۵۳ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان نشاء کاری شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت تاکنون ۵۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان نشاء کاری شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۲۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
۵۳ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان نشاء کاری شد

به گزارش ایرنا، علی درجانی گفت: نشاکاری اراضی شالیزاری گیلان بخشی به روش مکانیزه با استفاده از ماشین آلات کشاورزی و بخشی هم به روش سنتی انجام شده و هم اکنون مشکلی در کشت و کار اراضی شالیزاری در استان نداریم.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان در گیلان تا جایی که می توانند از روش مکانیزه برای کشت و کار اراضی شالیزاری استفاده کنند، افزود: کشت و کار در ۶۵ درصد اراضی شالیزاری استان می تواند به روش مکانیزه انجام شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: امسال بیش از هفت هزار دستگاه نشاء کار برای کشت برنج و افزون بر ٣ هزار و ٥٠٠ دستگاه کمپاین برای برداشت برنج در استان آماده کار است.

وی با بیان اینکه کشاورزان برنجکار حتما به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا توجه کرده و به آن عمل کنند، اضافه کرد: کشاورزان از اعضای خانواده خود در کشت و کار برنج به ویژه در مرحله نشاکاری استفاده کنند ضمن اینکه حفاظت فردی و فاصله ایمنی باید توسط کارگران رعایت شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود که در این میان بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود، بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار