مشاور رئیس‌جمهوری در امور پولی و بانکی در گفت‌وگو با پانا؛

آمریکا نمی‌تواند تصمیم «صندوق بین‌المللی پول» برای پرداخت وام به ایران را وتو کند

سیف: دلیلی برای مزاحمت و اعمال فشار از بابت دریافت این وام در آینده وجود ندارد، این وام بدون هیچ شرطی است

تهران (پانا) - مشاور رئیس‌جمهوری در امور پولی و بانکی و رئیس سابق بانک مرکزی با بیان اینکه آمریکا به تنهایی نمی‌تواند تصمیم صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام به ایران را وتو کند، تاکید کرد حتماً آمریکایی‌ها از طریق روابط و اعمال فشار به سایر اعضاء، کارشکنی خواهند کرد و ما باید بتوانیم آن را خنثی کنیم. 

کد مطلب: ۱۰۶۰۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا نمی‌تواند تصمیم «صندوق بین‌المللی پول» برای پرداخت وام به ایران را وتو کند

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، صندوق بین‌المللی پول حدود دو ماه پیش، بودجه‌ ۵۰ میلیارد دلاری برای کمک‌رسانی به کشورهایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، اختصاص داد و ایران نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین کشورهای درگیر این بیماری، بلافاصله درخواست وام 5 میلیارد دلاری از این صندوق کرد. در حالی که به قول رییس‌جمهوری روحانی، در 50 سال گذشته، ایران چیزی از این صندوق نخواسته بود. اخیرا این صندوق با درخواست وام ۱۱ کشور موافقت کرده اما ایران در میان آن‌ها نبود و صندوق بین‌المللی پول به دلیل فشار آمریکا با درخواست تهران موافقت نکرد.

ولی‌الله سیف درباره این تصمیم صندوق و وضع ارتباط کشورمان با صندوق بین‌المللی پول در گفت‌وگو با پانا توضیح داده است. وی درباره نوع و میزان همکاری کشورمان با صندوق بین‌المللی پول گفت: ایران جزء مؤسسان اصلی صندوق بوده واکنو نیز نماینده ایران در صندوق، مدیریت یک کرسی را در هیات مدیره به نمایندگی ٧ کشور دیگر از جمله پاکستان، مراکش و الجزایر بر عهده دارد. همکاری‌های فی ما بین نیز در طول این مدت ادامه داشته است.

وی ادامه داد: براساس نامه صندوق نه تنها ایران بلکه همه اعضاء مکلف هستند با صندوق همکاری لازم را در زمینه ارائه آمارهاى اقتصادى داشته باشند. هدف اصلی صندوق نیز عمدتاً حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی در کشورهای عضو است و به همین دلیل همکاری اعضا می‌تواند برای آن‌ها جنبه‌های مثبتی را در بر داشته باشد.

مشاور رئیس‌جمهوری در امور پولی و بانکی افزود: آمار و اطلاعاتی را هم که صندوق به منظور انجام مأموریتش از کشورهای عضو می‌خواهد، عموماً اطلاعات رسمی و منتشر شده آن‌ها است و در طول مدت عضویت نیز، ایران همواره دقت داشته است که همکاری در حد همان میزان از اطلاعات باشد. ایران از طریق صندوق امکان استفاده از تجربیات جهانی را دارد و معمولا مشاوره‌هایی که با استفاده از تجربیات سایر کشورها به عمل می‌آید، صرفاً توصیه‌های تئوریک نبوده و متناسب با شرایط اعضا ارائه می‌شود و اعضا نیز هیچگونه الزامی در پذیرش آن توصیه‌ها ندارند.

سیف در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا یک طرفه می‌تواند تصمیم صندوق برای وام ایران را وتو کند؟ پاسخ داد: خیر؛ چون تصویب وام به ٥١ درصد آراء نیاز دارد و از آنجاییکه اروپایی‌ها حمایت می‌کنند ما رأى لازم را می‌توانیم داشته باشیم. البته حتماً آمریکایی‌ها از طریق روابط و اعمال فشار به سایر اعضاء کارشکنی خواهند کرد و ما باید بتوانیم آن را خنثی کنیم.

مشاور رئیس‌جمهوری در امور پولی و بانکی و رئیس سابق بانک مرکزی در پاسخ به برخی از انتقادها که بدهکاری 5 میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران به مدت 3 تا 5 سال به این نهاد آسیب‌زاست به ویژه اینکه این نهاد، تحت تأثیر آمریکا و کشورهای اروپایی اداره می‌‌شوند، و در نهایت به فشار دیگری برای استفاده‌های سیاسی تبدیل می‌شود؛ گفت: توجه داشته باشیم که این وام بدون هیچ شرطی است و یک برنامه اقتصادى نیست که ملزم به رعایت آن باشیم و تحت شرایط آن‌ها بخواهیم عمل کنیم.

ولی‌الله سیف ادامه داد: اعطای این اعتبار که باید در هیئت مدیره به تصویب برسد بنابر ضوابط و مقررات صندوق نیازمند ارائه گزارشی است که براساس آن اعطای اعتبار و مدت زمان بازپرداخت آن متناسب با درآمدهای ارزی کشور توجیه‌پذیر باشد و این گزارش مبنای رأی هیئت مدیره خواهد بود. ما در حقیقت می‌گوییم بین درآمدها و هزینه‌های ارزی یک عدم تعادل داریم که با این اعتبار، آن کمبود را برطرف و در یک تاریخ مشخص می‌توانیم از محل درآمدهای ارزی آن را بازپرداخت کنیم.

مشاور رئیس‌جمهوری در امور پولی و بانکی گفت: لذا همان طور که قبلاً هم اشاره کردم به هیچ‌وجه قرار نیست و نباید اطلاعاتی غیر از موارد اشاره شده را بخواهند و قطعاً اگر هم خواسته شود نباید داده شود. دلیلی هم برای مزاحمت و اعمال فشار از بابت دریافت این وام در آینده وجود ندارد، تنها تعهدی که در صورت تصویب خواهیم داشت این است که در سررسید اقساط نسبت به بازپرداخت اقدام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار