غبار عربی حاصل از بین بردن منابع آبی است

غبار برخاسته از زمین‌های بیابانی عراق، استان‌های غربی را پوشاند؛ از ایلام و خوزستان گذر کرد و تا کرج و تهران هم پیش آمد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد

بارش ریزگرد از صبح دیروز آغاز شده و پیش‌بینی شده که تا پایان امروز (پنجشنبه) ادامه داشته باشد. شدت این غبار در استان ایلام آسمان شهرهای مختلف را قرمز و نارنجی کرد و در وضع اضطرار قرار داد. در نهایت به مردم، به‌ویژه گروه‌های حساس، هشدار داده شد که تا حد امکان از خانه‌ها بیرون نیایند. در استان خوزستان هم روز گذشته تمام ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از ساعت ١١ به بعد تعطیل شدند و تا عصر گرد و خاک عراق به استان وارد شد و درنهایت غبار مناطق مرکزی کشور را هم پوشاند. روز گذشته بر اثر وزش باد شدید و شکل‌گیری توده‌های گرد‌و‌غبار در کشور عراق بارش ریزگردها به صورت رقیق‌شده در سطح استان آغاز شد و دید افقی در شهرستان مهران به ١٠٠ متر و در ایلام به زیر ‌هزار متر رسید و پیش‌بینی شد که در ساعات بامداد این غبار غلظت یابد. این روند سبب شد فرودگاه ایلام در اطلاعیه‌ای از احتمال لغو پروازهایش خبر دهد. اینها خلاصه اخباری است که دیروز در رسانه‌ها هم منتشر شد و ما از آن آگاه بودیم.

درباره سامانه هواشناسی که وارد شده باید گفت این سامانه با وزش باد شدید، غرب کشور و به‌ویژه مناطق مرکزی را تحت‌تأثیر قرار داده است. این غباری گذراست که در مسیرش غلظت غبار را در بیشتر شهرهای ایران افزایش خواهد داد. غلظت این غبار اما در همه جا یکسان نیست و در شهرهای غربی شدیدتر است و درنهایت تا پایان روز پنجشنبه از بین خواهد رفت. البته غلظت غبار عربی و تعداد دفعات وقوع آن به دلیل بارندگی‌های دو ‌سال اخیر کمتر شده است.‌سال ٩٦ و ٩٧ که با خشکسالی مواجه بودیم، غلظت غبار و تعداد دفعات وقوع آن بیشتر بود اما الان به این شدت نیست. بارندگی رشد گیاهان را در منطقه افزایش داده و گرد و غبار کمتر شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده از سوی ایران سه نقطه در عراق، ‌ایران و به‌ویژه ایلام (با ٤٣٠ کیلومتر مرز مشترک با عراق) را تهدید می‌کند؛ بیابانی به وسعت یک‌میلیون و ‌‌٢٠٠‌هزار هکتار. ٦٠٠ هکتار این بیابان در استان واسط است، در ٥٠ کیلومتری مرز مهران و باقی غبارها از ‌استان‌های میسان و دیاله برمی‌خیزد. این موضوع نشان می‌دهد که مشکلات محیط زیستی به‌ویژه گرد و غبار اصلا مرز نمی‌شناسد و برای حل مسأله غبار نمی‌توان کار ویژه‌ای در کوتاه‌مدت انجام داد. صحبت از یک گستره بزرگ است که مثلا مالچ‌پاشی در آن کار آسانی نیست و کاشت گیاه هم در آن مستلزم وجود منابع آبی است. ما با از بین بردن منابع آبی، به بیابان‌زایی دامن زده‌ایم و طبیعی است که گرد و خاک هم زیاد شود.

*مسئول مرکز ملی پایش خشکسالی سازمان هواشناسی

منبع: شهروند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار