علت کاهش مرگ و میر کرونا در کشور

تهران (پانا) - معاون درمان وزارت بهداشت درباره چرایی کاهش موارد بروز و مرگ و میر ناشی از کرونا و همچنین دستور وزیر بهداشت برای رفع نواقص پرونده بیماران کرونا در بیمارستان‌ها توضیح داد.

کد مطلب: ۱۰۴۹۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
علت کاهش مرگ و میر کرونا در کشور

به گزارش ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان در خصوص تشریح شرایط کلی بروز، بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس در کشور گفت: ما امروز شرایط بسیار امیدوار کننده‌ای داریم؛ چرا که موارد بستری شده و سرپایی در حال کاهش هستند. ما در مراجعه سرپایی آمارمان به یک پنجم دوره پیک بیماری رسیده است و بیش از 60 درصد تخت‌های ما که در اوج بیماری، پُر بودند خالی شده است.

کاهش میزان ورودی بیماران کرونا به بیمارستان ها

30درصد تخت های آی سی یو اختصاصی کرونا خالی است

وی افزود: البته این اوضاع در تخت‌های آی سی یو کمی متفاوت است. اکنون 30 درصد ظرفیت‌ها خالی و 70 درصد آنها پر است؛ علت آن است که وضعیت رسیدگی به بیماران قدیمی‌تر، بهبود یافته و در مجموع اکنون میزان ورودی به آی سی یوها در مقایسه با دوران پیک بیماری کاهش یافته است. تمام این موارد سبب می‌شود که در انتها شاهد کاهش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نیز باشیم.

جان بابایی ادامه داد: البته یک نکته را در نظر بگیرید آن هم اینکه با توجه به پیک‌های استانی، استان‌هایی که آن اوایل دارای پیک بالا بودند مانند قم، کاشان و ... امروز روند بستری در این استان‌ها کاهش یافته است، اما برخی استان‌ها که با تاخیر وارد دوره پیک شدند ممکن است روند بستری تغییر خاصی نداشته باشد، اما در مجموع با بررسی همه موارد روندی کاهشی را در کشور مشاهده می‌کنیم.

روند تمدید دفترچه های بیمه

بیمه روی تخت برای مبتلایان کرونا فاقد پوشش بیمه ای

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روند تمدید دفترچه‌های بیمه در دو سازمان بیمه گر بیمه سلامت و تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: بیمه سلامت از همان روزهای اول اعلام کرد که در صورتیکه فرصت دفترچه به اتمام رسیده باشد نیازی به حضور نیست و دفترچه‌ها به مدت چند ماه تمدید می‌شود. برخی مشکلات نیز در خصوص بیمه تامین اجتماعی وجود داشت که برطرف شده است. همچنین مقرر شد کسانی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و به کرونا مبتلا می‌شوند روی تخت بیمارستان بیمه سلامت شوند.

فعالیت بیش از 130 آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص دستور وزیر بهداشت برای رفع نواقص پرونده مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها گفت: مشکل کار در دو سه هفته اول شیوع بیماری در کشور وجود داشت. چرا که تعداد آزمایشگاه‌هایمان کم بود. در آن روزها فقط آزمایشگاه انستیتوپاستور، آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری را داشتیم که حتی نمونه‌های اخذ شده در سایر استان‌ها نیز برای بررسی به تهران ارسال می‌شد اما پس از آن آزمایشگاه‌های تشخیصی در شهرها و استان‌های دیگر نیز آغاز به کار کردند؛ به شکلی که در حال حاضر بیش از 130 آزمایشگاه تشخیصی در کشور برای کرونا فعال است و نتایج این آزمایش‌ها به صورت روزانه اعلام و در پرونده بیمار ثبت می‌شود.

ماجرای دستور وزیر بهداشت برای رفع نواقص پرونده بیماران کرونا در بیمارستان‌ها

وی با تاکید بر اینکه دستور وزیر بهداشت به این معنا نبود که ما اشکالی در ثبت اطلاعات بیماران کرونا داریم، تصریح کرد: از آنجایی که کاغذهای پرونده بیماران یکی از محل‌های آلودگی بود، ما دستور داده بودیم که پرونده این بیماران که در بخش‌های کرونایی و به ویژه در آی سی یوها بستری می‌شوند، بسته بندی شده و حداقل تا 10 روز این بسته بندی باز نشود تا آلودگی آن منتشر نشود. در حال حاضر بیمارستان‌ها در ثبت سریع اطلاعات بیماران مشکلی ندارند، چون اکثر شهرها به آزمایشگاه تجهیز شده و اطلاعات بیمار پس از اخذ تست به سرعت هم در پرونده کاغذی و هم در سامانه HIS بارگزاری می‌شود.

وی افزود: پس از شناسایی مشکل در روزهای ابتدایی، مرکز مدیریت بیماری‌ها لیست سه هفته اول بیماران بستری شده را به دانشگاه‌ها ارسال کرد تا دانشگاه‌ها اقدام به تکمیل اطلاعات کرده و این اطلاعات به شکل منسجم در سامانه HIS بیمارستانی ثبت شود. اکنون برای هر بیمار دو کد مشخص تعریف کرده‌ایم؛ یکی از این کدها مربوط به افرادی است که نتیجه تست آنها به شکل قطعی مثبت شده و کد دوم مختص بیمارانی است که نتیجه تست آنها منفی شده ولی علائم بیماری را داشته‌اند که از این افراد به عنوان فرد مشکوک یا محتمل به کرونا یاد می‌شود. این موضوع برای سایر نقاط نیز صادق است. به عنوان مثال کشور چین هم که روزهای اول به اندازه کافی تست برای انجام آزمایش نداشت بیماران را که دارای علامت بودند به شکل محتمل ثبت می‌کرد. دستور وزیر بهداشت برای ثبت دقیق این موارد از آن جهت است که در آینده بتوانیم از این نتایج برای کارهای تحقیقاتی استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار