بایدن - ترامپ؛ زمین فوتبال

علی ولی‌اللهی*

جمعه شب دادگاهی در ایالت لس‌آنجلس درخواست تیم ملی زنان امریکا برای دریافت دستمزد برابر با مردان را رد کرد. به فاصله چند ساعت بعد جو بایدن نامزد حزب دموکرات که تا چند ماه دیگر باید با ترامپ رقابت کند، با انتشار یک توییت به این حکم واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد

بایدن نوشت: «خطاب به تیم ملی زنان امریکا؛ از این مبارزه دست نکشید. هیچ چیز هنوز تمام نشده. خطاب به فدراسیون فوتبال امریکا؛ پرداخت برابر به زنان و مردان. همین حالا. در غیر این‌صورت، وقتی من رییس‌جمهور شوم، برای دریافت بودجه جام جهانی باید فکر دیگری بکنید.» شاید در نگاه اول اظهارنظر نسبتا عجولانه بایدن را بشود پای حق‌طلبی و نگاه برابری‌جویانه‌اش دانست، اما نگاهی به عقبه داستان تیم ملی زنان امریکا نشان می‌دهد معاون سابق باراک اوباما بیشتر از هر چیزی دنبال بهره‌برداری تبلیغاتی از این دعوای حقوقی و شاید به نوعی ضربه زدن به رقیبش دونالد ترامپ است. یکی از بارزترین خصیصه‌های ترامپ چه پیش از انتخاب شدنش به عنوان رییس‌جمهور امریکا و چه در زمان مسوولیتش در این سمت اظهارات زن‌ستیزانه و جنسیت‌زده او بوده است. ترامپ در سه سال گذشته با زنان بسیاری درگیری کلامی پیدا کرده است. یکی از مشهورترین این زنان نیز کسی نبوده جز مگان رپینو کاپیتان تیم ملی زنان امریکا؛ کسی که به نوعی رهبری کمپین زنان برای دستیابی به حقوق برابر با مردان را برعهده داشته است. رپینو بعد از جام جهانی که با قهرمانی تیم زنان امریکا همراه بود به کاخ سفید نرفت و با ترامپ دیدار نکرد. این دو بارها و بارها در رسانه‌ها علیه یکدیگر موضع گرفتند تا مشخص شود یکی از کسانی که از صمیم قلب می‌خواهد ترامپ در انتخابت پیش‌رو رای نیاورد، مگان رپینو است. رپینو که یکی از تاثیرگذارترین زنان امریکا به حساب می‌آید و طرفداران زیادی دارد بارها و بارها نشان داده علایق سیاسی‌اش به دموکرات‌ها نزدیک است.

حتی همین دو روز گذشته او در یک لایو اینستاگرامی با جو بایدن و همسرش به گفت‌وگو پرداخت و آرزو کرد که بایدن در انتخابات پیش‌رو برنده شود. در چنین شرایطی حمایت قاطعانه بایدن از کمپین زنان فوتبالیست امریکا و شکایت آنها معنای دیگری پیدا می‌کند. افکار عمومی در ایالات متحده و حتی در بسیاری از نقاط جهان نسبت به شکایت زنان فوتبالیست و نتیجه آن حساسیت نشان می‌دهد و اخبارش بازتاب رسانه‌ای زیادی دارد. به نظر می‌رسد بایدن تصمیم گرفته است بخشی از نبرد انتخاباتی‌اش را به مستطیل سبز بکشاند و حتی اگر شده با تهدیدی نظیر قطع بودجه فدراسیون فوتبال کشورش بعد از پیروزی احتمالی، خودش را بیش از گذشته مسوول نشان بدهد. بایدن می‌خواهد بخش اعظمی از طرفداران فوتبال در امریکا، به‌طور مشخص طرفداران تیم ملی زنان امریکا را به حمایت از خود وادارد.

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار