وزیر کشور: انتخابات را منطبق با قانون برگزار کردیم

تهران (پانا) -  وزیر کشور با قدردانی از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما توانستیم این انتخابات را منطبق با مر قانون و در سلامت و امنیت کامل بدون باطل شدن حتی یک صندوق رای برگزار کنیم.

کد مطلب: ۱۰۴۹۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر کشور: انتخابات را منطبق با قانون برگزار کردیم

به گزارش عصر سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «عبدالرضا رحمانی فضلی» در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با استانداران و ستاد انتخابات استان ها که به صورت ویدئوکنفرانس در سالن پیامبر اعظم (ص) این وزارت کشور برگزار شد، از آغاز مقدمات کار برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این وزارتخانه خبر داد و از آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات مرحله دوم به صورت کاملا الکترونیک تاکید کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه با تلاش کلیه دستگاههای اجرایی توانستیم در دوم اسفندماه انتخاباتی سالم و امن را در کشور برگزار کنیم، گفت: وزارت کشور به عنوان نهادی که مسئولیت مستقیم در زمینه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشت، توانست در بخش های مختلف اعم از اجرایی، امنیتی، سیاسی، فنی و پشتیبانی و اطلاع رسانی وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: در این دور از انتخابات، مسئولیت همه نیروهای ستادی با دکتر جمال عرف معاون سیاسی و رییس ستاد انتخابات کشور بود که انصافا عملکردی قابل قبول در سامان دهی نیروهای ستادی و برگزاری آن داشت. امنیت انتخابات هم بر دوش دکتر حسین ذوالفقاری معاونت انتظامی و امنیتی بود که در این حوزه هم شاهد موفق ترین عملکرد در طول چهار دهه تجربه انتخابات در کشور بودیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نقش بازرسین در سلامت انتخابات بسیار تاثیرگذار بود، خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ هزار بازرس با ۱۸۰ هزار ساعت آموزش توانستند دوشادوش استانداران و فرمانداران بر حُسن اجرای برگزاری انتخابات نظارت کنند.

وی همچنین از تلاش های بخش های فنی، پشتیبانی، حراست، اطلاع رسانی، ناجا، وزارت اطلاعات، ثبت احوال، قوه قضائیه و مخابرات به خاطر برقراری ارتباطات‌ آنلاین در انتخابات اخیر مجلس تقدیر کرد.

وزیر کشور همچنین از نقش موثر دو وزارتخانه راه و شهرسازی و وزارت نیرو جهت تأمین دسترسی های فیزیکی و بازگشایی جاده ها در طول زمان برگزاری انتخابات، تامین برق و سایر امکانات مورد نیاز تشکر کرد و گفت: با هماهنگی همه نهادهای اجرایی، انتخاباتی کاملا امن و سالم در کشور برگزار کردیم.

رحمانی فضلی، از ارتباط و همکاری نزدیک شورای نگهبان با وزارت کشور در این دور از انتخابات سخن گفت و تصریح کرد: موضوع انتخابات در کلیت، جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و در رأس دستاوردهای انقلاب اسلامی است زیرا با این مکانیسم، سرنوشت مردم به دست خود مردم تعیین می شود.

وی یادآور شد: این تعیین سرنوشت درتجربه چهل و اندی ساله اخیر هم تجلی یافته و همواره شاهد مشارکت پرشور مردم در ادوار مختلف انتخابات بوده ایم.

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت مشارکت بالای مردم در انتخابات گفت: طبیعی است که هر چه مشارکت مردمی بالاتر باشد، در مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی کشورمان تاثیر مثبت خواهد داشت.

وزیر کشور افزود: در دور یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی به خاطر مسائلی چون کرونا، برخی موضوعات سیاسی، شرایط آب و هوایی در برخی نقاط و سایر شرایط عمومی کشور، مشارکت نسبت به دوره های گذشته پایین تر بود اما در مجموع باید بگویم که توانستیم انتخابات را دقیقاً مطابق با مرّ قانون و در سلامت و امنیت کامل بدون باطل شدن حتی یک صندوق رای برگزار کنیم.

کمترین میزان شکایت را داشتیم

رحمانی فضلی با بیان اینکه در این دور از انتخابات حدود ۵۵ هزار شعبه اخذ رای درکل کشور مدیریت شد، گفت: برای اجرای صحیح و درست انتخابات، حدود یک میلیون نیرو در کل کشور در حوزه اجرا برای برگزاری و مدیریت شعبات اخذ رای از توزیع تعرفه، نگهداشت این تعرفه ها و اخذ و شمارش آرا بسیج شده بودند و همه اینها مستلزم کار فشرده بین دستگاههای مختلف در یک روز است که در این عرصه نیز موفق بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از انتخابات، کمترین میزان شکایت را داشتیم و شکایت های اندکی هم که وجود داشت، علیرغم بررسی دقیق، منجر به تغییر نتیجه نشد.

وزیر کشور گفت: با توجه به هماهنگی هیات های اجرایی و هیات های نظارت در سراسر کشور تقریباً بدون اختلاف، نتیجه انتخابات در اسرع وقت اعلام شد و در تایید نتایج نهایی نیز طبق قانون، شورای نگهبان مختار بود که هر گونه شکایت در زمینه صندوق آراء را با هماهنگی فرمانداری ها مورد بررسی قرار دهد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه پس از بررسی ها، نتایج تمامی حوزه های انتخابیه از سوی شورای نگهبان تایید شده است و اکنون منتظر تشکیل مجلس یازدهم در ماه آینده هستیم گفت: انتظارمان از مجلس یازدهم این است که با جهت گیری مثبت و تعامل سازنده با دولت، کمک کند تا بتوانیم مشکلات را از سر راه کشور برداریم و مطالبات مردم را با محور قرار دادن قانون پیگیری و عملیاتی کنیم.

وزیر کشور یکی از موضوعات مهم در مورد انتخابات را طی سالهای اخیر، مساله برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی دانست و اظهارداشت: با اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است، تقریباً در همه مراحل و فرایند برگزاری انتخابات، انتخابات الکترونیکی را داریم و فقط اخذ و شمارش آرا باقی مانده که در این دوره هم با شورای نگهبان در این خصوص به توافق نرسیدیم. البته، تمام تلاشمان بر این است که با جلب نظر شورای نگهبان، در انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری تمام مراحل و فرایند انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی اکنون از نظر حیثیتی برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است، گفت: وقتی توانایی های بزرگی را در حوزه مباحث فنی و الکترونیکی مطرح می کنیم و از توانمندی بالایی نیز در این زمینه برخوردار هستیم، نباید با عدم ورود کامل به برخی حوزه ها، مورد انتقاد سایر جوامع واقع شویم و یا در داخل برخی گروههای سیاسی و افراد با این بهانه ها و ارایه تحلیل های گوناگون، ذهنیت جامعه را تحت تاثیر قرار بدهند.

وزیر کشور افزود: البته در این دوره از انتخابات در مساله احراز هویت با کمک دستگاههای الکترونیک جدید، روند بسیار خوبی را طی کردیم، به گونه ای که در انتخابات اسفندماه حتی یک رای تکراری هم نداشتیم و سایر تخلفات انتخاباتی نظیر استفاده از شناسنامه تقلبی و افراد متوفی، در حد کاملاً ناچیز بود که این امر، یک دستاورد بزرگ است و نشان از رو به جلو بودن تلاش ها در این زمینه دارد.

رحمانی فضلی گفت: به عنوان وزیر کشور و عضوی از دولت تاکید می کنم رویکرد کلی دولت، تعامل با مجلس یازدهم با محوریت حل مشکلات مردم است و این انتظار را از مجلس جدید دارم که با در نظر گرفتن مسائل و شرایط کلی کشور نظیر شرایط کرونا و پیامدهای آن، تحریم ها و رکود شدید اقتصاد جهانی، به سمتی حرکت کنیم که با هم افزایی توان همه قوای کشور، بتوانیم در خدمت مردم و کشورمان باشیم و در این عرصه، نیازمند همکاری و تعامل مثبت با یکدیگر هستیم.

با چهار قانون مختلف، انتخابات را برگزار می کنیم

اصلاح قانون جامع انتخابات از دیگر موضوعاتی بود که وزیر کشور در این نشست به آن اشاره کرد و افزود: ما در کشور با چهار انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری مواجه هستیم و در حال حاضر با چهار قانون مختلف، انتخابات را برگزار می کنیم.

وی افزود: دولت با هدف اصلاح این وضعیت، لایحه جامع انتخابات را تنظیم و برای تصویب به مجلس دهم فرستاد و خود مجلس نیز همزمان طرحی در این خصوص ارائه داد ولی به دلیل فقدان زمان کافی، کار نهایی شدن قانون جامع انتخابات به عمر این مجلس نمی رسد.

وزیر کشور با اشاره به درگذشت خانم «فاطمه رهبر» یکی از ۳۰ نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم گفت: به دلیل فقدان قانون جامع انتخابات، باید در کل این حوزه بزرگ انتخابیه بار دیگر انتخابات برگزار کنیم وهمه مراحل آن از تشکیل هیاتهای اجرایی و نظارت تا برگزاری انتخابات، صرفاً برای انتخاب یک نماینده از حوزه ای که دارای ۳۰ نماینده است، دوباره طی شود. لذا امیدواریم مجلس یازدهم در جهت اصلاح قانون انتخابات به دولت کمک کند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در سال آینده اشاره کرد و اظهارداشت: مقدمات کار انتخابات ریاست جمهوری از نظر اجرایی در وزارت کشور آغاز شده است و امیدواریم کشور در شرایطی قرار داشته باشد که همانند دوره های گذشته، شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشیم.

وی افزود: آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران وجود دارد و ما همه همت و تلاش خویش را به کار خواهیم بست تا بتوانیم این انتخابات را با سلامت کامل و رعایت مُرّ قانون بخوبی برگزار کنیم.

وزیر کشور در پایان گفت: به عنوان مسئول اجرایی انتخابات در کشور وظیفه خود می دانم از همه عزیزانی که در انتخابات دوم اسفندماه ما را یاری دادند اعم از دستگاههای اجرایی به ویژه شخص رییس جمهوری، معاون اول ایشان و هیات دولت قدردانی کنم که با وجود فشردگی برنامه ها، به دلیل حساسیت کار و نیازهایی که هست و اصل تعامل با دستگاههای مختلف وقت بسیاری برای این کار گذاشتند.

وی یادآور شد: ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مختلف، هیاتهای اجرایی و شورای نگهبان و هدایت این هیاتها در مسیر کار برگزاری انتخابات کار بسیار دشوار و پیچیده ای است اما وزارت کشور و استانداران توانستند این وظیفه سنگین را در انتخابات اخیر بخوبی ایفا کنند.

رحمانی فضلی همچنین ضمن تشکر از سازمان برنامه و بودجه به دلیل تأمین منابع برگزاری انتخابات و مخصوصاً، تامین بودجه دستگاههای احراز هویت رای دهندگان، خاطرنشان کرد: در این انتخابات، هر جا لازم بود از نظر و حمایت دولت و شخص رییس جمهور بهره مند شویم، دریغ نورزیدند و ما را هدایت، حمایت و پشتیبانی کردند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات مجلس، علاوه بر انجام وظایف و مأموریتهای ذاتی خود، هر جا احساس کرد باید از حقی دفاع شود و یا با برداشتن هر گامی، بر میزان مشارکت مردم در انتخابات افزوده و یا سلامت بیشتر تامین می شود، این کار را انجام داد.

وی افزود: در مسیر احقاق حق و تلاش در جهت تحقق مشارکت هر چه بیشتر مردم، هر جا لازم بود با دستگاههای دیگر، احزاب، گروهها، شخصیتها و افراد متنفذ صحبت و تعامل داشته باشیم، این کار را کردیم و از آنها استمداد طلبیدیم و آنها هم به ما کمک کردند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در مجموع، وزارت کشور آنچه را در ید اختیار و قدرت خویش داشت به کار گرفت تا انتخابات به خوبی انجام شود و همراهی مردم علیرغم همه مشکلات، رضایت مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و سایر مسئولین شاهدی بر این مدعا است.

وزیر کشور با بیان اینکه اکنون دیگر روند انتخابات مجلس دهم به پایان رسیده است، تصریح کرد: از این پس، کشور به مدت چهار سال در یک مقطع تاریخی شاهد مجلس یازدهم و عملکرد آن خواهد بود و امیدواریم نمایندگان این مجلس، با استفاده از تجربیات همه مجالس، تحلیل و درک درست از شرایط کشور و آینده آن، درک واقعی از مطالبات مردم، رعایت قوانین و مقررات و با هماهنگی و تعامل با سایر قوا و دستگاههای دیگر بتوانند کارنامه ای درخشان، مفید و موثر در کشور از خود برجای بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار