احیای داعش؛ بازی جدید آمریکا برای تشدید بحران سیاسی عراق

تهران (پانا) - یک استاد برجسته دانشگاه عراق با تاکید بر تلاش آمریکا برای احیای داعش در عراق به هدف واشنگتن در این زمینه اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
احیای داعش؛ بازی جدید آمریکا برای تشدید بحران سیاسی عراق

به گزارش تسنیم٬ «فاضل البدرانی» استاد دانشگاه عراق در گفتگو با برنامه « ما وراء الخبر » شبکه الجزیره بر وجود خطراتی که حاکمیت عراق را از دو محور اصلی در صحراء و الانبار و موصل و نیز مثلث کرکوک-بعقوبه-تکریت تهدید می‌کند تاکید کرد.

البدرانی اشاره کرد که در خلال دو هفته اخیر گروه تروریستی داعش با استفاده از استراتژی‌های جدید که ناشی از سوءاستفاده آن از بحران سیاسی عراق است 16 عملیات نظامی در این کشور انجام داده است.

وی در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد: اشتباه استراتژیک مسئولان سیاسی عراق این است که با آمریکا مانند یک دوست برخورد می‌کنند؛ درحالی که داعش در «الصحراء» کمین کرده که این موضوع شبیه به یک عملیات مخابره غیرمستقیم واشنگتن با داعش است و نشان می‌دهد ایالات متحده با اصل «گرگ را دم در رها کردن» با عراقی‌ها برخورد می‌کند؛ زیرا آمریکا می‌خواهد داعش در عراق حضور داشته باشد تا به این ترتیب با تهدید حاکمیت این کشور موجب نفرت ملت و افکار عمومی از دولت عراق شود.

استاد دانشگاه عراق تصریح کرد که برخی طرف‌ها با احیای داعش در عراق به دنبال ایجاد هرج و مرج سیاسی در کشور و جلوگیری از تشکیل دولت هستند.

در همین راستا « مناف الموسوی» رئیس مرکز مطالعات استراتژی و روابط بین‌الملل بغداد٬ بازگشت حملات نظامی گروه تکفیری داعش در عراق را نتیجه طبیعی شکاف و بحران سیاسی موجود در این کشور دانسته و اظهار داشت که عناصر داعش همواره حضور داشته و به دنبال از سرگیری فعالیت‌‌های تروریستی خود هستند.

البدرانی در ادامه تاکید کرد که عدم نظارت هوایی بر مرزهای غربی با سوریه در نتیجه خدمات ناقص شناسایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با تروریسم به سرکردگی آمریکا نیز یکی دیگر از عوامل بازگشت فعالیت‌های عناصر داعش در عراق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار