استاندار تأکید کرد: چاره‌اندیشی برای کانون‌های پرخطر رانش در مازندران

ساری (پانا) - استاندار مازندران با بیان اینکه زمین‌شناسی نقاط حادثه‌خیز و خطرآفرین استان را شناسایی کند، تأکید کرد که نخست باید برای کانون های پرخطرتر و دارای اولویت برای پیشگیری در بخش‌های مختلف تدبیر شود.

کد مطلب: ۱۰۶۱۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
استاندار تأکید کرد: چاره‌اندیشی برای کانون‌های پرخطر رانش در مازندران

احمد حسین‌زادگان امروز در جلسه ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، ضمن اشاره به رانش‌ها و زمین‌لرزه‌های متعدد در استان در دو ماه اخیر، گفت: «در شهرستان‌های مختلف به نقاط کوهستانی، محورهای مواصلاتی و برخی ابنیه و تاسیسات، خسارات قابل توجهی وارد شده است که برآوردها و اقدامات اولیه انجام شده لیکن در جلسه امروز برای آسیب‌شناسی بهتر و کار اصولی و زیربنایی با حضور برخی فرمانداران و دستگاه های متولی و متخصص بررسی های لازم صورت گرفت.»

او با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز و خطرآفرین استان از سوی زمین شناسی شناسایی شود، گفت که در وهله نخست مقرر شد برای پیشگیری در کانون‌های پرخطرتر و دارای اولویت تدبیر شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات، زمین لرزه ها، ریشه اصلی این حوادث هستند که کمتر به‌چشم می‌آید و قابل پیشگیری است، ادامه داد: «این مهم را در یک نقطه با درختکاری، در جایی دیگر که رانشی است با دیواره سازی و ... می توان پیشگیری کرد که شناسایی شده است و مقرر شد با محوریت فرمانداران و همکاری دستگاه های اجرایی بویژه زمین شناسی با اولویت انجام شود.»

حسین‌زادگان تأکید کرد که ضرورت دارد مردم از نقاط حادثه‌خیز و عدم انجام ساخت و ساز در آن‌ها آگاهی داشته باشند.
او اعلام کرد: مقرر شده است در قالب ستاد بحران و انجام کار کارشناسی، رودخانه هایی که دچار انحراف شدند، به‌ویژه رودخانه‌های مجاور جاده‌ها و محورهای مواصلاتی دارای اولویت، شناسایی و پیش از فصل زمستان لایروبی و دیواره‌سازی آن ها انجام شود.

استاندار مازندران گفت: «به فرمانداران شهرستان ها اختیار داده شد در مواردی که احتمال خسارت هست، خیلی درگیر مسایل بوروکراتیک نشوند و با مصوبه ستاد مدیریت شهرستان وارد عمل شوند.»

حسین‌زادگان از اختصاص یک درصد اعتبارات پژوهشی، به مطالعات کامل علمی و زیربنایی اساسی در خصوص دلایل اصلی بحران ها خبر داد تا دستگاه‌ها بر اساس همان اولویت‌ها اعتبارات خود را هزینه کنند.

او از دستگاه‌های اجرایی خواست که در اجرای پروژه‌های خود، ملاحظات ثبات زمین و عدم آسیب به راه و ... را در نظر بگیرند.

از ابتدای سال ۹۹، بیش از 300 نقطه از جاده‌های کوهستانی مازندران دچار رانش و سیل‌بردگی شده وخسارت‌های وسیعی بالغ بر 800 میلیارد ریال بر جاده‌های این استان ایجاد کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار