۵۸ اثر تاریخی گیلان در انتظار ثبت ملی

رشت (پانا) - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از ابلاغ مراتب ثبت، اثر طبیعی استان خبر داد و اعلام کرد پرونده ثبت ۵۸ اثر تاریخی گیلان نیز تهیه شده و امیدواریم این آثار امسال به ثبت ملی برسند.

کد مطلب: ۱۰۵۰۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
۵۸ اثر تاریخی گیلان در انتظار ثبت ملی

به گزارش تسنیم، شهرود امیرانتخابی با بیان اینکه از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت 10 اثر طبیعی گیلان به استاندار ابلاغ شده است اظهار کرد: پرونده ثبت 58 اثر تاریخی گیلان نیز تهیه و برای وزارتخانه ارسال شده است و امیدواریم این آثار نیز امسال در جمع آثار ملی کشور قرار بگیرند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از وجود هزار و 173 اثر ثبت شده از این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و در همین زمینه عنوان کرد: گیلان از حیث پیشینه و قدمت آثار تاریخی و تنوع آن‌ها جایگاه بسیار خوبی دارد به طوری‌که این استان هم‌اینک در رتبه چهارم کشور به لحاظ تراکم آثار تاریخی قرار دارد.

امیرانتخابی جزئیات مجموعه آثاری که پرونده آن‌ها تهیه و برای وزارتخانه جهت ثبت ملی ارسال شده بود را تشریح و ابراز کرد: از این تعداد پرونده؛ 20 اثر مربوط به بقاع متبرکه، 5 اثر مربوط به حمام‌های تاریخی و 33 پرونده نیز مربوط به خانه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی استان گیلان است.

وی آثار ثبت ملی شده استان گیلان در سال 98 را شامل 27 اثر غیرمنقول، 16 اثرطبیعی، 12 اثرناملموس (معنوی) و 5 اثرمنقول (اشیاء) اعلام کرد و افزود: صیانت، نگهداری و مرمت آثار در راستای استفاده مردم و آیندگان از جمله رسالت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان آبشار ویسادار، رویشگاه سوسن چهل چراغ ماسوله و رویشگاه لاله شطرنجی تیرو را از جمله آثاری که از استان در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده خواند و گفت: درخت کهنسال آزاد روستای لمفجان و آبشار ورزان (سوباتان) از دیگر آثار ثبت ملی شده گیلان هستند.

امیرانتخابی؛ تالاب سوستان در لاهیجان، غار چشمه باد، آبشار بارزواو (لاتون) و ذخیره‌گاه ژنتیکی سفید صفرابسته را از دیگر آثاری که مراتب ثبت ملی آن‌ها اخیراً ابلاغ شده است اعلام و اظهار کرد: به غیر از موارد یاد شده؛ کوه سماموس نیز در کنار 9 اثر طبیعی یاد شده استان گیلان در جمع آثار ملی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان گیلان بیش از 2 هزار و 600 واحد تأسیسات گردشگری در بخش‌های مختلف وجود دارد که تمام آن‌ها از اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مجوز فعالیت دارند عنوان کرد: علاوه بر این‌ها تأسیساتی نیز در استان هست که مجوز فعالیت خود را از سایر دستگاه‌ها نظیر اتاق اصناف اخذ کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ضمن ابراز امیدواری از بهتر شدن اوضاع کشور و استان و فروکش‌کردن بحران شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: پس از عادی شدن شرایط، استان گیلان با داشتن این تعداد اثر تاریخی و مکان‌های گردشگری بار دیگر مانند گذشته میزبان مسافران داخلی و خارجی است.

امیرانتخابی؛ یکی از مؤلفه‌های مهم جذب هر چه بیشتر گردشگران خارجی به استان گیلان را ثبت آثار تاریخی آن در فهرست آثار جهانی اعلام کرد و گفت: میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برای تحقق این هدف از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کند و انتظار دارد سایر دستگاه‌های ذیربط نیز در این امر مساعدت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار