اشتیاق برای عاشقی در مسیر معلمی

دشتستان(پانا) - معلمان جوانی هستند که به تازگی وارد عرصه آموزش به فرزندان این سرزمین شده‌اند و انگیزه‌های بالایی دارند. به بهانه هفته بزرگداشت مقام معلم به گفتگو با آموزگار جوانی که به تازگی پا به این عرصه شیرین اما سخت نهاده است، پرداختیم.

کد مطلب: ۱۰۵۰۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
اشتیاق برای عاشقی در مسیر معلمی

عاطفه رنجبر متولد سال 1363 از آن دسته جوانان معلمی است که شغل انبیا برازنده اش است. او با کارشناسی ارشد ادبیات فارسی در سال 1393 مشغول به‌کار شد.

از اینکه معلم هستید، چه احساسی دارید؟ اگر به گذشته برگردید مجدداً معلمی را انتخاب می کنید؟

بله،یکی از انگیزه های معلمی عشق و محبت است. احساس مسئولیت و تعهد و مقام و منزلت معلم، یادآور جایگاه والای علم و معرفت در تفکر دینی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شکوه و عظمت مردان و زنان فرهیخته ای است که در تاریخ پر افتخار این مرز و بوم در حریم مقدس مدرسه و فضای آسمانی تعلیم و تربیت، زیباترین جلوه های عشق و ایـثار را به تصویر کشیده اند.

سختی و شیرینی یک معلم در این مسیر چه مواردیست؟

شیرینی آموزگاری ارتباط با روح لطیف و پاک دانش آموزان است که آرامش را با خود به همراه می آورد، معلمی و تدریس فرصتی است برای برانگیختن فعالیت های ذهنی و افزایش معلومات. سختی آن هم برخلاف آنچه برخی تصور دارند تدریس کار آسانی است، اما تدریس کاری سخت و دشواری است. به دلیل اینکه معلم با انواع دانش آموز و مشکلات آنها روبروست. یک معلم باید خلاق باشد و در هنگام تدریس همه جوانب را بررسی کند تا لطمه ای به دانش آموزش وارد نشود. حقوق و مزایای کم این شغل یکی از معایب دیگری در این شغل است.

احساس یا خاطره ای از اولین روز کاری خود دارید؟

روز اول و تجربه حضور در کلاس درس هم احساس شوق و هم احساسی ناشناخته برایم داشت. بخاطر مسئولیت سختی که دوست داشتم با تمام وجود بهترین نتیجه را بدهد. اولین تدریس من در پایه اول دبستان بود. اینکه بتوانی دانش آموزان به این کوچکی و خامی را شکل دهی و باسواد کنی؛ احساس وصف نشدنی داشت و چند دانش آموز که از نظر جسمی معلولیت هایی داشتند و نیازمند به توجه و محبت و کمک بیشتری بودند نیز برایم تجربه خوشایندی بود.

چه توصیه ای به افرادی که دوست دارند مسیر شما را طی کنند دارید؟

معلم آینده سازی می کند و با قناعت، رنج تربیت دانش آموزان را بر عهده می گیرد و با صبر و اخلاص کار می کند. نمونه بارز آن شهید مطهری که با اخلاص حرکت کرد و کارش برای رضای خدا بود. وقتی با اخلاص کار کنید؛ هر کدام از دانش آموزان شما می توانند آینده ای درخشان برای کشور بسازند.

بهترین معلم و دانش آموزتان را به ما معرفی می کنید؟

بهترین معلم من پدرم در زندگی ام بوده که یک معلم نمونه برای دانش آموزانش و من بوده و بعد از آن آموزگار پایه چهارم دبستان خانم رنجبر در مدرسه شهید سلیمی فرد که شاهد دلسوزی و تلاش بی دریغش بوده ام. همه دانش آموزانم را دوست دارم. هرکدامشان زیبایی و معصومیت خاص خود را دارا هستند.

کارنامه عملکردتان را تا اینجا چگونه توصیف می‌کنید؟

عملکرد یک معلم را به نظرم با توجه به رضایت والدین و پیشرفت دانش آموز باید سنجید. من از هیچ تلاشی در جهت برآورده شدن این اهداف دریغ نخواهم کرد.

معلم چگونه می تواند یاد و خاطره خود را در ذهن دانش آموز ماندگار کند؟

معلم با عشق و محبت و آموزش قوانین زندگی به دانش آموزان خود بهترین کمک را به آنها می کند و اگر یک چیز را بخواهم به دانش آموزانم بگویم و از من در زندگیشان بخاطر داشته باشند و به آن بیاندیشند این است که زندگی و عمرتان را خرج شناخت کنید. شناختی که از جاده علم و عقل عبور کند.

دوست دارید در این راه به کجا برسید؟

برای آموزش دانش آموزان و نسل نو با آنها همگام باشم و به اطلاعات خود بیفزایم. در آخر؛آرزوی موفقیت و تندرستی برای تمام معلمان دلسوز دارم.

خبرنگار: مهتاب بوستانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار