در گفت و گو با پانا

بهزاد پاکزاد: ادامه‌دار شدن کرونا برای تیراندازی با کمان ایران تهدید است

در ایران تمام نگاه‌ اسپانسرها به رشته‌های توپ تور است

تهران(پانا)- دبیر کل فدراسیون تیراندازی با کمان معتقد است در صورت ادامه داشتن وضعیت فعلی در کشور و ممنوعیت تمرین گروهی، این رشته با توجه به امکاناتی که اروپایی‌ها دارند، در مسابقات انتخابی المپیک به مشکل برخورد خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
بهزاد پاکزاد: ادامه‌دار شدن کرونا برای تیراندازی با کمان ایران تهدید است

بهزاد پاکزاد، دبیر کل فدراسیون تیر و کمان در گفت‌وگو با پانا به نحوه تمرین ملی‌پوشان تیراندازی با کمان و میزان آمادگی‌شان در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که می‌دانید کل دنیا درگیر این معضل شده و برای اولین بار در تاریخ، المپیک یک سال به تعویق افتاده است. فدراسیون تیر و کمان بلافاصله برنامه‌ریزی کرد تا در فضای مجازی فعالیت داشته باشیم، علاوه بر آنکه ورزشکارانمان را تشویق می‌کردیم که به توصیه‌های پزشکی عمل کنند. تمرینات ورزشی خود را نیز هر چند در فضای محدودشان حفظ کنند.

وی ادامه داد: فعالیتمان به صورت کارگاه‌های آنلاین است، تمریناتی که در آن به جای وزنه از بطری آب‌ که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، استفاده می‌کردند تا فعالیت بدنی خود را داشته باشند. همچنین یک کارگاه عمومی دیگر که در آن کمیته داوران سؤالاتی طراحی می‌کرد و روز بعد جوابش اعلام می‌شد تا اطلاعات ورزشی ورزشکاران، مربیان و داوران به روز شود. مسابقاتی که طراحی می‌کنیم و هنوز هم ادامه دارد.

پاکزاد در ادامه به امکاناتی که فدراسیون برای ملی‌پوشان فراهم کرد اشاره داشت و گفت: ما از همان روز اول زمین‌های آزاد موجود را برای تمرین در اختیار ملی‌پوشانی که شانس کسب سهمیه را داشتند قرار دادیم، به طور مثال در استان البرز کلید زمین هیات را در اختیار خانم نیلوفر علیپور قرار دادیم که برای تمرین به آنجا می‌رود، همینطور خانم شیوا شجاع مهر در زمین هیات آذربایجان شرقی در حال تمرین هستند. زمین ورزشگاه آزادی هم برای تهرانی‌ها در حال آماده‌سازی است تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تمرین بروند و روزانه با مربی‌شان به صورت ویدئویی در ارتباط هستند.

دبیر کل فدراسیون تیراندازی با کمان درباره مسابقات انتخابی باقی مانده المپیک توکیو گفت: یک مسابقه کسب سهمیه دیگر داریم که قرار بود در جام جهانی آلمان برگزار شود که هنوز زمان برگزاری‌اش مشخص نیست ‎.

ملی‌پوش سابق تیر و کمان ایران در مورد شانس‌های سهمیه باقی مانده ایران گفت: ما غیر از انفرادی آقایان، که توسط میلاد وزیری توانستیم سهمیه‌اش را بگیریم، در بخش انفرادی خانم‌ها نیز شانس داریم، در بخش تیمی زنان و مردان هم شانس داریم.

وی ادامه داد: در بخش تیمی خانم‌ها و آقایان و در بخش انفرادی خانم‌ها ورزشکار مشخصی نیست، چهار ورزشکار به مسابقه می‌روند هرکدام از این چهار نفر عملکردشان بهتر باشد شانس بیشتری دارد. مسابقه سختی پیش‌‍رو خواهد بود، چون در اوضاع کنونی که اروپایی‌ها در منزل زمین‌های چمن دارند و خانه‌هایشان با فاصله از هم قرار دارد و در واقع زمین‌ برای تمرین دارند، این موضوع می‌تواند برای ما تهدید باشد. اگر کرونا در کشور زودتر به پایان برسد می‌توانیم تمرینات را شروع کنیم ولی اگر ادامه‌دار باشد و ما نتوانیم اردوهایمان را به راحتی برگزار کنیم برایمان تهدید است چون آنها شرایط تمرینشان برقرار است.

پاکزاد در پاسخ به اینکه اگر فدراسیون‌های جهانی تا اواخر سپتامبر برنامه‌ای برای برگزاری مسابقات در نظر نگیرند تکلیف مسابقات انتخابی برلین و کاپ جهانی چین چه می‌شود؟ گفت: مسلماً تمام مسابقات به تعویق می‌افتد و احتمالاً به فکر طراحی شیوه جدید برگزاری مسابقات هستند.

دبیر کل فدراسیون تیراندازی با کمان به تسهیلاتی که برای ورزشکاران در این دوران در نظر گرفته شد اشاره کرد و درباره سطح اهمیت تیر و کمان در دنیا گفت: هزینه تهیه کمان حرفه‌ای چهل میلیون و یک بسته دوازده‌تایی تیر بالغ بر ده میلیون تومان هست که اگر به دیوار یا آهن برخورد کند می‌شکند، فدراسیون در حد توان هدایا و پاداشی به بچه‌های المپیکی داشت اما در کل هزینه‌ها بالاست. با توجه به اردوهایی که باید برگزار شود، خواهان توجه بیشتری به رشته پر مدال تیراندازی با کمان هستیم، در تمام دنیا نگاه ویژه‌ای به این رشته دارند و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت می‌کنند مثلاً آمریکا 35 هزار کماندار دارد، کره جنوبی 30 هزار نفر اما کشور ما 3 الی 4 هزار کماندار دارد.

پاکزاد در پایان به روند استعدادیابی در این رشته پرداخت و گفت: از سال 1392-1391 اقدام به استعدادیابی کرده‌ایم و از همین مسیر تا به امروز نتیجه هم گرفته‌ایم و میانگین سنی ملی‌پوش‌های ما پایین آمده است . فعلاً مراحل اولیه هزینه‌ها توسط خانواده‌ها تأمین می‌شود تا زمانی که در سطح تیم ملی بالا می‌آیند و بعد فدراسیون کمک می‌کند. متأسفانه در ایران توجه ویژه بر ورزش‌های توپ و تور است و اسپانسرها به طور طبیعی به آن سمت می‌روند. امیدواریم به این ورزش توجه بیشتری شود تا بتوانیم در مسابقات بین‌المللی بیشتری شرکت نماییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار