مطالعات پایه میدان نفتی آذر به مرحله نهایی رسید

خبرگزاری پانا: مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر گفت: مطالعات پایه (Feed) میدان آذر به مراحل نهایی رسیده و به زودی به پایان می رسد.

کد مطلب: ۱۰۶۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر گفت: در میدان آذر بیشتر بسته های کاری طرح در بخش تحت الارضی تعیین تکلیف شده است و در بخش سطح الارضی نیز بر اساس مدارک Contracting strategy برخی از بسته ها تا کنون نهایی و مناقصه های برخی در حال برگزاری است و باقیمانده آنها نیز به زودی آماده برگزاری مناقصه و تعیین تکلیف خواهد شد.

کیوان یاراحمدی تصریح کرد: با توجه به پایان مدت زمان اولیه پیش بینی شده در قرارداد سرویس برای برگزاری مناقصه ها و تعیین سقف هزینه های سرمایه ای پروژه، تمدید این زمان در دستور کار چهارمین جلسه مدیریت مشترک طرح قرار گرفته است.

یار احمدی گفت: در قراردادهای بیع متقابل هرگونه تغییر در شرح کار (Change in scope) اضافه کاری یا کاهش کاری در طرح و تصمیم گیری در کمیته مدیریت مشترک طرح انجام می شود که در این چارچوب در طرح آذر نیز تغییراتی نسبت به شرح کار اولیه به وجود آمده که موضوع برای تصمیم گیری در جلسه کمیته مدیریت مشترک مطرح شده است.

چهارمین جلسه کمیته مدیریت مشترک (JMC) طرح توسعه میدان نفتی آذر، از طرح های در دست اجرای شرکت مهندسی و توسعه نفت با حضور اعضای JMC کارفرما و پیمانکار برگزار شد.

در این جلسه گزارش آخرین وضعیت پیشرفت پروژه، تعیین سقف هزینه های سرمایه ای طرح با توجه به نزدیک شده به زمان انقضای قرارداد پیش بینی شده برای انجام این مهم و تغییر در برنامه حفاری چاه های میدان آذر بحث و بررسی شد.

به گزارش شانا، تولید نفت از میدان آذر به صورت زودهنگام در مدت ٣٦ ماه ٣٠ هزار بشکه در روز و در مدت ٥٥ ماه روزانه ٦٥ هزار بشکه پیش بینی شده است.

توسعه این میدان در دو مرحله تولید زودهنگام و تولید نهایی انجام می شود که هدف اصلی در تولید زودهنگام تولید نفت با ساخت حداقل تاسیسات روزمینی شامل حفاری ٧ حلقه چاه تولیدی، تعمیر و تکمیل چاه آذر ٢، حفاری یک حلقه چاه ارزیابی، حفاری یک حلقه چاه توصیفی و تکمیل آن، نصب تفکیک گر مرحله اول و احداث ١٢٩ کیلومتر خط لوله انتقال نفت ١٦ اینچ به واحد بهره برداری دهلران در مدت ٣ سال و پس از آن شروع تولید بازدهی ٣٠ هزار بشکه است.

در مرحله تولید نهایی نیز، افزایش تولید به میزان ٣٥ هزار بشکه در روز با حفاری ٩ حلقه چاه تولیدی، احداث واحد بهره برداری با ظرفیت ٧١ هزار و ٥٠٠ بشکه نفت و ٨٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز، احداث ٥٨ کیلومتر خط انتقال نفت ١٦ اینچ از دهلران به ابتدای خط انتقال چشمه خوش و احداث تقریبی ١٢٨ کیلومتر خط لوله انتقال گاز ١٦ اینچ به دهلران در مدت ٥٥ ماه هدف گذاری شده است.
کارفرماهای طرح توسعه این میدان، شرکت مهندسی و توسعه نفت و مجری طرح، شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر (کنسرسیوم متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران و صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی) هستند.

میدان نفتی آذر یکی از میدان های هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران در دماغه کوه های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام ) بین دو شهر مهران و دهلران واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار