گفت‌وگوی پانا با مدیر دبیرستان الهام منطقه ۸ تهران؛

روایت آموزش مجازی یک مدرسه در سایه کرونا

مدیر مدرسه: حدود ۸۰ درصد دانش‌آموزان مدرسه الهام در سامانه شاد وارد شدند

تهران (پانا) - اگر چه ویروس کرونا تعطیلی طولانی‌مدت مدارس را رقم زد اما آموزش تعطیل نیست، دانش‌آموزان در خانه هستند و جریان یادگیری در خانه و با روش‌های مختلف در حال پیگیری است از پخش زنده تلویزیونی گرفته تا ابتکار معلمان و مدارس برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی.

کد مطلب: ۱۰۶۰۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
روایت آموزش مجازی یک مدرسه در سایه کرونا

این روزها دیدیم که آموزش تلویزیونی می‌تواند از حیث دسترسی به فرصت‌های برابر آموزشی برای آحاد دانش‌آموزان، ارزشمند باشد. هم‌افزایی وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی یکی از نکات خوب و قابل توجه طرح مدرسه تلویزیونی است.

در کنار آموزش‌های تلویزیونی دروس دوره متوسطه و ابتدایی، مدارس نیز از طریق ایجاد کانال‌های ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی، به تدریس دروس در تعطیلات می‌پردازند و طبق بخشنامه اعلامی از سوی آموزش و پرورش، مدارس با حضور مدیر و یک کادر اداری باز هستند و امر آموزش را هدایت و راهبری می‌کنند.

به همین منظور خبرنگار پانا با حضور در یک مدرسه نمونه دولتی در خصوص نحوه تدریس و آماده کردن دروس با مدیر این مجموعه گفت‌وگو کرده است.

فوزیه خیرالله مدیر دبیرستان نمونه دولتی دخترانه الهام در منطقه ۸ با 33 سال سابقه کار که 20 سال آن مدیریت در مقطع اول و دوم دبیرستان بوده است، گفت: مدرسه الهام مدرسه نمونه دولتی است که ۱۲ کلاس در یک شیفت دارد. این مدرسه دارای ۳۴۱ دانش‌آموز و ۴۰ همکار فرهنگی در پایه‌های مختلف است.

ارائه فعالیت‌های آموزشی قوی

وی ادامه داد: یکی از شاخصه‌های مهم این مدرسه فعالیت‌های آموزشی بسیار قوی است و دانش‌آموزان با آزمون ورودی وارد این مدرسه می‌شوند. فعالیت آموزشی همکاران از ابتدای سال طبق برنامه‌ای که تابستان در مدارس نمونه دولتی رقم می‌خورد آغاز و فعالیتشان در کلاس‌ها ایجاد شد تا زمانی که به اسفند رسیدیم و شرایط آموزش تغییر کرد.

خیرالله با بیان اینکه این مدرسه دو کتابخانه، دو آزمایشگاه برای درس‌های فیزیک، شیمی و زیست دارد که بچه‌ها را برای المپیاد و جشنواره خوارزمی آماده می‌کند گفت: مدرسه ما همچنین دارای نمازخانه، سالن اجتماعات، سایت و کلاس‌های هوشمند با تخته هوشمند است که معلمان محتوای الکترونیکی را با مشارکت دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

مدیر دبیرستان الهام گفت: انجمن اولیا و مربیان حضور فعالی در مسائل مختلف این مدرسه دارد و ما نیز به صورت مستمر با اولیای دانش‌آموزان نظرخواهی و نظرسنجی می‌کنیم و بازخوردهای آنان را از آموزش و فعالیت‌های مدرسه می‌گیریم چراکه رضایت ارباب رجوع برای ما بسیار مهم است.

وی با تاکید بر ارائه آموزش مطلوب اضافه کرد: در ایام تعطیلاتی که بر اثر شروع کرونا پیش آمد آموزش تعطیل نشد ما از ابتدای این موضوع و بعد از دوم اسفند که انتخابات برگزار شد، با یکی دو روز تاخیر که مدارس تعطیل شد برای معلمان خود کلاس آموزشی برگزار کردیم و شیوه‌های مختلف آموزش مجازی را به آنها آموزش دادیم؛ در ابتدا نیز بر دروس تخصصی متمرکز شدیم دروسی که نیاز بود بچه‌ها آموزش ببینند.

خیرالله گفت: با ادامه‌دار شدن تعطیلات دروس عمومی هم در حیطه آموزش معلمان اضافه شد این در حالی است که در پیام‌رسان‌ها هم همکاران و دانش‌آموزان با ارسال فایل‌های مختلف باهم در ارتباط بودند و طولانی شدن این تعطیلات، آموزش مجازی را راه‌اندازی کرد. با توجه به محدودیت حضور در مدرسه، عوامل اجرایی مدرسه یعنی مدیریت و 2 نفر از معاونان آموزشی از 4 معاون روزانه در مدرسه حضور دارند و دیگر همکاران معلم نیز در منزل با استفاده از امکاناتی که برایشان فراهم کرده‌ایم، به تدریس دانش‌آموزان می‌پردازند و به شیوه‌های مختلف با دانش‌آموز ارتباط گرفتند.

اگرچه آموزش در فضای فیزیکی مدرسه تعطیل است اما روند آموزش ادامه دارد

مدیر این مدرسه در منطقه 8 ادامه داد: برای هر مقطع زمانی برنامه هفتگی در نظر گرفتیم تا معلمان آموزش خود را ادامه دهند و بچه‌ها را برای امتحان نهایی و سپس کنکور آماده کنند. ما معتقدیم اگرچه آموزش در فضای فیزیکی مدرسه تعطیل است اما روند آموزش ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه حضور معلمان در مدرسه گفت: در این شرایط فقط عوامل اجرایی در مدرسه حضور دارند و معلمان تماماً در منزل هستند.

تشکیل ۱۴۵ کلاس‌معلم مدرسه الهام در شبکه شاد

خیرالله در ادامه با بیان اینکه سرعت انتقال فایل در شبکه شاد خوب و مطلوب است، درباره فعالیت این شبکه و مزیت‌های آن گفت: بستر شبکه شاد بستر بسیار بزرگی است که چند میلیون کاربر در آن وجود دارد ممکن است آزمون و خطا داشته باشد اما با توجه به حجم ورودی خوب جواب داده است. در مدرسه من از حدود ۳۴۰ دانش‌آموز حدود ۸۰ درصد وارد سامانه شدند و ۱۴۵ کلاس‌معلم تشکیل شده است؛ ۲۰ درصد دیگر دانش‌آموزان نیز که وارد شبکه نشدند، پایه دوازدهمی بودند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان محتوا آموزش داده شده است گفت: ۹۰ درصد آموزش محتوای کتب درسی تمام ‌شده و محتوای دروس پایه نیز در پایه‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به طور کامل تمام شده است و اکنون معلمان در حال رفع اشکال هستند. حضور و غیاب و برگزاری آزمون از بچه‌ها نیز از دیگر مزیت‌های این شبکه است که برقرار است.

ارائه خدمات مشاوره‌ای و فعالیت‌های تربیت بدنی

مدیر دبیرستان نمونه دولتی الهام با تاکید براینکه در این ایام به آموزش اکتفا نکردیم گفت: ما در این شرایط خدمات مشاوره‌ای و فعالیت‌های تربیت بدنی را با ارسال فایل ادامه دادیم و برای عید نوروز نیز جشنواره تخم مرغ رنگی و برای نیمه شعبان مسابقه برگزار کردیم چراکه یکی از مجریان برنامه تعالی کیفیت مدار هستیم و سعی کردیم بر ۶ ساحت سند تحول بنیادین توجه داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار