نجات یک میلیون جوجه یک روزه با صادرات

زاهدان (پانا) - با توجه به کمبود مرغ و جوجه در کشور افغانستان ، تجار این کشور برای خرید جوجه مازاد از تولید کنندگان ایرانی استقبال کردند.

کد مطلب: ۱۰۴۹۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
نجات یک میلیون جوجه یک روزه با صادرات

به گزارش پایگاه خبری اوشیدا؛ در پی انتشار تصاویری مبنی بر معدوم سازی هزاران جوجه یک روزه به دلیل غیر قابل استفاده بودن در کشور، ظرفیت صادرات از بازارچه های مرزی به یک باره در خصوص صادرات این جوجه ها فعال شده است.
کشور افغانستان که با استان های سیستان و بلوچستان و خراسان هم مرز است ظرفیت مناسبی برای صادرات انواع کالا را دارد. این کشور که بیشتر به عنوان کشوری مصرف کننده از آن یاد می شود، زمینه صادرات انواع محصولات و اقلام مختلف را فراهم کرده است.
بزرگترین دروازه صادرات محصولات ایرانی به کشور افغانستان در استان سیستان و بلوچستان و مرز میلک قرار دارد که روزانه میزبان تجار افغانی و ایرانی است.
این بازارچه همچنین پل ارتباطی هند و افغانستان نیز محسوب می شود که از طریق بندر چابهار، واردات و صادرات این دو کشور به انجام می رسد.
تصاویر دردناک دفن کردن جوجه های یک روزه در کشور موجب شد تا زمینه صادرات یک کالای جدید از مرز میلک فراهم شود، کالایی که به جرات می توان گفت یکی از اساسی ترین نیاز های تجار افغانی است.
تضمین خرید جوجه مازاد توسط تجار افغان
در همین خصوص یکی از تجار فعال در بازارچه مرزی میلک گفت: نیاز جوجه در افغانستان به قدری جدی است که تجار افغان، می توانند تمام ظرفیت تولیدکنندگان را خریداری کنند.
وی افزود: خرید جوجه های یک روزه را تجار افغان برای تولیدکنندگان ایرانی و حتی سایر کشورها تضمین خواهند کرد، چرا که در کشور با کمبود شدید مرغ مواجه هستیم.
وی همچنین گفت: علاوه بر جوجه یک روزه، تخم مرغ نیز کالای اساسی کشور افغانستان محسوب می شود که تولیدکنندگان می توانند تولیدات خود را در این محصول نیز افزایش دهند.
جوجه های یک روزه به جای مرگ صادر می شوند
داوود میر، رئیس بازارچه مرزی میلک، گفت: در پی انتشار تصاویر دفن جوجه های یک روزه و با توجه به اینکه کالاهای مورد نیاز کشور افغانستان را از قبل شناسایی کرده بودیم بعد از هماهنگی های لازم، زمینه صادرات این جوجه ها را برای کشور افغانستان فراهم کردیم.
وی افزود: پس از استقبال تجار افغان از خرید این نوع جوجه، بسیاری از تولیدکنندگان برای صادرات آن روانه بازارچه مرزی میلک شده اند.
میر بیان کرد: ورود جوجه های یک روزه ابتدا از مشهد آغاز و در ادامه سراسر ایران را فرا گرفت، که با توجه به سود حاصل از فروش این جوجه ها می توان گفت که دیگر شاهد تصاویر دلخراش از مرگ این پرندگان نخواهیم بود.
وی گفت: خودروهایی که حامل جوجه های یک روزه به کشور افغانستان هستند، کمتر از یک ساعت جواز ورود به این کشور را اخذ می کنند تا این جوجه ها به سلامت به مقصد خود برسند.
وی ادامه داد: تا زمانی که صادرات جوجه های یک روزه به کشور ضرر وارد نکند راه آن برای فروش به کشور افغانستان باز خواهد بود.
نجات ۱ میلیون جوجه از مرگ
وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به یک میلیون جوجه یک روزه از طریق بازارچه مرزی میلک وارد کشور افغانستان شده است، گفت: تجار افغان همچنان برای خرید آن استقبال گرمی دارند.
مدیر بازارچه مرزی میلک اظهار کرد: با وجود اینکه بیماری کرونا در کشور همچنان جریان دارد، صادرات کالا از مرز میلک ۴۰ درصد افزایش داشته است.
میر همچنین گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی ورود مسافر از کشور افغانستان ممنوع است و تردد تنها برای تجار و خودرو های ترانزیتی مجاز است.
وی تصریح کرد: سلامت رانندگان و تجار افغانی نیز توسط یک تیم پزشکی روزانه بررسی می شود تا خطر ویروس کرونا در این بازارچه کمرنگ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار