آیا کرونا ساز تجزیه انگلیس را کوک می‌کند

تهران (پانا) - با افزایش فشارها درباره ضعف مدیریت دولت بوریس جانسون در نحوه مقابله با بحران شیوع کرونا (کووید-۱۹)، سخنگوی دفتر نخست وزیری در یک عقب نشینی آشکار از احتمال جدایی مسیر مدیریت این بحران در بخش‌های مختلف کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۲۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
آیا کرونا ساز تجزیه انگلیس را کوک می‌کند

به گزارش ایرنا، سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس می‌گوید که بخش‌های مختلف کشور ممکن است سرعت متفاوتی را در خصوص آسان کردن محدودیت‌های قرنطینه دنبال کنند. وی افزود که تصمیم‌گیری دراین‌باره در دولت‌های محلی و مطابق با نظر دانشمندان صورت می‌گیرد.

دولت لندن پیش از این اصرار داشت که برای مقابله با کرونا سیاست هماهنگی را با چهار بخش تشکیل دهنده این کشور (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) در پیش خواهد گرفت.

«نیکلا استرجن» سروزیر اسکاتلند با توجه به آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در این منطقه می‌گوید برنامه‌ای برای کاهش قرنطینه ندارد. او معتقد است که هرگونه کاهشی در این زمینه فاجعه‌بار خواهد بود و باید از موج دوم شیوع کرونا جلوگیری شود.

همچنین «مارک درکفورد» سر وزیر منطقه ولز امروز (جمعه ۱۹ اردیبهشت) مقررات رفت‌وآمد را به مدت ۳ هفته دیگر تمدید اما برخی محدودیت‌های جزئی را آسان کرد.

بر اساس قوانین جدید شهروندان قادر خواهند بود تا بیش از یک بار برای ورزش از خانه خارج شوند، به این شرط که مبدا و مقصد حرکت از خانه باشد. همچنین بوستان‌ها با رعایت فاصله ایمنی بازگشایی شده و شهرداری‌ها برای از سرگیری ایمن فعالیت‌های کتابخانه‌ها برنامه ریزی خواهند کرد.

با این حال بوریس جانسون برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا قصد دارد تا گام‌های جدی‌تری را برای چرخش اقتصاد کشور بردارد

او قرار است عصر یکشنبه با ایراد سخنانی، برنامه دولت برای عبور از قرنطینه را تشریح کند. رسانه‌های این کشور از چند روز گذشته دست به گمانه زنی‌ زده و پیش بینی می‌کنند که نخست وزیر محدودیت‌ مربوط به خودقرنطینگی را آسان کرده تا فعالیت اداره‌جات و شرکت‌های تجاری از سر گرفته شود.

جانسون، هم به لحاظ افت قدرت اقتصادی کشور و هم سوء مدیریت در مقابله با بحران کرونا از سوی افکار عموم تحت فشار قابل توجهی قرار دارد. او چهارشنبه گذشته در اظهار نظری بلندپروازانه از طرح غربالگری سلامت برای ۲۰۰ هزار نفر در روز خبر داد اما به سه ساعت نکشید که دفتر او اعلام کرد این آمار تنها به ظرفیت تست‌های کرونا اشاره دارد.

در حالی که دولت ظرفیت کنونی تست کرونا در کل انگلیس را حدود ۱۰۸ هزار تست در روز برآورد می‌کند، اما تعداد کل آزمایش‌های انجام شده در چند روز اخیر حدود ۸۵ هزار تست بوده است. این آمار تنها یک روز، یعنی پنجشنبه هفته گذشته، به ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافت که مهلت اعلام شده از سوی مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس برای عمل به وعده‌هایش فرا رسیده بود.

از سویی آمار رسمی مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی منتشر شده از سوی دولت با آمارهای واقعی اختلاف فاحشی دارد. براوردهای صورت گرفته از سوی دفتر آمار ملی انگلیس نشان می دهد بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و روزانه ۲۰ هزار نفر به این آمار افزوده می شود.

این در حالی است که نخست وزیر انگلیس هفته گذشته مدعی شد این کشور از رشد همه‌گیری کرونا (کووید-۱۹) عبور کرده و شیب نزولی را طی می‌کند. ادعایی که چند روز بعد از سوی اتحادیه اروپا رد و عنوان شد که وضعیت کرونا در انگلیس و چند کشور اروپایی همچنان ناپایدار است.

بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده که با فرض آسان شدن مقررات منع رفت و آمد در ماه آینده میلادی، اقتصاد این کشور ۱۴ درصد از قدرت خود را تا پایان سال جاری از دست خواهد داد که این رقم بیشترین میزان در ۷۱ سال گذشته به‌شمار می‌رود.

ریشی سوناک، وزیر دارایی انگلیس چندی پیش با اشاره به خسارت‌های هنگفت مالی ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) در این کشور، اوضاع اقتصادی را بسیار وخیم توصیف کرد و هشدار داد که ممکن است وضع از آنچه هست، دشوارتر شود.

به این ترتیب به نظر می رسد که جانسون برای نجات از سقوط آزاد اقتصاد کشور، جز آسان کردن محدودیت‌ها و واگذاری مدیریت کرونا به دولت‌های محلی چاره‌ای ندارد. از این روی شاید این ویروس ساز تجزیه انگلیس را که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا توسط دولت‌های محلی کوک شد، تعمیق و نمایان‌تر کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار