ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تائید صلاحیت نامزدها مراکز چهارگانه است

تهران (پانا) - نمایندگان در نشست علنی امروز خود در جریان بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با اصلاح برخی از مواد و الحاق مواردی به مواد موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۰۶۰۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تائید صلاحیت نامزدها مراکز چهارگانه است

به گزارش مجلس، نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد الحاقی غلامرضا کاتب به ماده 4 مبنی بر ملاک قرار گرفتن نظر مراجع چهارگانه در تائید صلاحیت‌ها موافقت کردند. غلامرضا کاتب در توضیح پیشنهاد الحاقی خود با تاکید بر اینکه سیستم گزارش دهی درباره بررسی صلاحیت نامزدها نباید ملاک شخصی باشد، گفت: ما مکلف هستیم قانون را جامع، کامل و مانع بنویسیم.

وی ادامه داد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که افراد با ارائه گزارش غلط موجب شوند تا افراد فاسد تائید شده و افرادی که جان و حیثیت خود را صرف نظام کرده‌اند از شرکت در انتخابات باز مانند.

گفتنی است در متن الحاقی آمده است: ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تائید صلاحیت نامزدها فقط مراجع چهارگانه است و گزارش‌های خارج از مراکز مذکور قابل استناد و عمل نیست.

تعداد معتمدین در هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه افزایش می‌یابد

نمایندگان همچنین در ادامه با افزایش تعداد معتمدین در هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه موافقت کردند. موافقت آن‌ها با ماده 6 طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر بود. در ماده 6 آمده است: در ماده 32 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت "8 نفر را به عنوان معتمدین اصلی" به عبارت "9 نفر را به عنوان معتمدین اصلی" اصلاح می‌شود.

لغو عضویت دادستان‌ها از هیات‌های اجرایی در مراکز حوزه انتخابیه

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کشور با ماده 5 این طرح نیز موافقت کردند. در ماده 5 این طرح آمده است؛ در ماده 31 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت "عضویت دادستان و رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و 8 نفر معتمدین" به عبارت "عضویت رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و 9 نفر معتمدین" اصلاح میشود.

فاصله زمانی ثبتنام داوطلبان انتخابات تا روز اخذ رأی باید حداقل ۳ ماه باشد

nر نشست علنی امروز همچنین با مفاد ماده 7 این طرح موافقت شد. مفاد ماده 7 بدین شرح است:

در تبصره (یک) ماده 34 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «یا دادستان و یا» حذف و کلمه «آن ها» به کلمه «وی» اصلاح و در تبصره (2) این ماده عبارت «یا دادستان و» حذف می شود.

در ادامه بررسی این طرح نمایندگان مجلس با مفاد ماده 8 نیز موافقت کردند. مفاد این ماده بدین شرح است:

عبارت زیر به انتهای ماده 45 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی الحاق می‌شود: فاصله زمانی ثبت‌نام داوطلبان تا روز اخذ رأی باید حداقل 3 ماه باشد.

افزایش مهلت شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات نامزدهای رد صلاحیت شده مجلس

نمایندگان در ادامه با ماده 9 این طرح نیز در ارتباط با فرصت اعلام نتایج هیئت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه به هیئت‌های نظارت با اکثریت آراء موافقت کردند. براساس ماده 9 این طرح ماده 50 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و تبصره آن ابقا می‌شود.

ماده 50- هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج به دست آمده و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان را بر اساس صلاحیت‌های مذکور در این قانون مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلاً به هیئت‌های نظارت اعلام کنند.

نمایندگان همچنین با ماده 10 این طرح در ارتباط با افزایش مهلت رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات واصله در هیئت‌های نظارت استان با اکثریت آراء موافقت کردند. ماده 10 این طرح عبارت است از در تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت 20 روز به 30 روز اصلاح می‌شود. براساس تبصره 4 ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیئت مرکزی نظارت، شورای نگهبان 30 روز پس از اظهارنظر هیئت مرکزی نظارت "نظر قطعی و نهایی" خود را درباره تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

به این ترتیب نمایندگان در جلسه علنی امروز بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات را نهایی و آن را برای بررسی به شورای نگهبان فرستادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار