گپی کوتاه با معلمی که از حسرت دیدار دانش آموزانش می‌گوید

اولین معلم رشته طلا و جواهر: محتوای تولیدی معلمان در زمان کرونا در آینده هم قابل استفاده است

تهران (پانا) - مدارس تعطیل است اما آموزش و یادگیری تعطیل نیست.  معلمان این روزها با ابتکار خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا جریان یادگیری دانش‌آموزان دچار خللی نشود.

کد مطلب: ۱۰۶۰۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
گپی کوتاه با معلمی که از حسرت دیدار دانش آموزانش می‌گوید

آموزش از راه دور که با آمدن ویروس کرونا و تعطیلی طولانی مدت مدارس به صورت جدی در حال پیگیری است، شیوه‌های جدیدی از آموزش را ترسیم کرد که بخش عمده‌ای از آموزش‌ها از طریق دو شبکه تلویزیونی در حال انجام است و در بخش دیگر معلمان دست روی دست نگذاشتند و در فضای مجازی در کنار آموزش‌های تلویزیونی، خودشان یک بار دیگر درس‌ها را با دانش‌آموزان مرور می‌کنند، به سوالات دانش‌آموزان پاسخ می‌دهند و تمرین‌هایی را از آن‌ها می‌خواهند.

فیلم‌ها و عکس‌های مختلفی از معلمان منتشر شده است که در خانه هستند و با تدریس دروس و ضبط فیلم، آموزش دانش‌آموزان را پیگیری می‌کنند و از طریق اشتراک آن در فضای مجازی و کانال تلگرامی مدرسه، از وارد شدن خلل در جریان آموزش جلوگیری می‌کنند.

فاطمه احمدی‌زاده‌سرکمی، معلمی است که با ۲۳ سال سابقه کاری در خانه خود روند آموزش دانش‌آموزانش را دنبال می‌کند. او لیسانس نقاشی و فوق لیسانس ادبیات نمایشی دارد. احمدی‌زاده اکنون رشته طلا و جواهر و سواد رسانه‌ای را به دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم تدریس می‌کند. با او درباره چگونگی آموزش از طریق فضای مجازی به گفت‌وگو نشستیم.

دانش‌آموزانم وارد بازار کار شدند

احمدی‌زاده درباره ورودش به رشته طلا و جواهر گفت: به طور آزاد دنبال رشته طراحی طلا و جواهر رفتم و حدود ۴ دوره کلاس با اساتید مطرح گذراندم. با افتخار می‌گویم جز اولین نفرات معلم بودم که این رشته را آموزش دید و شروع به کار کرد. اوایل، کار بسیار برایم سخت بود که در کنار آموزش به سر کلاس نیز بروم اما اکنون پنج دوره دانش‌آموز فارغ‌التحصیل دارم که وارد بازار کار و برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفتند.

وی که با زبان شیرین از تجربیاتش می‌گفت، ادامه داد: ۸ سال است که رشته طراحی طلا و جواهر را تدریس می‌کنم، علاقه زیادی به مهارت و هنر دارم. از معلمانی هستم که به کتاب اکتفا نمی‌کنم و فراتر از کتاب و چارچوب‌های اولیه مانند تدریس درس سواد رسانه‌ای، به دنبال کاربردی کردن رشته و عملی کردن فعالیت‌های عملی در هر کاری هستم‌. از زمانی که آموزش را شروع کردم به نظرم آمد باید تحرک بچه‌ها را به درس خواندن آنان اضافه کرد لذا سعی می‌کردم آموزش را از طریق نمایش انجام دهم. برای رشته طلا و جواهر نیز همین کار را ادامه دادم تا بچه‌ها خودشان طراحی کنند و از مدل ساخته شده افراد دیگر استفاده نکنند.

بچه‌ها در رشته طلا و جواهر، طراح می‌شوند

این معلم در ادامه با بیان اینکه بچه‌ها در این رشته، طراح طلا و جواهر می‌شوند و کارهای خود را مدل‌سازی می‌کنند، گفت: سعی می‌کنم ایده‌های خود را به آنها بدهم تا آنان هم طبق موضوع کار ‌کنند.

احمدی‌زاده درس سواد رسانه‌ای را در دبیرستان نمونه دولتی علامه حلی منطقه ۱۳ با حدود ۹۰ دانش‌آموز و درس طلا و جواهر را در هنرستان خوارزمی منطقه ۱۳ با ۹ دانش‌آموز در پایه ۱۲ و ۱۵ نفر در پایه ۱۱ تدریس می‌‌کند. وی در این گفت‌وگو در خصوص نحوه آموزش خود در منزل به دانش‌آموزان گفت: زمان‌های تدریس من در منزل متفاوت است اما برای دروس کارگاهی و عملی رشته طلا و جواهر به طور متوسط ۸ ساعت در ۳ روز هفته به بچه‌ها درس می‌دهم، بچه‌ها سوالات خود را از طریق فضای مجازی از من می‌پرسند و رفع اشکال صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که بچه‌ها برای طراحی، وسیله کارگاهی لازم دارند گفت: به دلیل اینکه در گذشته بچه‌ها این کار را انجام داده‌اند، وسایل مورد نیاز آنان در منزل‌هایشان موجود است.

احمدی‌زاده همچنین درباره اینکه آیا دانش‌آموزی دارید که وسیله ارتباطی نداشته باشد گفت: بله این موضوع برای اوایل آموزش مجازی بود که با مشکل مواجه شدیم اما این مشکل باعث عقب ماندگی دانش‌آموزان نشد و در بخش و زمان دیگری آن را جبران کردیم.

این معلم درباره جزئیات تدریسش در خانه گفت: اوایل آموزش، عکس برای بچه‌ها می‌فرستادم و نحوه طراحی را برایشان توضیح می‌دادم اما به درخواست دانش‌آموزان فیلم‌های عملی را درست کردم تا برایشان به اشتراک بگذارم.

با به روز رسانی شبکه شاد، شبکه خوبی در آینده خواهیم داشت

وی درباره شبکه دانش‌آموزی شاد نیز گفت: همه دانش‌آموزان من وارد این سامانه شدند اما این شبکه کمی در بارگذاری عکس‌ها اشکال دارد، البته این موضوع در اول راه است و فکر می‌کنم آن را برای سال تحصیلی آینده در نظر گرفتند لذا با به روز رسانی بیشتر، شبکه خوبی خواهد شد.

به گفته احمدی‌زاده، آموزش‌های مجازی از نظر تولید محتوا برای معلم بسیار موثر بوده است چراکه می‌توان در زمان‌های دیگری نیز از این آموزش‌ها استفاده کرد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به خانه‌دار بودن شما و اینکه باید در کنار کارهای منزل، به آموزش مجازی دانش‌آموزان بپردازید این کار را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: این کار بسیار سخت است اما سعی می‌کنم با همسرم زمان‌ها را تنظیم کنم تا بتوانم در آموزش خود نیز تمرکز داشته باشم.

معلمان در زمان کرونا، تولید محتوا دارند که در آینده هم می‌توان از این محتواها استفاده کرد

این معلم در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی اجباری مدارس، آموزش‌های مجازی را برای دانش‌آموزان مثمرثمر می‌دانید گفت: با توجه به اینکه خستگی من دو چندان شده است چرا که دانش‌آموزانم برای گذراندن این درس نیاز به کار عملی و کارگاهی دارند و من باید زمان زیادی را صرف تهیه فیلم برای چگونگی طراحی کنم، شیوع کرونا را یک حکمت می‌دانم تا ما معلمان در کنار این موضوعات تولید محتوا داشته باشیم. درست است که حسرت دیدار با دانش‌آموزانم و حضور در مدرسه را دارم چون در مدرسه نظارت بسیار دقیق‌تری به کارهای دانش‌آموزان داشتم اما امیدوار هستم این نیز به عنوان یک تجربه بیادماندنی برای تمام معلمان باشد.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: معلم همان طور که اکنون برای وضعیت به وجود آمده خلاقیت نشان می‌دهد باید این خلاقیت را همیشه به همراه داشته باشد چون دانش‌آموز هر سال تغییر می‌کند و باید از نظر تربیتی، متفاوت با او برخورد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار