محققان اعلام کردند:

کشف ارتباط مصرف فست‌فود و تنقلات شیرین با سرطان روده برای نخستین بار

خبرگزاری پانا: دانشگاه‌های ادینبورگ و آبردین مدعی‌اند که در پژوهش جدید خود، برای اولین بار به ارتباط خوردن شکلات و شیرینی‌هایی مانند بیسکوئیت و غذاهای فست‌فود با سرطان روده پی برده‌اند.

کد مطلب: ۱۰۶۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، این پژوهش برای اولین بار مصرف تنقلات شیرین و چرب را با تومورهای روده که پس از سرطان ریه بیش از هر بیماری دیگر باعث مرگ انسانها شده، مرتبط کرده است.

اگرچه همه تنقلات مضر نیستند بلکه به ادعای این پژوهش نوشیدن قهوه زیاد می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

پژوهش قبلی گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را در افزایش امکان ابتلا به سرطان روده مقصر دانسته بود. اما این پژوهش جدید نشان داده که غذاهای معروف دیگر نیز می‌توانند باعث افزایش این بیماری شوند.

این محققان از بیش از 2000 زن و مرد مبتلا به سرطان روده خواستند تا یک پرسشنامه طولانی را در مورد رژیم غذایی خود پیش از تشخیص بیماری پر کنند.

گروه دیگری شامل حدود 3000 داوطلب با سنین مشابه و از مناطق مشابه نیز به این سوالات پاسخ دادند که شامل بیش از 170 غذای مختلف بود.

آن دسته از افرادی که بیشترین میزان تنقلات پرانرژی مانند دسر، شکلات، بیسکوئیت، کیک، شیرینی، آجیل و چیپس را خورده بودند، نسبت به افرادی که کمترین میزان مصرف آن را داشتند، با 18 درصد احتمال ابتلای بیشتر به سرطان روده روبرو بودند.

این یافته‌ها حتی زمانی که چاقی و انجام ندادن ورزش نیز - دو عامل شناخته شده در افزایش این سرطان - به حساب آمده بودند درست بودند.

مقادیر زیاد نوشیدنی‌های سرد احتمال ابتلا به این بیماری را تا 12 درصد افزایش می‌داد.

این پژوهش که در مجله Cancer Prevention منتشر شده، همچنین ماهی سفید را نیز با این بیماری مرتبط دانسته است.

به گفته محققان، اگرچه این امر غیرمنتظره بوده اما احتمالا به این دلیل بوده که ماهی صرف شده توسط داوطلبان از شیوه پخت ناسالمی برخوردار بوده است.

این در حالیست که قهوه یکی از عوامل موثر در کاهش ابتلا به سرطان روده شمرده شده است. افرادی که که مصرف قهوه بالایی داشتند، هشت درصد امکان ابتلای کمتر از افراد دیگر داشتند. پیش از این پژوهشها نشان داده که خوردن چهار فنجان قهوه در روز تا یک چهارم خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد.

این امر شاید به دلیل ترکیبات گیاهی قهوه یا فعال نگهداشتن روده توسط آن باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار