در گفت‌وگوی پانا با کارشناس مسائل اقتصادی مطرح شد:

بخشی: ایجاد «مزد منطقه‌ای» می‌تواند راهکاری حمایتی برای «کارگران غیررسمی» باشد

تعداد کارگران غیررسمی در کشور بیش از ۵ میلیون نفر است

تهران (پانا)-– یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه آمار کارگران غیررسمی در کشور بیش از 5 میلیون نفر است، می گوید ایجاد مزد منطقه‌ای با توجه به هزینه‌های زندگی که هر منطقه از کشور دارد، می‌تواند یکی از راه‌های حمایت از کارگران غیررسمی و فصلی باشد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
بخشی: ایجاد «مزد منطقه‌ای» می‌تواند راهکاری حمایتی برای «کارگران غیررسمی» باشد

لطفعلی بخشی، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار پانا در مورد بیکاری کارگران غیررسمی و فصلی که به دلیل بحران کرونا در ایران و جهان با مشکلات معیشتی روبه رو هستند، گفت: «تمام کارگرانی که زیرپوشش تامین اجتماعی نیستند را می‌شود کارگران غیررسمی به حساب آورد که این تعداد در ایران بیش از 5 میلیون نفر برآورد می‌شود.»

محدودیت‌های قانون و نبود تمایل کارفرمایان به استفاده از کارگران رسمی

وی افزود: «قانون کار و محدودیت‌هایی که این قانون با حداقل دستمزد برای کارفرما قائل می‌شود موجب شده است تا خیلی از کارفرماها مشتاق استخدام کارگر به صورت رسمی نباشند.»

بخشی خاطرنشان کرد:‌ « افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می‌گیرند از لحاظ بیمه‌ای، کارافتادگی و بازنشستگی تحت پوشش‌های حمایتی قرار دارند که به بهبود وضعیت زندگی آنها منجر می شود و باید برای تحت پوشش قرار گرفتن افرادی که فاقد بیمه هستند دارند ،تلاش کرد.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر ضرورت ایجاد مزد منطقه‌ای گفت: «اگر بخواهیم کار کارگران غیررسمی جنبه رسمی پیدا کند باید انعطاف هایی در قانون کار وجود داشته باشد به عنوان مثال در یک استان هزینه‌های زندگی در هر منطقه‌ای با منطقه دیگر متفاوت است درصورتیکه اکنون در تمام کشور دستمزدها یکسانند. به عنوان مثال کرایه منزل در یک استان مثل خراسان جنوبی با استان دیگر فرق می‌کند کارگر به خاطر دستمزدهای بالاتر در ان استان نمی‌تواند کار پیدا کند. اگر دستمزدها را با توجه به هزینه‌ها، منطقه‌ای کنیم شانس کارگران غیررسمی بیشتر خواهد شد که بتوانند کار پیدا کنند و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.»

بخشی ادامه داد:‌ «در مورد کمک به کارگران غیررسمی به نظر می‌رسد که اکثریت این کارگران زیر پوشش یارانه‌های 45 هزار تومانی و معیشتی هستند و باتوجه به اینکه می‌دانیم پولی که به عنوان یارانه و یارانه معیشتی دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد می‌توان آمار آنها را به دست آورد و شناخت این گروه‌ها کار سختی نیست.»

وی ادامه داد:‌ «کارگران غیررسمی یا افرادی که کار آنها ماهیت دائمی نداشته و کارگر فصلی یا روزمزد هستند دارای حسابهای بانکی محدودی هستند که این حسابهای بانکی معمولا خالی است و در واقع ارزیابی حساب بانکی افراد می‌تواند یک نشانه خوبی باشد که دولت را در یاری‌رساندن یا کمک‌های حمایتی از این افراد هدایت کند.»

این کارشناس اقتصادی افزود:‌ «اکثر کارگران روزمزد غیررسمی دارای حساب چند ده میلیون تومانی نیستند یعنی حساب اکثریت این افراد منوط به واریز و برداشت یارانه است و پول دیگری در حسابشان نیست و در واقع می‌شود حساب خیلی از این افراد را چک کرد. اگر مشخص شود که این فرد فقط همین یک حساب را دارد می‌توانیم این را یک نشانه بگیریم که این شخص درامد دیگری ندارد و باید به این فرد کمک شود. »

کارگران غیررسمی تحت پوشش بیمه نیستند

وی تصریح کرد:‌ «مشکل دیگری که وجود دارد این است که این افراد بیمه بیکاری هم ندارند چون تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و کمک نکردن به این افراد می‌تواند، تبعات زیادی داشته باشد.»

بخشی در پایان افزود:‌ «به طور قطع برای دولت راه‌های دیگری هم وجود دارد که برای حمایت از کارگران فصلی یا روز مزد از آن استفاده کند و دستگاه‌های مربوطه حتما به آن اشراف دارند.»

گفتنی است براساس هشدار سازمان جهانی کار، نیمی از کارگران جهان در معرض خطر از دست دادن راه گذران معیشت خود هستند. طبق آخرین داده‌های سازمان بین‌المللی کار، ویرانگرترین اثر کرونا، بر کارگران اقتصاد غیررسمی است که هیچ مزایای مرخصی و یا تامین اجتماعی ندارند.

در سراسر جهان ۴۳۶ میلیون کسب‌وکار در معرض خطر بالا برای اختلال جدی قرار داردند. این کسب‌وکارها در بخش‌هایی از اقتصاد هستند که سخت‌ترین ضربه را از ویروس کرونا خورده‌اند؛ از جمله ۲۳۶ میلیون خرده‌فروشی، ۱۱۱ میلیون واحد تولید صنعتی و ۴۲ میلیون بنگاه املاک می‌شوند.

سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده است که تعطیلی‌های کامل یا جزیی مشاغل باعث شده زندگی و کار ۸۱‌ درصد جمعیت کارگر جهان یعنی ۲.۷‌میلیارد کارگر تحت‌تأثیر قرار بگیرد. آخرین گزارش این سازمان می‌گوید بسیاری از کسب‌وکارها با ضررهای فاجعه‌بار روبه‌رو شده‌اند. این شرایط می‌تواند پایان کار شرکت‌های کوچک باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار