لزوم حمایت‌های جدی‌تر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی

تهران (پانا) - جلسه 130 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برگزار شد و به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت اعضای این جلسه بر لزوم آگاهی و هوشیاری مسئولان آموزش عالی کشور در مورد بحث خروج نخبگان و همچنین بر لزوم حمایت‌های جدی‌تر و بیشتر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری تأکید کردند.

کد مطلب: ۱۰۴۹۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم حمایت‌های جدی‌تر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارشی که به نام دانشگاه استنفورد منتشر شده، اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده مشخص شد این گزارش به طور رسمی از سوی این دانشگاه منتشر نشده است.

وی ادامه داد: از این رو از معاونت علمی رئیس جمهور، درخواست شد که این گزارش توسط گروه‌های نخبگان و دانشجویان، مورد بررسی دقیق و نقد قرار گیرد.

کبگانیان با تأکید بر اینکه گزارش‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در جلسات رسمی ارائه می‌شود، گفت: بنیاد ملی نخبگان گزارش دقیق و رسمی در این زمینه به ستاد نقشه جامع علمی ارائه داده و در دستور کار صحن این ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: این گزارش‌ها به عنوان مدارک رسمی جمهوری اسلامی ایران به سازمان‌های جهانی و به خصوص یونسکو ارائه می‌شود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری دستور اصلی این جلسه را بررسی گزارشی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بیان کرد و گفت: این نهاد با مطالبه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

کبگانیان با اشاره به تصویب رسیدن سیاست‌های این پایگاه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در آخرین بند این مصوبه به ارائه گزارش‌های دوره‌ای و مرتب توسط ISC به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تأکید شده است.

قائم مقام ستاد علم و فناوری با اشاره به گزارش ارائه شده توسط پایگاه استنادی به ستاد نقشه جامع، افزود: مقرر شد با اعمال اصلاحاتی و رفع اشکلات، این گزارش به عنوان گزارش‌های رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت شود.

کبگانیان گفت: از این رو از دکتر دهقانی، رئیس پایگاه استنادی درخواست شد که این نقشه راه را کامل کنند تا در صحن شورای عالی انقلاب ارائه شود.

لزوم حمایت‌های جدی‌تر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی محتوای اصلی این گزارش را خروج (مهاجرت) نخبگان بیان کرد و گفت: در این گزارش موضوع خروج نخبگان بزرگنمایی شده، چرا که میزان خروج نخبگان کشور در مقایسه با سایر کشورها نگران کننده نیست.

وی افزود: اعضاء جلسه بر لزوم آگاهی و هوشیاری مسئولان آموزش عالی کشور در مورد بحث خروج نخبگان و همچنین بر لزوم حمایت‌های جدی‌تر و بیشتر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری تأکید کردند.

دبیر ستاد راهبری ستاد نقشه جامع علمی با تأکید به وجود دانشگاه‌های برتر و امکانات بسیار خوب در کشور، ابراز امیدواری کرد: با افزایش حمایت‌های مالی و معنوی، دیگر شاهد ترک نخبگان از کشور نباشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مأموریت‌های پایگاه استنادی در دو محور اساسی مشخص شده است، افزود: این دو محور عبارتند از ایجاد پایگاه استنادی برای نشریات علمی و همچنین ساماندهی کنفرانس‌های علمی.

قائم مقام ستاد علم و فناوری گفت: علاوه بر مأموریت‌های مصوب پایگاه استنادی، در حال حاضر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیز از سوی این پایگاه به صورت غیر رسمی اجرا می‌شود.

کبگانیان در پایان سخنان گفت: پایگاه استنادی ISC با مجامع بین‌المللی و کشورهای عضو D8 برای رتبه‌بندی دانشگاه‌‌ها قراردادی به امضاء رسانده و برای اینکه اجرای رتبه‌بندی به صورت رسمی به این پایگاه واگذار شود نظرات وزارت علوم و بهداشت دریافت و توانایی‌های این پایگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار