فعلا از سرگیری لیگ برتر را فراموش کنید

تهران (پانا) - روزنامه ایران ورزشی با انتشار گزارشی مدعی شد شرایط برای ازسرگیری لیگ برتر فراهم نیست و فعلا نباید به فکر برگزاری ادامه دیدارهای این فصل بود.

کد مطلب: ۱۰۶۱۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
فعلا از سرگیری لیگ برتر را فراموش کنید

13 باشگاه از 16 باشگاه لیگ برتری درخواست خود مبنی بر تعطیلی لیگ را برای فدراسیون فوتبال ارسال کرده‌اند. کانون مربیان فوتبال ایران هم این پیشنهاد را با دلایل خود در قالب نامه‌ای برای وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال مطرح کرده است. با این حال اما تصمیم نهایی در این رابطه برعهده ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت است. با این حال خبرهایی مبنی بر شروع تمرینات تیم‌ها از 20 اردیبهشت ماه و آغاز لیگ برتر از 6 خرداد به گوش می‌رسد؛ در شرایطی که جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با وزارت بهداشت و وزارت ورزش برای بررسی موضوع شروع لیگ برتر قرار است بعد از 7 خردادماه برگزار شود!

جهانپور: هنوز پروتکلی درباره فوتبال اعلام نشده است

کیانوش جهانپور، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در مصاحبه‌ای اختصاصی با ایران‌ورزشی درباره آغاز لیگ برتر می‌گوید: «تا کنون هیچ مجوزی برای شروع تمرینات یا شروع مسابقات فوتبال از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است. بازگشایی صنوف مختلف به این شکل است که در فاصله‌گذاری اجتماعی، صنوف مختلف به تدریج مورد بررسی قرار می‌گیرند و درباره بازگشایی آنها پروتکلی ابلاغ می‌شود. بازگشایی ورزش، آن هم در ابعاد ملی، چیزی نیست که افراد خودشان بخواهند درباره‌اش تصمیم بگیرند. در این زمینه باید پروتکل نوشته شده باشد و این مشاغل باید جزو صنوفی باشند که می‌توانند بازگشایی شوند.»

جهانپور تأکید می‌کند: «در پروتکل آمده که در شرایط فعلی مشاغل یا صنوف کم خطر یا ضروری می‌توانند بازگشایی شوند. من اما ندیدم که باشگاه‌های حرفه‌ای ورزشی، جزو پروتکل‌هایی باشند که مجوز بازگشایی دارند.»

در این بین برخی مربیان ابراز کرده‌اند که از بازیکنان و اعضای تیم تست پزشکی گرفته می‌شود. جهانپور اما در این رابطه می‌گوید: «حتی اگر قرار است تستی گرفته شود باید طبق پروتکل باشد. پروتکل را هم باید ستاد مبارزه با کرونا ابلاغ کند و هماهنگ کننده آن هم، فدراسیون پزشکی ورزشی کشور است. تا امروز هم هیچ پروتکلی درباره فوتبال اعلام نشده است.»

او درباره تصمیم‌گیری در زمینه آغاز لیگ تأکید می‌کند: «این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. باید ببینیم وضعیت بیماری در کشور چطور پیش می‌رود. به تدریج ممکن است وضعیت کشور به سمتی برود که مسابقات ورزشی بتواند برگزار شود. از الان اما نمی‌توانیم تصمیمی در این رابطه بگیریم.»

فرهادی: بعد از 7 خرداد آغاز تمرینات فوتبال را بررسی می‌کنیم

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و مسئول تدوین پروتکل‌های مربوط به بازگشایی مشاغل و صنوف‌ مختلف درباره امکان آغاز تمرینات از 15 اردیبهشت ماه و شروع لیگ از 6 خرداد به ایران‌ورزشی می‌گوید: «در رابطه با این خبر اطلاعی ندارم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما هفته گذشته ما جلسه هماهنگی داشتیم با وزارت ورزش که شخص وزیر ورزش هم در این جلسه حضور داشت. قرار بر این شد که اولاً براساس مناطق کم خطر و پر خطری که تقسیم‌بندی شده و به شکل سفید، زرد و قرمزی که عنوان می‎شود، تصمیم‌گیری انجام شود. در هر صورت قرار است بازی‌‌های لیگ با حضور تماشاگر در تمامی مناطق برگزار نشود. همکاران ما در وزارت ورزش و فدراسیون‌های مختلف خیلی همکاری خوبی داشتند و خودشان لیگ والیبال و بسکتبال و غیره را تعیین تکلیف کردند و فقط لیگ فوتبال مانده است.»

او به تصمیم‌گیری درباره لیگ فوتبال اشاره می‌کند: «درخواست همکاران وزارت ورزش این بود که بعد از تاریخ 7 خرداد درباره سوپرلیگ و لیگ دسته اول فوتبال، جلسه هماهنگی برگزار و پروتکل آن نوشته شود. این جلسه صرفاً برای بررسی‌های کارشناسی است. بعد از این تاریخ با توجه به رصد بیماری فقط در خصوص سوپرلیگ تصمیم‌گیری می‌شود. به اضافه اینکه این موارد، منوط به همه تمهیدات فاصله‌گذاری اجتماعی مثل سرویس‌های بهداشتی و دوش حمام و رختکن و فاصله‌گذاری‌هایی که در آن محیط هست، تصمیم‌گیری می‌شود، نه اینکه بازگشایی شود. هنوز برای بازگشایی‌ ورزشگاه‌ها تصمیم‌گیری نشده است. در جلسه‌ای که بعد از 7 خرداد برگزار می‌شود، قرار است کار کارشناسی انجام شود و وزارت بهداشت آخرین وضعیت رصد بیماری در کشور را به ستاد مثل همیشه گزارش کند و تصمیم بگیرند. تصمیم‌گیری قرار است فقط برای شروع تمرینات سوپرلیگ و بدون تماشاچی باشد، نه شروع مسابقات. هنوز درباره شروع مسابقات اصلاً بحثی مطرح نشده است.»

او درباره تصمیم‌های شخصی بعضی مربیان درباره تمرین تیم‌ها تأکید می‌کند: «هر کسی صحبت‌های خودش را بیان می‌کند اما براساس تصمیم‌گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا، همه بازگشایی‌ها حتماً باید بعد از تصویب در ستاد ملی کرونا باشد چون وزارت بهداشت به تنهایی با وزارت ورزش نمی‌تواند این تصمیم را بگیرد و حتماً باید به ستاد ملی کرونا برود که ریاست آن برعهده رئیس جمهور است.»

فرهادی درباره آغاز فعالیت‌های ورزشی به طور کلی می‌گوید: «کلیه ورزش‌های تماسی مثل کشتی، کاملاً ممنوع است. در مناطق سفید، ورزش‌های انفرادی مثل پیاده‌روی در پارک‌ها، پرتاب دیسک و ورزش‌های اینچنینی اشکالی ندارد. ورزش‌های همگانی مردمی که در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها انجام می‌شود، با رعایت فاصله‌گذاری تمرینات انفرادی منعی ندارد. به طور خلاصه باید بگویم، هیچ تصمیم‌گیری درباره بازگشایی ورزشگاه‌ها، استخرها، سونا و جکوزی، باشگاه‌های ورزشی به اضافه برگزاری مسابقات با تماشاچی یا بدون تماشاچی گرفته نشده است.»

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره موانعی که بر سر راه برگزاری مسابقات است، می‌گوید: «هنوز برگزاری مسابقات قهرمانی در دستور کار نیست. یعنی مصوبه ستاد ملی کرونا را ندارد. طبیعتاً برای تمرینات و برای برگزاری مسابقات، تمهیداتی که باید در نظر گرفته شود، خیلی سخت است و به همین دلیل است که برگزاری بازی‌ها به تعویق می‌افتد. برای اینکه به عنوان مثال رختکن و دوش گرفتن مشترک‌شان مشکل دارد. چون تمام این سطوح می‌تواند باعث انتقال بیماری باشد. به همین دلیل به کار بردن گندزداها و ضدعفونی این مکان‌ها باید بسیار دقیق انجام شود و عملاً سیستم تهویه و سیستم هوادهی خیلی خوبی باید به کار گرفته شود.»

او پیشنهاد خود را اینطور مطرح می‌کند: «نظر خاصی ندارم. فعلاً تا بعد از ماه رمضان همه چیز در ورزش تعطیل است. در مناطق سفید بعد از مصوبه ستاد ملی کرونا، ورزش انفرادی مشکلی ندارد. براساس درخواست ای‌اف‌سی نماینده ایران باید معرفی شود. اصرار وزارت ورزش هم به همین دلیل بود و می‌گفتند تکلیف سوپرلیگ باید مشخص شود. به همین خاطر قرار بر این شد بعد از 7 خرداد بازنگری و کارشناسی شود و تصمیمی درباره آن گرفته شود اما هیچ تصمیمی هنوز گرفته نشده است نه بر ممنوعیت و نه بر راه‌اندازی. تا بعد از ماه مبارک رمضان این اتفاق نخواهد افتاد.»

فرهادی هر تصمیم شتابزده‌ای را باعث از بین رفتن سرمایه‌های کشور می‌داند: «باید متوجه باشیم که ورزشکاران خصوصاً در ورزش‌های حرفه‌ای، منابع با ارزش کشور ما هستند. اگر شتابزده عمل کنیم ممکن است باعث ابتلای آنها شود و ممکن است به راحتی حل نشود. ممکن است مشکلات خاصی در ریه‌های‌شان ایجاد شود و همین موضوع ممکن است آینده ورزشی آنها را دچار ابهام کند. به خاطر همین لازم است رعایت کنیم و در این رابطه شتابزده عمل نشود.»

فعلاً شروع لیگ را فراموش کنید

با توجه به صحبت‌های جهانپور و فرهادی در گفت‌وگو با ایران‌ورزشی بهتر است فعلاً شروع لیگ را فراموش کنیم. چون بعد از 7 خرداد تازه شرایط برای شروع تمرینات مورد بررسی قرار می‌گیرد و طبیعی است که حتی اگر تصمیم‌گیری‌ها به شروع تمرینات ختم شود، باز هم چند هفته‌ زمان لازم است تا شروع مسابقات.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار