انتخاب رشته، اولین قدم برای تضمین آینده

شیراز(پانا) - انتخاب رشته مهم ترین بخش برای آینده شغلی هر فرد است که با در نظر داشتن معیارهای مختلفی چون علاقه، استعداد، شرایط محیطی و غیره می‌تواند انتخابی آگاهانه داشته باشد، انتخاب رشته فرصتی است تا دانش‌آموزان با آشنایی با تخصص‌های مختلف و استفاده از تجربیات تحصیلی شاغلین به انتخابی مناسب دست یابند.

کد مطلب: ۱۰۴۹۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب رشته، اولین قدم برای تضمین آینده

در همین راستا خبرگزاری پانا اقدام به گفت‌وگو با چندین حرفه از زیرگروه رشته‌های مختلف کرده است تا دانش‌آموزان را در این مسیر همراهی کرده کند؛ یکی از اعضای کانون وکلای دادگستری استان فارس در گفت و گو با پانا با بیان اینکه از ابتدا با انتخاب رشته علوم انسانی و سپری کردن کنکور وارد شغل وکالت شده است می‌گوید: برای قبولی در این رشته حداقل زمان برای درس خواندن را 3 ساعت و حداکثر آن را 13 ساعت در نظر داشتم و پس از قبولی در کنکور 4 سال در دانشگاه درس خواندم.

ماریا خواجه افزود: شان و جایگاه اجتماعی وکیل، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه واستقلال حرفه‌ای از مزایای این شغل است اما مواردی از جمله عدم ثبات و امنیت شغلی، مسئولیت‌های شغلی اعم از کیفری، حقوقی و انتظامی، طولانی بودن دوره رسیدگی و اطاله دادرسی و توقعات بالای موکلین را می‌توان به عنوان معایب این حرفه نیز برشمرد.

او با اشاره به رقابت فشرده بین داوطلبان این رشته گفت: در ابتدای کار به علت شناخته نشدن و یا کم تجربگی و عدم سابقه، تعداد مراجعه‌کنندگان کم خواهد بود و باید با این سختی‌ها در مرحله های اول شغل وکالت مقابله کرد تا به موفقیت رسید.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: هرساله تعداد قبولی‌های آزمون وکالت متفاوت است اما در سال 96 که این آمار 88 نفر ازقبول شدگان در سهمیه آزاد از بین قریب به 5000 متقاضی در کانون وکلای فارس وکهکیلویه و بویراحمد بود با تلاش فراوان رتبه 19 سهمیه آزاد عضو کانون وکلای دادگستری شدم.

از نسخه‌خوانی تا تضعیف روحیه

در ادامه سپیده دهقانی که از پرسنل آزمایشگاه زنجیره‌ای پاستور است با اشاره به علاقه خود نسبت به شغل‌هایی که در حیطه پزشکی است، گفت: رشته تجربی را انتخاب کردم چون علاقمند بودم که شغلم مرتبط با کادر درمانی باشد.

او اظهار کرد: آشنایی با آزمایش‌ها و تست‌های مختلف و بیماری‌ها و علائم آن‌ها از مزایای شغل ماست اما همچنان ممکن است نسخه بیمار از سمت پزشک به اشتباه نوشته شود یا در آزمایشگاه اشتباه خوانده شود و بیمار مجبور به مراجعه دوباره شود. دهقانی با بیان اینکه بطور متوسط یک روز در میان مراجعه کنندگان بیمارانی مثل بیماران سرطانی و یا بیماران خاص وجود دارد، به تضعیف روحیه خود و همکارانش اشاره کرد.

این پرسنل آزمایشگاه گفت: به مدت 4 سال دانشجو بودم و پس از آن حدود 5 ماه در دوره‌هایی که برای آموزش نسخه‌خوانی و آزمایش برگزار می‌شد حضور داشتم.

سپیده دهقانی افزود: در دانشگاه رشته علوم گیاهی را ادامه دادم که این رشته تا مرز رتبه 20 هزار هم قبولی داشت.

شغلی مخلوط از چند علم به نام مهندسی پزشکی

استاد دانشگاه رشته مهندسی پزشکی با بیان اینکه این رشته در گروه کارشناسی قرار دارد ادامه داد: مهندسی پزشکی یکی از زیرگروه‌های رشته ریاضی است که پس از فارغ‌التحصیلی کار در بیمارستان را از سر میگیریم.

ملیکا قاسمی با اشاره به تنوع شغلی زیاد در این رشته افزود: مهندسی پزشکی شغلی است که هنوز زیاد مطرح نشده است و با وجود 4 گرایش در این رشته که از سخت به آسان درجه بندی می‌شود می‌توان پیشرفت زیادی در آن داشت.

استاد قاسمی گفت: طبق قانون در هر بیمارستان به ازای هر 100 تخت یک نفر مهندس پزشک وجود دارد و فرد برای موفقیت در این شغل باید بصورت فنی و تخصصی آن را از سر بگیرد.

این استاد دانشگاه معتقد است که کار در بیمارستان یک رزومه کاری قوی برای هر فرد می‌سازد.

او همچنین ادامه داد: شرکت‌های مهندسی پزشکی مطرح در سطح کشور فقط به دنبال افراد با سابقه هستند و در این رشته امکان فعالیت فقط با آموخته‌های تئوری نیست بلکه باید بطور تخصصی کار عملی را از سر گرفت.

فرار زود هنگام لغات از شبکه‌های مغز

به گفته دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی، این رشته بطور شناور در کنار دیگر رشته‌ها نیز قابل آموختن است اما از رشته علوم انسانی نیز می‌توان در آن ورود پیدا کرد.

هانیه رنجبر با اظهار اینکه این رشته به دلیل حفظ لغات زیاد سرعت فراموشی‌اش بالاست ادامه داد: تکرار و تمرین در آموختن این درس بسیار مهم است بطوری که برای شرکت در کنکور نیاز به 5 تا 10 ساعت درس خواندن است. او افزود: آینده شغلی و وجود شغل‌های مختلف در این رشته از مزایای آن است و همچنین به افزایش قدرت فن بیان، درک مطالب و تکلم نیز کمک می‌کند.

دانش آموزان رشته فنی تنبل نیستند!

رشته کامپیوتر که از زیر شاخه‌های رشته فنی و حرفه‌ای است بخش‌های متنوعی دارد. مریم رستمی با ابراز اینکه در تفکر همه، دانش‌آموزانی با نمره کم به سمت رشته‌های فنی می‌روند گفت: درس‌های تخصصی و عملی این رشته از جمله ریاضی علم کامپیوتر و زبان تخصصی کامپیوتر نیاز به تمرکز و هوش بالایی دارد که بیانگر این است که دانش آموزان و دانشجویان فنی و حرفه‌ای تنبل نیستند.

مهندس رستمی درباره مزایا شغل و رشته‌اش می‌گوید: در کنکور فنی و حرفه‌ای رتبه بندی وجود ندارد و با مجاز شدن در این آزمون می‌توان انتخاب رشته دانشگاهی را انجام داد.

او افزود: به دلیل اینکه همزمان با فارغ التحصیلی از هنرستان آزمون کنکور فنی داده می‌شود نسبت به رشته‌های نظری یک سال زودتر وارد دانشگاه خواهید شد.

او در ادامه اضافه کرد: رشته کامپیوتر از جمله رشته‌هایی است که امکان کار آفرینی در آن وجود دارد و فرد می‌تواند استقلال شغلی داشه باشد.

رستمی با اشاره به اینکه امروزه بیشتر صنعت و بازار در دست دنیای کامپیوتر اداره می‌شود تصریح کرد: پس از دریافت مدرک دانشگاهی از این رشته به راحتی می‌توان وارد بازار کار شد.

گزارش: ریحانه قاسمی دانش آموز_خبرنگار پایه نهم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار