۹۰ درصد محصول چای ایرانی در گیلان کشت می‌شود

تهران (پانا) - استاندار گیلان با بیان اینکه سهم گیلان در کشت چای ایرانی بیش از ۹۰ درصد است گفت: استفاده از مکانیزاسیون در کشت محصول چای موجب افزایش بهره‌وری این محصول می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۶۱۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
۹۰ درصد محصول چای ایرانی در گیلان کشت می‌شود

ارسلان زارع امروز در حاشیه بازدید از روند برداشت چای و کارخانه فرآوری و عمل‌آوری برگ سبز چای واقع در دهستان کیسم شهرستان آستانه اشرفیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استفاده از مکانیزاسیون در کشت محصول چای موجب افزایش بهره‌وری این محصول و تحقق توسعه پایدار در کشاورزی می‌شود.

استاندار گیلان چای را یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان گیلان دانست و با بیان اینکه سهم این استان در کشت و تولید چای ایرانی بیش از 90 درصد است خاطرنشان کرد: افزایش تولید برگ سبز چای و همچنین توسعه اشتغال پایدار در حوزه کشاورزی استان از جمله نتایج مثبت سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه بهره‌وری چای در گیلان است.

زارع با بیان اینکه تولید محصول چای در گیلان برای 440 هزار نفر شغل ایجاد کرده است افزود: دولت در سال‌های گذشته بیش از 85 درصد کمک‌های بلاعوض در حوزه چای پرداخت کرد و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد و تسهیلات لازم مشروط به گرفتن مجوز بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و حفظ چرخه زیست محیطی پرداخت می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان رونق صنعت چای را جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و احیای باغ‌های رهاشده و متروکه مهم قلمداد کرد و اظهار داشت: رشد 40 درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال گذشته موجب تقویت مکانیزاسیون و افزایش انگیزه چایکاران برای فعالیت در این بخش شده است.

وی با اشاره به لزوم توسعه اشتغال پایدار در کشاورزی و بهره‌گیری از شیوه پنل‌های خورشیدی در مناطق سخت‌گذر برای توسعه این بخش تصریح کرد: می‌توان از پنل‌های خورشیدی در مناطقی که امکان اجرای شبکه برق‌رسانی وجود ندارد استفاده کرد.

استاندار گیلان استفاده از شیوه‌های نوین از جمله آبیاری تحت فشار را در تولید محصول چای موثر دانست و ابراز داشت: چای معمولاً در کوهپایه و اراضی شیبدار کشت می‌شود از طرفی با توجه به اینکه میزان بارندگی‌ها در مقاطع مختلف سال کاهش می‌یابد یا پراکنده است می‌توان از روش آبیاری تحت فشار نیز در تولید چای استفاده کرد.

به گزارش تسنیم، در حاشیه بازدید استاندار گیلان از روند برداشت چای و کارخانه فرآوری و عمل‌آوری برگ سبز چای در دهستان کیسم شهرستان آستانه اشرفیه، پنل خورشیدی جاگذاری شده در این باغ چای که قابلیت تأمین انرژی برق برای آبیاری تحت فشار پنج هکتار باغ چای را دارد نیز به‌ بهره‌‌برداری رسید.

محصول چای در استان گیلان و مازندران کشت می‌شود البته 90 درصد سطوح زیر کشت باغات چای متعلق به گیلان است و برداشت برگ سبز چای در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌شود که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه نیز از شهریور ماه آغاز و تا پایان مهرماه انجام می‌شود.

خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک، امسال چهار هزار و 600 تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو سه هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار