در ویژه برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش؛

حاجی میرزایی: حضور دانش‌آموزان در مدرسه تعطیل شد اما ماموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست

ما برای کمک آمدیم، برای اذیت کردن نیامدیم و اجبار به افرادی که امکان تهیه گوشی هوشمند را ندارند، نداریم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش عصر امروز 12 اردیبهشت، روز معلم، در ویژه برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش حضور پیدا کرد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: حضور دانش‌آموزان در مدرسه تعطیل شد اما ماموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست

محسن حاجی میرزایی در ویژه برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش به مناسبت روز معلم حضور یافت و ضمن تبریک روز معلم به تمام همکاران خود در سراسر کشور گفت: حضور دانش‌آموزان در مدرسه تعطیل شد اما ماموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست مجموعه‌ای که ۱۰۰ سال آموخته است از این روش استفاده کند یعنی با حضور در مدرسه آموزش را جلو ببرد، به یک باره در شرایطی قرار گرفت که باید از روش‌های دیگری کار خود را انجام دهد این یک غافلگیری برای ما و تمام دنیا است.

وی ادامه داد: بیش از ۱.۵ میلیارد دانش‌آموز و دانشجویان از حضور در مدرسه محروم شدند و شاید بتوان گفت بزرگترین وقفه آموزشی ایجاد شد و کشورها درصدد بودند که چگونه این ماموریت را به سرانجام برسانند، برخی از کشورها پایان سال تحصیلی را عنوان کردند اما ما تصور می‌کنیم زمان دانش‌آموزان زمان مهمی است، عمرشان ارزش دارد و ما باید از این موضوع مراقبت و محتوای درنظر گرفته شده را به آنان منتقل کنیم.

حاجی میرزایی گفت: لذا در اندیشه‌ای بودیم که از روش‌‌های دیگر و مختلفی ماموریت خود را پیگیری کنیم اولین جایی که به کمک ما آمد و این کمک بسیار کارساز و موثر بود، شبکه آموزش بود که فکر می‌کنم در کمتر از یک هفته از اعلام عمومی تعطیلی مدارس، برنامه‌هایمان در این شبکه آغاز شد و به سرعت توسعه پیدا کرد.

مدرسه تلویزیونی با اقبال بسیار خوبی مواجه شد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه تلویزیونی اتفاق خوبی بود ضمن اینکه طبق آماری که گرفتیم این برنامه با اقبال بسیار خوبی مواجه شد چون این شبکه از نظر پوشش جغرافیایی جز مناسب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی است که گسترده‌ترین پوشش را دارد. به سرعت معلمان در برنامه‌های زنده شرکت کردند.

وی ادامه داد: امروز از میزان مشاهده دانش‌آموزان و بارگیری‌هایی که پس از زمان پخش انجام شده است، می‌توانیم بفهمیم که این مورد اقبال جامعه قرار گرفته است لذا این مسیر بسیار خوبی بود و ما همچنان به آن نیازمندیم که به کمک ما در انجام این ماموریت بیاید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه‌های تلویزیونی دو مشکل داشتیم؛ یک مشکل این بود که این برنامه یک طرفه است و امکان تعامل بین دانش‌آموز و معلم نیست لذا امکان آزمون دادن، تکلیف دادن، تکلیف گرفتن، به سوالات پاسخ دادن میسر نبود البته شبکه آموزش تمهیدی را از طریق برنامه ۷ انجام داد اما این موضوع نیازمند به یک بستر کاملتری بود.

حاجی میرزایی گفت: ما به معلمان فراخوان دادیم که همه به میدان بیایند و هرکاری که می‌توانند انجام دهند. شما نمونه‌های بسیار خوبی از این موضوع را دیدید که به برخی در این برنامه اشاره شد. افراد با حس مسئولیت به میدان آمدند و تلاش کردند از حداقل امکانات ارتباط خود را با دانش‌آموزانشان برقرار کنند.

ما منظم‌ترین شبکه ارتباطی را در بین مجموعه دستگاه‌های کشور داریم

وی اشاره کرد: ما منظم‌ترین شبکه ارتباطی را در بین مجموعه دستگاه‌های کشور داریم به جهت اینکه واحد ملی در سطح وزارتخانه است سپس استان‌ها، شهرستان‌ها هستند که به ازای هر شهرستان مدارس هستند و مدارس با معلمان و دانش‌آموزان ارتباط دارند. در این هرم موضوعات به سرعت قابل انتشار و پایش است و همه مدیران ما درصدد شناسایی این افراد بودند.

وزیر آموزش و پرورش درباره واکنش به معلمی که آیلایند گفته بود افزود: من وقتی که سوابق این معلم را بررسی کردم به احترام او قیام کردم فکر می‌کنم این خانم یک نمونه ارزنده از مقام معلم است، روح معلمی در او تجلی داشت به جهت اینکه ۱۷ سال از زمان بازنشستگی او می‌گذشت و طبیعی است که با تکنولوژی‌های روز آشنا نباشد. آنچه مهم است این است که او تلاش داشت تا با دانش‌آموزانش ارتباط بگیرد این یک رویداد فوق‌العاده مهمی است.

وی ادامه داد: در حادثه کرونا چون یک پدیده عالمگیر است امکان مقایسه کشورها باهم وجود دارد اما در این موضوع شاخصی به وجود آمد که معلمان در محک آزمون بزرگی قرار گرفتند، من فکر می‌کنم معلمان سرزمین ما سرافراز بودند، مسئولانه این بار را به دوش کشیدند و خلاقانه در این میدان حرکت کردند. جا دارد در این روز بزرگ که متعلق به همه معلمان است ادای احترام کنم و امیدوارم توفیق داشته باشم خدمتگزار خوبی برای این جمعیت بزرگ و سخاوتمند باشم.

یک برنامه اختصاصی برای آموزش و پرورش طراحی کردیم که بتوانیم محیط واقعی مدرسه را در فضای مجازی بازسازی کنیم

حاجی میرزایی ادامه داد: با احترام به افرادی که نکات و نقدهایی درباره شاد مطرح می‌کنند می‌گویم که ما باید در این شرایط چیکار کنیم؟ اگر بنا به تعطیلی مدرسه تعطیل باشد یک راه این است که ما هم تعطیل کنیم؛ اما اگر این زمان کمی باشد درست است ولی وقتی ۲ ماه مدرسه تعطیل می‌شود، ما نمی‌توانیم این ۲ ماه را از دست دهیم چون سال تحصیلی آینده آسیب می‌بیند بجز کار آموزش در تلویزیون و کار معلمان، ما به عنوان مسئول این تشکیلات، که باید اطمینان پیدا کنیم کار درست انجام می‌شود نمی‌دانستیم چه فردی برنامه را می‌بیند و محتوا تا کجا آموزش داده شده است و اکنون دانش‌آموزانمان در چه شرایطی هستند لذا نیازمند ابزاری بودیم که آگاهی بیشتری از این موضوع داشته باشیم بنابراین یک برنامه اختصاصی برای آموزش و پرورش طراحی کردیم که بتوانیم محیط واقعی مدرسه را در فضای مجازی بازسازی کنیم.

ما برای کمک آمدیم، برای اذیت کردن نیامدیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: از آن موقع که این ایده را در سر داشتیم، می‌دانستیم این پوشش قطعا پوشش کاملی نیست و افرادی از این بستر دور خواهند ماند الزامی هم نداشتیم فردی که در توان اقتصادی‌اش نیست خود را به زحمت بیاندازد ما برای کمک آمدیم، برای اذیت کردن نیامدیم و اجبار به افرادی که امکان تهیه گوشی هوشمند را ندارند، نداریم.

تاکنون حضور بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان و بیش از ۹۷ درصد معلمان با حدود ۷۰ درصد کلاس درس‌های ما در شاد شکل گرفته است

وی ادامه داد: ما اعلام کردیم هر فردی می‌تواند این اتصال را برقرار کند تاکنون حضور بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان و بیش از ۹۷ درصد معلمان با حدود ۷۰ درصد کلاس درس‌های ما در این اپلیکیشن شکل گرفته است اما افرادی داریم که این امکان را ندارند یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت و گوشی ندارند یا حتی خانواده‌ای که چند فرزند با یک گوشی دارد. ما به همه مدیران مدارس گفتیم که شما مسئول هستید آموزش این افراد را دنبال کنید.

ما راضی نیستیم خانواده‌ای خود را به مشقت بیاندازد

حاجی میرزایی گفت: اکنون که این مسیر میسر نیست مسیرهای جایگزین دردستور قرار می‌گیرد؛ مسیرهای جایگزین می‌تواند برنامه‌های تلویزیونی، برنامه تلویزیونی محلی، برنامه آموزش رادیویی و تولید بسته آموزشی خودآموز باشد. ما راضی نیستیم خانواده‌ای خود را به مشقت بیاندازد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: روز گذشته گزارشی گرفتم که در بیش از ۱۱ استان در مناطق روستایی و عشایری با جمعیت کم دانش‌آموزی، معلمان حضوری درس می‌دهند این موضوع با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است بعضی از استان‌ها نیز ۱۰ هزار، ۱۳ هزار و ۱۵ هزار نفر را از این طریق آموزش می‌دهند.

کرونا در کنار تمام تهدیدهایی داشت، ظرفیت‌های مهمی را آشکار کرد

حاجی میرزایی گفت: من معتقدم کرونا در کنار تمام تهدیدهایی داشت، ظرفیت‌های مهمی را آشکار کرد؛ یکی از ظرفیت‌ها ظرفیتی است که رسانه ملی می‌تواند به کمک نهاد تعلیم و تربیت بیاید. یکی از این ظرفیت‌ها فعال شدن بستر مجازی برای کار است بالاخره جامعه جهانی به این سمت می‌رود و سهم آموزش‌های مجازی در آموزش‌ها درحال افزایش است و ما نمی‌توانیم از این قافله عقب بمانیم. این حادثه باعث فعال شدن این ظرفیت شد گرچه جز تکالیف آموزش و پرورش از سال ۹۰ بوده که بستر آموزش الکترونیک را فراهم کند اما شرایط آن مهیا نشد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم اگر خدای نکرده مجدد با این پدیده در پاییز مواجه شویم باید آماده باشیم و باید ظرفیت‌های خود را فعال کنیم. اکنون برخی از نهادهای خیریه به میدان آمدند در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها برای کمک به افرادی که شرایط لازم برای خرید گوشی ندارند، درحال فعالیت هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش قریب به یک میلیون معلم، ۱۵ میلیون دانش‌آموز دارد که با احتساب والدینشان ۴۰ میلیون مخاطب این وزارتخانه را ارزیابی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که جذاب‌ترین معلم زندگیتان چه کسی بوده است به اسامی برخی از معلمان خود در مدرسه ابتدایی سنایی در قم اشاره کرد و گفت: یکی از خاطرات من از معلمانم این است که تاکید ما در دوره ابتدایی که دوره انتقال دانش است بر تربیت، زیستن و آماده شدن برای زندگی است، یکی از معلمان من تاثیر عمیقی در این موضوع بر من داشت و در کنار درس آموزی، درس تربیت و استقلال را به ما می‌داد.

حاجی میرزایی در پایان به نمایندگی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش از شبکه آموزش به دلیل همراهی با این وزارتخانه تشکر کرد‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار