رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد

پیگیری اصلاح قانون در حوزه غذا و دارو

تهران (پانا) - رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره اصلاح قانون حوزه غذا و دارو گفت بخشی از نابسامانی‌های کشور خصوصاً در حوزه اقتصادی و تولید مربوط به برخی قوانین و مقررات ناکارآمد و دست و پاگیر است و ضرورت دارد اصلاح شود و این موضوع از سوی سازمان بازرسی نیز پیگیری می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۴۹۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
پیگیری اصلاح قانون در حوزه غذا و دارو

به گزارش وبدا، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در بازدید از سازمان غذا و دارو بیان کرد: امروز شاهد درخشش کادر درمانی کشور در خدمت به مردم و سلامتی آنها هستیم و بنده نیز به سهم خود از همه خادمان جبهه سلامت به ویژه شما در سازمان غذا و دارو که نقش بی‌بدیلی در سلامت مردم دارید، سپاسگزارم.

درویشیان با بیان اینکه همه آحاد مردم نیازمند خدمات این سازمان هستند و با آن سروکار دارند، اظهار کرد: امنیت غذایی و دارویی بسیار ضروری، حیاتی و حائز اهمیت است و همه افراد جامعه با آن سر و کار دارند. ممکن است بخشی از مردم با خدمات یک سازمان سر و کار داشته باشند، اما همه به خدمات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیاز دارند.

شکوفایی ظرفیت تولید در بحران کرونا

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: در این بحرانی که به وجود آمد، خوشبختانه از همه ظرفیت و توانی که در کشور وجود داشت، استفاده شده و روز به روز بیشتر شکوفا می‌شود، البته معمولاً در بحران‌ها است که ظرفیت‌ها و نقاط قوت و ضعف شناخته می‌شود و شاید اگر بحران بیماری کرونا به وجود نمی‌آمد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد چنین ظرفیت بزرگی در تولید اقلام بهداشتی و پزشکی در کشور وجود دارد. همچنین همراهی، هماهنگی و همکاری که امروز در کشور ایجاد شده در دنیا مثال‌زدنی است. مانند دوران دفاع مقدس که دشمنان نیز به آن اذعان دارند.

پیگیری اصلاح قانون در حوزه غذا و دارو

وی با اشاره به بخشی از گزارش رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر نیازمندی اصلاح قانون این سازمان گفت: بخشی از نابسامانی‌های کشور خصوصاً در حوزه اقتصادی و تولید مربوط به برخی قوانین و مقررات ناکارآمد و دست و پاگیر است و ضرورت دارد اصلاح شود؛ امیدواریم مجلس جدید توجه لازم را به بخش‌های حیاتی کشور و خصوصاً اصلاح قانون بخش غذا و دارو داشته باشد و ما نیز پیگیر آن خواهیم بود.

کاهش ۲۰ درصدی ارزبری، با کاهش یک درصدی واردات دارو

درویشیان اقدامات انجام‌شده در حوزه دارویی کشور را تاکنون ارزشمند دانست و افزود: علی‌رغم فعالیت‌های انجام شده در خودکفایی نسبی، این حوزه تلاش بیشتری می‌طلبد. در گزارش‌ها عنوان شده که حدود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و تنها ۳ درصد نیاز به واردات است، اما باید گفت همین میزان ارزبری بالایی دارد و ۷۰ درصد ارز مورد نیاز برای تأمین دارو در کشور را به خود اختصاص می‌دهد که با توجه به توان بالای کشور و حضور شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان گوناگون، باید برای کاهش میزان داروهای وارداتی در سال جهش تولید تلاش کرد و اگر میزان داروهای وارداتی از ۳ درصد به ۲ درصد تقلیل پیدا کند، بالای ۲۰ درصد ارزبری را کاهش می‌دهد که کار بزرگی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پیگیری‌های این سازمان برای تکمیل و راه‌اندازی سامانه جامع تجارت گفت: با تکمیل و فعال شدن این سامانه، جلوی بسیاری از فسادها گرفته می‌شود و ضرورت دارد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز بخش مربوط به دارو را در سامانه‌های غذا و دارو سریعتر تکمیل کنند تا واردات، تولید و توزیع دارو به صورت هوشمند رصد شود.

وی به سخنان معاون کل وزارت بهداشت مبنی بر اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در پاییز امسال اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد برای آینده و پیک احتمالی دوباره شیوع این بیماری، نیاز سنجی صورت گیرد و برای تامین اعتبار و تولید اقلام لازم نیز هر کمکی لازم باشد، انجام خواهیم داد. اگر پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه نداشته باشیم و دوباره با کمبود اقلام بهداشتی روبرو شویم، دیگر برای مردم پذیرفته نیست.

درویشیان در بخش دیگری از سخنان خود بر ورود جدی‌تر سازمان غذا و دارو به بحث سموم کشاورزی تاکید کرد و اظهار کرد: سازمان غذا و دارو یکبار برای همیشه و به طور شفاف موضوع تراریخته‌ها و داروهای گیاهی را برای مردم روشن کند چرا که دوگانگی‌ها و سخنان متضاد در این خصوص باعث نگرانی و التهاب در جامعه می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی و دارویی خاطر نشان کرد: تلقی عموم مردم این است هر کالایی از صدا و سیما تبلیغ می‌شود، مورد تایید سازمان غذا و دارو است و رسانه‌ها حق تبلیغ مواد غذایی و دارویی غیر استاندارد و مضر به سلامت را ندارند.

هیچ خط قرمزی برای برخورد با فساد وجود ندارد

وی با اشاره به گزارش رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در خصوص ظهور کاسبان بحران در این ایام گفت: قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور هیچ خط قرمزی برای برخورد با فساد ندارند و با هیچکس نیز در این زمینه تعارف نداریم؛ ملاک ما قانون است و هر کس بخواهد تخطی کند، برخوردهای لازم را با او خواهیم داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: همکاران ما از ابتدای بحران شیوع بیماری کرونا در کنار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بوده و هستند و موانع و مشکلاتی که بر سر راه شما وجود داشته را می‌توانیم از طریق قوه قضاییه و دستگاه‌های اجرایی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: البته اگر در کار شما اشکالی وجود داشته باشد، با هدف اصلاح منعکس خواهیم کرد و هشدار خواهیم داد، چراکه کار ما نیز همچون پزشکان است و همانطور که یک پزشک در ابتدا به بیمار خود توصیه پزشکی می‌کند و سپس معالجه با دارو را آغاز می‌کند و اگر اینها جوابگو نبود، برای صلاح و درمان فرد بیمار، دست به چاقوی جراحی می‌برد ما نیز در ابتدا هشدار مشفقانه می‌دهیم امّا اگر کسی نخواهد توجه کند چاره‌ای جز برخورد با او نداریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان نیز از ستاد هدایت و راهبری سازمان غذا و دارو در بحران شیوع کرونا بازدید کرد و در جریان چگونگی فعالیت این ستاد قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار