توصیه های رئیس سازمان روانشناسی به مردم در مواجهه با استرس های کرونایی

استرس کرونایی با دارو و قرص برطرف خواهد شد؟

تهران (پانا) - رئیس سازمان روانشناسی ایران درباره استفاده از دارو برای مدیریت شرایط روانی ناشی از شیوع کرونا، اعلام کرد با قرص و دارو و.. هیچ وقت به نتیجه نمی رسیم؛ چون قرص و دارو مسکن هستند و مجددا بازگشت دارند. باید جلوی افکار منفی را گرفت و مدیریت کرد.

کد مطلب: ۱۰۴۹۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
استرس کرونایی با دارو و قرص برطرف خواهد شد؟

محمد حاتمی، رئیس سازمان روانشناسی ایران، در گفتگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران، درخصوص افزایش بیماری‌های روان تنی در دوران پسا کرونا، گفت: اینکه ما چه زمانی را دوران پساکرونا بنامیم، به نوع اختلالات و عوارضی که دارد بستگی دارد. اگر همین امروز شروع شود یک شرایطی دارد و یا 6 ماه دیگر شروع شود شرایط دیگری دارد، چون هرچه مردم بیشتر خسته شوند و هرچه بیشتر استرس را تجربه کنند، قطعا عوارض بیشتری خواهد داشت.

وی گفت: بیماران روان‌تنی بالاخره یک ریشه روانی دارند و آنهایی که زمینه‌ای باشند یعنی کسانی که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی و یا بیماری‌های دیابت و یا از این قبیل داشته باشند، قطعا همین الان شدت بیماری آنها افزایش پیدا کرده و میزان شیوع بیشتر شده است.

حاتمی با بیان اینکه در دوران پسا کرونا تمام مردم به دلیل شرایط حاد و فرسودگی که ایجاد شده است و در خانه مانده اند و همچنین از نظر اقتصادی ضررهایی کرده اند، گفت: بالاخره فشارها و استرس‌هایی را تحمل کرده اند و یک مرتبه وارد دوران پساکرونا شده‌اند. این دوران، دورانی است که کرونا کنترل شده است و ما قطعا با خیلی از بیماران جسمانی مواجه هستیم که نسبت به دوران قبل از کرونا یا حتی کرونا بیشتر خواهد شد و برای این موضوع باید فکری کرد که البته همه آن بستگی به استرس دارد.

وی در پاسخ به اینکه راهکارهای شما به عنوان روانشناس چیست، اظهار کرد: راهکارها چند بخش دارند. بخش اول آن مربوط به کسانی است که بیماری زمینه ای دارند، اینها باید از همین الان تحت مراقبت های ویژه باشند و از نظر بهداشتی و تغذیه و مدیریت استرس مراقبت های لازم را انجام دهند. کسانی نیز که اطراف آنها هستند و از آنها مراقبت می کنند باید تمهیداتی بیاندیشند تا بیش از حد استرس را تجربه نکنند.

حاتمی در توصیه به اطرافیان بیماران زمینه ای گفت: باید سبک زندگی کرونایی را تجربه کنند. سبک زندگی کرونایی همین پاسخ سؤال شما است که برای دلتنگی ها، در خانه ماندن ها و محدودیت ها باید چاره اندیشی کرد و زندگی را به گونه ای تنظیم کرد که آن خلاء هایی که ایجاد شده است پر شوند. مثلا اگر قرار است ما در قرنطینه باشیم و یا یک محدودیت هایی داشته باشیم و فعالیت های اجتماعی ما محدود است، سینما یا تئاتر نمی توانیم برویم و...، ما می‌توانیم کارهایی در خانه و با امکاناتی که در اختیارمان است این خلاء ها را پر کنیم، اینها می تواند زمینه ای شود که جلوی خیلی از این فشارهایی که منجر به اختلالات روان تنی می شود را بگیرد.

رئیس نظام روانشناسی در پاسخ به این سوال که فشارهای روحی را چگونه مدیریت کنیم و چگونه جلوی آنها را بگیریم، گفت: فشار روانی 2 علت دارد؛ یا علت بیرونی یا علت درونی. علت بیرونی آن امکان دارد یک منبعی مثل کرونا یا فشار اقتصادی یا اختلافات درون خانواده یا یک تغییراتی در محیط صورت گرفته باشد که این فشار و استرس را ما تجربه کنیم و باید روی آن کار کرد و آن را تسهیل کرد، فشار و منبع فشار را پیدا کرد و آن را از بین برد.

وی ادامه داد: باید برای این کار روش ها و کارهای مختلفی را انجام دهیم. یک بخش آن درونی است. به این معنا که بعضی‌ها استرس‌پذیر هستند. یعنی افکار منفی دارند و زود هیجانی می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند، اینها از نظر روانی نیازمند این هستند که فوری به مشاور و روانشناس مراجعه کنند تا در زمانی که دچار فشاری می‌شوند، ادراکشان غلط است یا واکنش‌های سریع از خودشان بروز می‌دهند و باعث می‌شود که هیجانات منفی بر رفتارشان مستولی شود را مدیریت کنند.

حاتمی درباره استفاده از دارو برای مدیریت این شرایط روانی گفت: اصلا با قرص و دارو و.. هیچ وقت به نتیجه نمی رسیم؛ چون قرص و دارو مسکن هستند و مجددا بازگشت دارد. باید آن را مدیریت کرد و بتوانیم جلوی این افکار منفی که موجب هیجانات منفی و یا رفتارهای اجتنابی و رفتارهای پرخاشگری و خشم می شود را گرفت.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی ایران، با تاکید بر اینکه به یک مشاور نیاز دارید تا دارو، گفت: همانطور که شما گفتید الان 30 هزار روانشناس ما از اول اسفند در سراسر کشور فعال هستند و در مقاطع مختلف بر اساس شرایطی که ایجاد شده مشغول هستند، چون خیلی نوسان در میان احوال مردم وجود داشت و ما در 10 الی 15 روز اول وحشت کرونا راداشتیم، ولی در روزهای بعد این استرس کاهش پیدا کرد.

حاتمی گفت: روانشناسان ما در طول روز بسته های آموزشی را از طریق فضای مجازی یا از طریق سامانه 4030 یا از طریق سامانه هایی که در استان ها با کمک استانداری ها و دفاتر مقابله با بحران شکل گرفته است، این خدمات را به مردم ارائه می دهند.

وی درباره نحوه برقراری تماس با روانشناسان و مشاوران گفت: 700 روانشناس در 4030 پاسخگوی مردم هستند. در شرایط دیگر هم هر کدام از ما در یک شهر یا منطقه و استانی زندگی می کنیم و با روانشناسان آنجا آشنایی داریم و از طریق تلفن هایی که در اختیارمان است، می توانیم از آنها کمک بگیریم. ما عمدتا تلفن‌های روانشناسان را از طریق گروه‌ها اعلام کرده‌ایم و مردم با بسیاری از آنها آشنا هستند، پس حتما تماس بگیرند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند و اگر نیاز باشد به صورت حضوری هم الان این مجوز را داده‌ایم تا بتوانند افراد دارای شرایط حاد را ببینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار