کاظمی: اثر فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در طول زمان نمایان می‌شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد حوزه دانشی کمیت پذیر و قابل سنجش است یعنی می‌توان درس ریاضی را با یک آزمون سنجید اما حوزه‌های پرورشی و فرهنگی این‌ گونه نیست زیرا برخاسته از رفتارهای درونی است.

کد مطلب: ۱۰۶۱۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: اثر فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در طول زمان نمایان می‌شود

برنامه «زیر رادیکال» رادیو گفت‌وگو با موضوع تحلیل رویکردها، دیدگاه‌ها و مواضع مدیریتی در مواجهه با مسائل و موضوعات تربیتی و با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

علیرضا کاظمی در آغاز با اشاره به اینکه امور تربیتی یادگار شهیدان باهنر و رجایی است، گفت: همیشه خود را میراث دار یادگار گران بهای این دو شهید می‌دانیم. در ابتدای انقلاب بنا به ضرورت‌هایی که وجود داشت، این دو شهید برای جلوگیری از نفوذ اندیشه‌ها و مکاتب التقاطی و انحرافی به قلب‌های پاک دانش‌آموزان و معلمان و توسعه و ترویج ارزش‌های انقلاب، نهاد پرورشی را بنا نهادند.

وی افزود: به مرور زمان، مجموعه معاونت پرورشی هم در ساختار، هم در نیروی انسانی و هم در محتوا دچار تغییر و تحولاتی شد. با توجه به حساسیت‌هایی که رهبر انقلاب در این حوزه دارند، به حوزه پرورشی تأکید بسیار زیاد شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر اینکه موضوع تربیت را باید از فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی جدا کرد، افزود: حوزه پرورشی تنها مسئول تربیت در نظام تعلیم و تربیت نیست و همه اجزا و ارکان نظام تعلیم و تربیت در کشور این مسئولیت را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: معلم حوزه پرورشی مکلف است مانند معلم ریاضی که وظیفه دارد یک سرفصل را در زمینه یادگیری تدریس کند، یک‌سری فعالیت‌ها را در حوزه فرهنگی و پرورشی برای دانش‌آموزان تدارک ببیند.

کاظمی با اشاره به تقسیم بندی فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در سطوح مختلف تحصیلی، گفت: بعضی از این فعالیت‌ها درون مدرسه است اما اکثر فعالیت‌های این حوزه در خارج از مدرسه تعریف می‌شود. درواقع این فعالیت‌ها در مدرسه آغاز اما خارج از مدرسه محقق می‌شود و یا تداوم پیدا می‌کند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در برنامه درسی ملی، برای دانش‌آموزان یک شناخت نسبی در حوزه نماز ایجاد می‌کنیم اما اینکه نماز را چگونه، کجا و با چه کیفیتی بخوانیم و همچنین زمینه تمرین این معرفت را در دانش‌آموز ایجاد کنیم، بر عهده معلمان پرورشی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تفاوت جنس کار معلمان تربیتی و دیگر معلمان اشاره کرد و بیان داشت: دانش‌آموز برای حضور در کلاس هم اجبار و هم انگیزه دارد اما برای فعالیت‌های تربیتی اجباری در کار نیست و حتی انگیزه نیز وجود ندارد. بنابراین باید انگیزه ایجاد کنیم و به همین دلیل کار معلم‌های پرورشی بسیار سخت است.

وی افزود: حوزه کار تربیتی اساساً یک کار بر اساس اختیار است. درواقع زمانی می‌توانیم بگوییم تربیت محقق شده است که یک عمل آگاهانه و مختارانه از یک انسان سر بزند زیرا در غیر این صورت تربیتی در کار نیست، بلکه دانش است.

وی با تأکید بر اینکه باید زمینه‌های نهادینه سازی دانش را ایجاد کنیم، عنوان کرد: موفقیت‌های یک دانش‌آموز در یک بخش زمینه قضاوت برای موفقیت برای یک دانش‌آموز در همه بخش‌ها نیست. در حوزه فرهنگی و پرورشی، بستر فعالیت‌های تربیتی از سوی معلمان پرورشی مهیا می‌شود و در این زمینه بیشتر به اعداد و ارقام توجه می‌کنیم.

کاظمی از تفاوت حوزه‌های دانشی و تربیتی گفت و بیان کرد: حوزه دانشی کمیت پذیر و قابل سنجش است یعنی می‌توان درس ریاضی را با یک آزمون سنجید اما حوزه‌های پرورشی و فرهنگی این ‌گونه نیست زیرا برخاسته از رفتارهای درونی است که در طول زمان باید خودش را نشان دهد. به عنوان مثال پایبندی و تعلق یک دانش‌آموز به وطن خود امری است که به مرور زمان مشخص می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار