مشاور رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش:

مدارس غیر دولتی در گسترش عدالت آموزشی نقش مهمی دارند

تهران (پانا) - مشاور رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش درباره اثرگذاری مدارس غیر دولتی در گسترش عدالت آموزشی بیان کرد مدارس غیر دولتی در راستای عدالت آموزشی، کمک محسوب می‌شوند زیرا هر اندازه مشارکت مردم در آموزش افزایش پیدا کند، سهم بخش دولتی در سرانه مالی آموزش بیشتر می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۶۱۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مدارس غیر دولتی در گسترش عدالت آموزشی نقش مهمی دارند

محمد محسن بیگی در برنامه «زیر رادیکال» رادیو گفت‌وگو به سرمایه‌های یک جامعه اشاره و بیان کرد: سرمایه‌های انسانی مبتنی بر استعدادها و ظرفیت‌های افراد است. همچنین منابع و امکانات طبیعی، مالی و معنوی دیگر سرمایه‌های یک جامعه محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: نخستین وظیفه حاکمان در هر جامعه‌‌ای این است، استعدادها برای آنکه از ظرفیت‌ها به صورت عادلانه استفاده کنند تا شکوفا شوند، دسترسی به امکانات مختلف را فراهم کنند. استعدادها در همه مناطق به یک اندازه توزیع شده است و هر اندازه بتوانیم امکاناتی که در دست دولت‌ها قرار دارد در اختیار افراد قرار دهیم، می‌توانیم از ظرفیت استعدادهای این افراد برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

مشاور رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به استفاده آموزش و پرورش از امکانات دولتی در حد وسع و توان، عنوان کرد: اگر نگاهی به تاریخچه آموزش و پرورش بیندازیم، متوجه می‌شویم حتی از ابتدای شکل گیری این نهاد، دولت‌ها نتوانستند عدالت آموزشی را برای همه افراد توزیع کنند. منابعی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد در همه حوزه نیروی انسانی و هم تجهیزات و منابع مالی محدود است و این باعث شده است، نتوانیم تمام ظرفیت‌ها و استعدادها را شکوفا کنیم.

محسن بیگی از تلاش دولت‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای برطرف کردن شکاف موجود در عدالت آموزشی گفت و بیان کرد: برای انجام این امر مهم باید استفاده از ظرفیت و مشارکت مردم را در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، قانونمند و هدفمند کرد.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: امروز بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند و از محل صرفه‌ جویی که در حوزه تأمین نیروی انسانی و معلم برای این مدارس اتفاق می‌افتد، می‌توانیم معلمان توانمندتری را برای بخش محروم جامعه تأمین کنیم.

مشاور رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش همچنین اشاره کرد: فردی که به عنوان بخش خصوصی در حوزه آموزش و پرورش سرمایه گذاری می‌کند، انتظار سود دارد و این توقع که سرمایه‌گذار در بخش غیر دولتی به صورت رایگان کار کند باطل است.

محسن بیگی در ادامه با بیان اینکه مدارس غیر دولتی به دو شکل اداره می‌شوند، گفت: موسسان این مدارس می‌توانند شخص حقیقی به عنوان یک فرد و یا مجموعه و موسسه‌ای حقوقی باشند که این موسسات حقوقی بعضاً خیریه هستند.

وی درباره اثرگذاری مدارس غیر دولتی در گسترش عدالت آموزشی بیان کرد: در همه کشورها، مدارس غیر دولتی کمک در راستای عدالت آموزشی محسوب می‌شوند زیرا هر اندازه مشارکت مردم در آموزش افزایش پیدا کند، سهم بخش دولتی در سرانه مالی آموزش بیشتر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار