جلوه‌های معلمی از منظر مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه؛

برگزاری کلاس‌های درسی رایگان برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت

تهران (پانا) - رضا منایی، معلمی که در توسعه گسترش عدالت آموزشی اقدام به کمک داوطلبانه به دانش‌آموزان نیازمند می‌کند،  به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، مهمان مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه بود. 

کد مطلب: ۱۰۶۰۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کلاس‌های درسی رایگان برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، رضا منایی با حضور در مجله تصویری و خبری نگاه گفت: آموزگار پایه ششم هستم در سال 1367 از تربیت‌معلم وارد مدرسه شدم و شروع به فعالیت کردم و هم‌اکنون در حدود 32 سال سابقه کار در حوزه تعلیم و تربیت دارم.

وی ادامه داد: شغل معلمی نیاز به عشق و علاقه‌ای وافر دارد دانش‌آموزان به‌عنوان امانت در اختیار ما هستند و ما باید بتوانیم خیلی خوب از این امانت‌ها مراقبت و آن‌ها را راهنمایی کنیم تا به منزلگاه هدف برسند. من‌بعد از 32 سال کار در حرفه‌ معلمی، هنوز علاقه‌مندم که در کنار دانش آموزان و در کلاس درس باشم و بتوانم از این طریق خدمتی به جامعه کنم.

منایی افزود: در کنار برخورد مناسب اولیاء، عملکرد یک معلم می‌تواند دانش‌آموزان را به تلاش وادار کرده و آن‌ها را به تحصیل علاقه‌مند کند. استفاده از روش‌های مختلف در تدریس، فیلم‌های آموزشی، برگزاری اردوهای دانش‌آموزی، برقراری ارتباط بین دروس مختلف مثلاً ارتباط درس ریاضی با درس دینی یا فارسی و ...به ماندگاری مطالب درسی در ذهن دانش‌آموزان کمک می‌کند.

وی در مورد اقدامات انجام ‌شده در حوزه گسترش عدالت آموزشی در منطقه تدریس خود گفت: منطقه دو شهر تهران از نظر اقتصادی دارای وضعیت مناسب است اما دانش‌آموزانی هستند که از جاهای مختلف در این منطقه ساکن شده‌اند و یا از لحاظ خانوادگی در شرایط پرداخت مالی نبودند که این دانش‌آموزان را شناسایی می‌کردم و برای آن‌ها کلاس رایگان تشکیل می‌دادم و وقتی دانش‌آموز نتیجه آزمون یا ارزشیابی علمی خود را با بچه‌های دیگر مقایسه می‌کرد و می‌دید که از لحاظ علمی بالاتر رفته، بسیار باانگیزه‌تر از قبل به درس خواندن ادامه می‌داد.

منایی در پاسخ به این سؤال که کلاس‌های رایگان دانش‌آموزان را در ساعات اداری یا خارج ساعات اداری برپا می‌کردید؟ گفت: مدیریت مدرسه بعد از شناسایی دانش‌آموزان، مسئله را با اداره منطقه در میان می‌گذاشت و مجوز لازم برای برگزار کردن کلاس را می‌گرفت و معمولاً بعد از ساعت کار مدرسه این کار را برای دانش‌آموزان به‌طور رایگان انجام می‌دادم حتی دانش‌آموزانی داشتم که شرایط حضور در مدرسه را نداشته‌اند و من در منزل دانش‌آموز حاضر شدم و به‌طور رایگان با دانش‌آموز کارکردم.

وی گفت: اگر عشق و علاقه در کار معلمی باشد، بحث اقتصاد چندان رنگ و بویی نخواهد داشت. ارزش کار معلمی برای من این است که حس کنم دانش‌آموزی مبحث درسی را به‌طور کامل فهمیده و از کلاس خارج می‌شود و این را اصلاً با مبلغ مالی جایگزین نخواهم کرد. از ابتدای ورودم به تربیت‌معلم، عاشق شغل معلمی بودم و باگذشت زمان سال‌به‌سال علاقه من به کلاس و دانش‌آموزانم بیشتر شد. من از دل‌وجان برای دانش‌آموزانم کار می‌کنم و این مسئله را دانش‌آموزانم و اولیای آن‌ها درک می‌کردند و درک متقابل آن‌ها، برای من ایجاد انگیزه می‌کرد.

منایی ادامه داد: بسیاری از دانش‌آموزانم را که در سال‌های قبل به‌طور رایگان در کلاس‌های مدرسه شرکت می‌کردند، بعد از چند سال در پست‌ها یا مشاغل مختلف می‌بینیم و این برای من بسیار با ارزش است که ببینم تلاش شبانه‌روزی من چگونه در جامعه یا آینده دانش‌آموزانم تأثیرگذار بوده است.

وی گفت: اتفاق مثبت در آموزش‌وپرورش یعنی ایجاد راه‌هایی برای شناسایی دانش‌آموزان قوی در خانواده‌های ضعیف که باید آموزش ‌و پرورش بتواند این‌ها را تشخیص بدهد و جداسازی و حمایت کند.

وی مطالبه خود از مسئولان را حمایت از معلمان برای توانایی بیشتر در انجام‌ وظیفه بیان کرد و گفت: من مطمئن هستم که بسیاری از معلمان حاضرند از صمیم قلب به دانش‌آموزان خود از نظر درسی و مالی کمک کنند و اگر آموزش ‌و پرورش بتواند از معلم حمایت کند ما قادر خواهیم بود بیش از آنچه امروز هست از توانمندی‌های معلمان در ارتقا نظام آموزشی کشور استفاده کنیم.

منایی ادامه داد: در شرایط امروز کشور و شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش را رها نکردم و از طریق فضای مجازی بادانش‌آموزانم در ارتباط هستم و آموزش را از این طریق با آن‌ها ادامه خواهم داد. در ارتباط فضای مجازی سعی کردم ارتباط دوسویه را همانند آنچه در کلاس درس بوده حفظ کنم ولی با همه این‌ها عدم حضور دانش‌آموزان در کنارم، برای مدت طولانی بسیار سخت است.

وی در پایان ضمن تشکر از تلاش همه مردم مخصوصاً پزشکان، پرستاران و نظامیان گفت: وظیفه خودم می‌دانم که من هم در این ایام در کنار این گروه باشم و با ادامه آموزش از طریق فضای مجازی و تدریس در منزل و ارسال فیلم برای معلمان و دانش‌آموزان و اولیا کمک کنم که دانش‌آموزان از درس و تحصیل عقب نمانند. انشالله که با کمک هم بتوانیم این بیماری را شکست بدهیم و دوباره در کنار هم با دانش‌آموزان در کلاس درس جمع‌ شویم و بتوانیم آینده‌سازان این کشور را پرورش دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار