وضعیت در شهرستان‌ها زرد است

خیز دوباره کرونا با عادی شدن ترددها

تهران (پانا) -  وضع کشور در برابر تهدید کرونا نه سبز است نه قرمز؛ تغییر این وضعیت به رفتار تک‌تک شهروندان و نحوه مدیریت مسئولان بستگی دارد. هر رفتار اشتباه می‌تواند افزون بر بی‌ثمر کردن دستاوردهای گذشته، تلاش‌های فعلی برای مدیریت و مهار این بیماری را با شکست مواجه کند.

کد مطلب: ۱۰۴۹۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
خیز دوباره کرونا با عادی شدن ترددها

به‌گزارش ایران، هم‌اکنون برداشتن محدودیت‌های تردد بین شهری و استانی و فعالیت دوباره اصناف و مشاغل کم ریسک، این نگرانی را در استان‌ها و شهرهای پر رفت و آمد برانگیخته است که عادی تصور کردن شرایط از جانب مردم، زمینه اوج گرفتن موج جدیدی از ابتلا به کرونا را فراهم آورد.
«ارسلان زارع»، استاندار گیلان با ابراز نگرانی از بی‌توجهی عده‌ای از مردم به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش تردد در این استان گفت: درست است که با تلاش کادردرمانی، رعایت طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و عمل به پروتکل‌ها در حال حاضر کرونا در گیلان مدیریت شده و نسبت به‌روزهای اوج بیماری در اسفندماه شرایط بهتری داریم، اما رفتارهای اشتباه می تواند آغازگر موج دوم بیماری در استان باشد.

وی با اشاره به اینکه گیلان همچنان در معرض خطر شیوع مجدد کرونا قراردارد، افزود: در چند روز گذشته و پس‌از برداشته شدن محدودیت‌های تردد؛ حجم ورود خودرو و مسافر به استان افزایش یافته که با توجه به شرایط فعلی این موضوع نگران‌کننده است. استاندار گیلان با بیان اینکه زنجیره انتقال ویروس همچنان در استان فعال است، اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از مردم گیلان درگیر کرونا هستند و ما نسبت به این اپیدمی نگران هستیم. این ویروس در بستر جامعه وجود دارد و ماندن در خانه همچنان بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است. تا اطلاع ثانوی مردم باید رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری و پرهیز از ترددهای غیرضروری را در دستور کار قرار دهند زیرا در صورت بی‌توجهی موج دوم بیماری می‌تواند بازگردد.

پیک کرونا در لوشان، آستارا و رودسر
«محمد حسین قربانی» نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان نیز از افزایش ورود مسافران به این استان در روزهای گذشته خبر داد و گفت: شروع مسافرت‌ها موجب افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور شده است.
وی با ابراز نگرانی از افزایش مسافرت‌ها و شلوغی جاده‌های ورودی به گیلان در چند روز اخیر اظهار کرد: بعد از برداشتن محدودیت ترددهای بین استانی و بین شهری مردم تصور کردند شرایط عادی شده و به همین خاطر در روزهای اخیر شاهد ورود تعداد قابل توجهی از مسافران به استان گیلان بوده‌ایم که این امر بویژه در شرایط کنونی نگران‌کننده است.

قربانی افزایش حجم رفت ‌و آمدهای خانوادگی و ابتلای شمار زیادی از خانواده‌ها به ویروس کرونا در روزهای گذشته را از تبعات عدم رعایت هشدارهای وزارت بهداشت دانست و گفت: گسترش ویروس کرونا در بین اعضای خانواده‌ها سبب نگرانی مسئولان شده و زنگ‌ خطر دوباره را در این استان به صدا درآورده است.
نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان گفت: فقط در روزهای ۳۱ فروردین واول اردیبهشت بالغ بر ۷۰۰ نفر به آمار مبتلایان کرونا در استان اضافه شده و این نشان می‌دهد که کماکان خطر بازگشت بحران به گیلان وجود دارد.
قربانی با اشاره به اینکه عادی شدن ترددها و حضور مسافران در گیلان، احتمال شیوع موج دوم کرونا در استان را افزایش داده است، گفت: از تاریخ ۳۱ فروردین براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور مبنی‌بر بازگشایی ورودی استان‌ها، یک اشتباه استراتژیک برای عامه مردم ایجاد شد زیرا تصور کردند که شرایط عادی شده و همین امر باعث شده درروزهای اخیر در محورهای ورودی لوشان، آستارا و رودسر پیک ابتلای به کرونا را داشته باشیم.

افزایش مبتلایان به کرونا در خوزستان
در همین حال «غلامرضا شریعتی»استاندار خوزستان تصریح کرد: در زمان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در استان خوزستان روند کلی شیوع ویروس کرونا به طور نسبی در کنترل بود، اما با کاهش محدودیت‌های سختگیرانه از قبیل بازگشایی مشاغل و اصناف، برداشته شدن محدودیت‌های تردد بین شهری و استانی شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان هستیم.
وی افزود: متأسفانه مشاهده می‌شود برخی از مردم با وجود هشدارهای پیاپی آن‌طور که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین مسأله موجب شده خوزستان در نخستین روزهفته با افزایش شمار مبتلایان به کرونا روبه‌رو شود و متأسفانه این نگرانی وجود دارد این روند در روزهای آتی نیز ادامه یابد. وی افزود: ازسوی دیگر در فعالیت‌های صنفی هم پروتکل‌های بهداشتی و درمانی به‌طور کامل رعایت نمی‌شود و به‌همین دلیل درصدد هستیم که با آگاهی بخشی و نظارت‌های بیشتر این روند را کنترل کنیم.
استاندار خوزستان تأکید کرد: البته در بخش تشخیص، پیشرفت خوبی حاصل شده به‌گونه‌ای که تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در خوزستان را از یک آزمایشگاه به چهار آزمایشگاه افزایش داده‌ایم. بیماریابی بهتر شده است و در مراحل اولیه بیماران بیشتری شناسایی می‌شوند و همچنین سریعتر می‌توان افرادی را که با مبتلایان تماس داشتند مورد آزمایش قرار داد.

ضرورت توجه بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی
حامد روحانی‌زاده، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان مازندران و رئیس مرکز بهداشت این استان گفت: با تصمیم دولت چند روزی است که بخشی از اصناف کار خود را دوباره شروع کرده‌اند و این در حالی است که کشور همچنان درگیر مبارزه برای پیشگیری از کروناست. از طرفی استان‌های شمالی کشور هم همیشه مقصد اول سفرهای مردم بوده و اخیراً شاهد افزایش سفرها به مازندران نیز بوده‌ایم که این سفرها احتمالاً در افزایش بیماری در استان اثرگذار خواهد بود، از سوی دیگر توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت موازین فاصله‌گذاری اجتماعی نیز باید با حساسیت بیشتری انجام شود.
وی افزود: برای جلوگیری از پیک دوم کرونا باید مردم و خود کسبه حضورشان را با توجه به تعاریف و قوانینی که برایشان مشخص شده مدیریت کنند. از مردم می‌خواهیم که در مکان‌های عمومی همچنان کمتر تردد داشته باشند و در حد ضرورت و نیاز در خیابان‌ها حاضر شوند آن هم با توجه به‌رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی و نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک، استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف و اینکه زمانی که بیرون از منزل هستند حتماً ژل‌های ضدعفونی‌کننده برای دست‌هایشان به همراه داشته باشند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان مازندران با تأکید بر اینکه کسبه و بازاری‌ها و اصناف هم باید بر اساس پروتکل‌هایی که برای هر صنفی تعریف و به آنها ابلاغ شده، فعالیت کنند؛ افزود: این اصناف باید کد رهگیری سلامت داشته باشند تا بتوانند کار کنند در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود.
وی از مردم استان تقاضا کرد همچنان در خانه بمانند و بدانند که هنوز در وضعیت هشدار هستیم زیرا کم شدن بیماری کرونا دلیل بر مهار ویروس نیست و هنوز هم یک فرد مشکوک به کرونا می‌تواند بقیه را آلوده و بیمار کند. براین اساس همه مناطق استان را باید پرخطر تلقی کنیم از طرفی چون استان‌های شمالی کشور، مسافرپذیر هستند به‌عنوان مسئولان بهداشتی از مردم می‌خواهیم که حتی‌المقدور سفرشان را باز هم به تأخیر بیندارند واگرهم سفر می‌کنند، ترددهایشان را در خیابان‌های شهر و روستا کم کنند.

نیم نگاه
نماینده وزیر بهداشت در گیلان: فقط در روزهای ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت بالغ بر ۷۰۰ نفر به آمار مبتلایان کرونا در استان اضافه شده و این نشان می‌دهد که کماکان خطر بازگشت بحران در گیلان وجود دارد
استاندار خوزستان: روند کلی شیوع ویروس کرونا به‌طور نسبی در کنترل بود، اما با کاهش محدودیت‌های سختگیرانه از قبیل بازگشایی مشاغل و اصناف، برداشته شدن محدودیت‌های تردد بین شهری و استانی شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار