانش آموزان آموزش می‌دادم، تلفیق بازی‌ها با موارد آموزشی بود، از طرف آموزش و پرورش برای ساخت برنامه‌های ورزشی دانش آموزان دعوت شدم و توانستم 30 برنامه ورزشی و تحرکی مناسب منزل را برای دانش آموزان ضبط و از طریق شبکه دو سیما به دانش آموزان ارائه دهم.

محمدی بیان کرد: به عنوان مربی و آموزگار پایه‌های پایین برای خودم قانونی داشتم که به زور چیزی را به دانش آموز آموزش ندهم مگر آنکه دانش آموز به آن علاقمند شده باشد در این مسیر که بتوانم علاقمندی‌های دانش آموزان را کشف کنم متوجه شدم که بازی زبان مشترک بین من و دانش آموزانم است که هر زمان موضوعی را متوجه نمی‌شدند زبان بازی به کمکم می‌آمد و بدون هیچ جرو بحثی دانش آموز با علاقه فراوان و خودبخود مسیر یادگیری را طی می‌کرد.

وی با اشاره به سبک زندگی امروز گفت: در زندگی‌های امروزی تحرک و فعالیت حرکتی بسیارکم شده، بنابراین برای جبران کم تحرکی دانش آموزان، تصمیم گرفتم آموزش را با بازی‌های حرکتی تلفیق کنم. و به این صورت بازی‌های حرکتی را طراحی کردم که ضمن آموزش به بچه‌ها آنها را وادار به حرکت می‌کرد.

محمدی ادامه داد: با توجه به شرایط این روزها و ماندگاری بیش از حد بچه‌ها در منزل، از همکارانم تقاضا دارم به شرایط روحی دانش آموزان بیش از آموزش اهمیت دهند. اگر دانش آموزی شاد باشد و روحیه بالا و پر نشاط داشته باشد قطعا یادگیری بسیار بالاتر خواهد بود. از همکارانم تفاضا دارم در این روزها بچه‌ها را درک کنند و فقط برنامه‌های آموزشی را دنبال نکنند و در کنار آموزش شرایط دانش آموزان را نیز در نظر بگیرند.

وی در پایان با اشاره به اینکه آموزش تعطیل شدنی نیست، بیان کرد: اغلب در افکار عمومی تصور بر این است که با تعطیلی مدارس، معلمان هم تعطیل شده‌اند و در این روزها بیکار هستند ولی واقعیت این است که آموزش از محدودیت در ساعت مدرسه بیرون آمده و بیشتر معلمان تمام روز خود را مشغول آموزش و یا پاسخگویی به دانش آموزان در فضای مجازی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار