روحانی در ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا؛

مساجد، نماز جمعه و اماکن متبرکه به زودی در مناطق وضعیت سفید بازگشایی می‌شود

وزارت کشور به زودی اعلام می‌کند که در چه روزهایی استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس ضروری خواهد بود

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تقسیم‌بندی کشور به سه وضعیت سفید، زرد و قرمز خبر داد و گفت به زودی وزارت بهداشت مناطق کشور را براساس این تقسیم‌بندی اعلام خواهد کرد و در مناطق وضعیت سفید مساجد، اماکن متبرکه و نماز جمعه بازگشایی می‌شوند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
مساجد، نماز جمعه و اماکن متبرکه به زودی در مناطق وضعیت سفید بازگشایی می‌شود

حسن روحانی ظهر امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مشکلات مردم تاکید کرد: در رمضان همه کمک کنیم که سفره‌ها بدون افطار نمانند، کار خوبی در زمینه تبلیغات در این زمینه صداوسیما انجام داده است و در فضای مجازی این تبلیغات باید بیشتر شود. انفاق اصل بسیار مهمی است که خداوند گویی تقوا را هم به انفاق متصل می‌کند. همیشه باید به یاری اقشار مستضعف بپردازیم و در شرایط فعلی این کار باید بیشتر شود. باید پویش کمک به اقتشار آسیب‌پذیر، جلوه دیگری در این ماه رمضان پیدا کند. مردم ما همیشه در سیل و زلزله به میدان آمده‌اند و این ماه رمضان هم باید همینطور باشد.

وی با تاکید مجدد بر فاصله‌گذاری هوشمند، اظهار کرد: نباید بازگشایی‌ها منجر به تجمعات بیشتر شود؛ ما نمی‌توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود و هنوز درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. اگر ما دچار یک مشکل بهداشتی و بیماری خطرناکی به اسم کوید 19 شده‌ایم، تنها راهش مراقبت و رعایت فاصله‌گذاری است و باید خودمان مراقب خودمان باشیم. اساس این مساله محافظت شخصی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. باید در نظر بگیریم که این کرونا برای مدتی هست و متاسفانه ما باید با وجود کرونا زندگی کنیم. همانطور که برای سلامت انسان در اسلام، تقوا تجویز می‌شود در این بیماری هم باید از همه چیزهایی که ما را مبتلا می‌کند خودمراقبتی است. تاکنون مردم ما به همه اصول توجه کرده‌اند و دلیل بر مراعات، آماری است که هر روز می‌بینیم و متوجه هستیم که مردم ما به خوبی مراقبت می‌کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: پزشکان و مدافعان سلامت هم آماده هستند و هم تجربه بیشتری دارند، بسیاری از تخت‌های مراقبتی و بسیاری از وسایل کمک تنفسی در همین ایام اخیر اضافه شده‌اند. 1100 تخت اضافه شده و 900 وسیله کمک تنفسی هم بیشتر شده است، یعنی ما هم اضافه می‌کنیم و هم تجربه هم بیشتر می‌شود.

روحانی گفت:‌ برای ما مهم است که تعداد مبتلایان در روز چقدر می‌شود، این گاهی خوشحال‌کننده و گاهی ناراحت‌کننده است. اگر اضافه شده‌ها به خاطر پیشتازی بخش بهداشت ما است که رفته‌اند و تست انجام داده‌اند و بر این اساس تعداد مبتلایان را در آمار بیشتر اعلام کرده‌اند، چون از طریق تست تعداد مبتلایان افزایش پیدا می‌کند این موجب ناراحتی ما نیست. اما اگر اضافه شدن مبتلایان به خاطر عدم مراعات باشد، این ناراحت‌کننده و نگران کننده است و باید با آن مقابله کنیم.

رئیس‌جمهوری به تصمیمات جدید امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: امروز تصمیم جدیدی برای مقابله با کرونا گرفتیم، هر روز وزارت بهداست و کمیته‌های مختلف با بررسی‌ها، راه‌حل‌های جدیدی ارائه می‌کنند تا تصمیمات جدید اتخاذ شود. پیشنهاد جدید این است که تقسیمات کشوری جدیدی نه به عنوان استان به استان و شرق و غرب و ... بلکه براساس ابتلای به کرونا و مقررات وزارت بهداشت به عنوان معیار، داشته باشیم. مثلا اگر در شهرستانی مشاهده کردیم که کسی به بیمارستان این شهرستان مراجعه نکرده است و فوتی هم نداشته‌ایم و بهبودیافته‌ها هم بیشتر شوند، اگر دو هفته همین روند ادامه یابد، وزارت بهداشت این شهرستان را وضعیت سفید اعلام خواهد کرد. ما بر مبنای سفید، زرد و قرمز کشور را تقسیم‌بندی می‌کنیم. وزارت بهداشت این وضعیت را اعلام می‌کند و در اختیار مردم قرار خواهد داد. تا زمانی که این مناطق در وضعیت سفید باقی می‌مانند، در آنجا شرایط جدیدی حاکم می‌شود، این شرایط جدید راجع به نماز جماعت و مسجد و... است که در این جلسه بحث و تصمیم‌گیری شد و در هفته‌های آینده هم درباره مسائل دیگری مانند مشاغل و ... در مناطق وضعیت سفید تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وزارت بهداشت تقسیم‌بندی کشور براساس وضعیت سفید، زرد و قرمز را اعلام خواهد کرد

وی ادامه داد: فعلا چون ماه رمضان بود و قول داده بودیم قبل از 15 رمضان بررسی و تصمیم‌گیری جدیدی انجام دهیم به این نتیجه رسیدیم. البته دل‌مان می‌خواست امروز مصوبه وسیعی داشته باشیم، چون این ماه مقدس است و در سراسر کشور، دل‌ها بیشتر به فکر زیارت هستند؛ درباره برخی از بقاع متبرکه اگر فقط آن صحن مطرح بود شاید تصمیم‌گیری هم آسان می‌شد، ولی اگر بگوییم فلان صحن بازگشایی می‌شود، بحث ورود و مسافرت به آن شهر، باز شدن بازار و شلوغی آن، هتل و ... هم مطرح می‌شود. براین مبنا به این نتیجحه رسیدم که هر کجا که وضعیت سفید اعلام شد، براساس پروتکل‌‌های بهداشتی، آنجا باز شوند. مثلا اگر فردا وزارت بهداشت به ما بگوید وضعیت مشهد سفید است، ما هم اعلام خواهیم کرد که حرم مطهر رضوی بازگشایی شده است.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه اضافه کرد:‌ در مناطق سفید که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، وقتی که اعلام کرد از یک روزی مثلا از نیمه ماه رمضان یا نیمه اردیبهشت، این را باید از چند روز قبل اعلام کند که مثلا در این شهرها، فعالیت مجدد نماز جمعه و مساجد از سر گرفته می‌شود. این گشایشی در اموز مذهبی است و امیدواریم با مراعات مردم بتوان تعداد مناطق وضعیت سفید را افزایش داد و این گشایش‌ها بیشتر شود.

وزارت کشور زمان استفاده ضروری از ماسک در مترو و اتوبوس را اعلام می‌کند

وی به دیگر تصمیم جلسه امروز این ستاد اشاره کرد و گفت: امروز راجع به مترو و اتوبوس هم بحث شد، معمولا در ایام و ساعات شلوغ، فاصله‌های استاندارد در این جاها، رعایت نمی‌شود و ما تصمیم گرفتیم بر ماسک زدن تاکید کنیم، به همین خاطر وزارت کشور اعلام می‌کند که از چه روزی داشتن ماسک برای سوارشدن در اتوبوس و مترو، ضروری خواهد بود.

لزوم توزیع ماسک در بین مردم/ امکان فعالیت پاساژها در مناطق گرمسیری تا ساعت 20

حسن روحانی همچنین از وزارت صنعت و هم کارگاه‌های داخلی خواست تا تلاش کنند و ماسک در اختیار مردم قرار دهند، وی بر توزیع 18 میلیون ماسک خارجی خریدای‌شدن هم هرچند که مقداری قیمت بالاتری دارند، تاکید کرد و گفت: هفته گذشته دستور بازگشایی مشاغل با ریسک متوسط و پاساژها را صادر کردیم اما در مناطق گرمسیر، شرایط به گونه‌‌ای است که پاساژها از بعدازظهر باز می‌شود و به همین خاطر از استانداران در این مناطق خواستیم تا ساعت فعالیت این مشاغل در پاساژها تا ساعت 20 تمدید کنند.

رئیس‌جمهوری همچنین از اجازه به شرکت‌ها برای برگزاری مجامع آن‌ها تا پایان تیرماه خبر داد.

شبکه‌های ماهواره‌ای اگر از موفقیت ایران عصبی هستند، گوش نکنید، پنبه در گوش خود بگذارید

وی با تشکر بسیار زیاد از کارآفرینان و مردم و بخش خصوصی و نیروهای مسلح، بر کار بزرگی که شروع شده است و همکاری مناسب همه بخش‌ها علی رغم مشکلات کرونا و مشکلات اقتصادی، تاکید کرد و گفت: این‌ها جزو کلماتی است که شب، شبکه‌های ماهواره‌ای را عصبی می‌کند. هر وقت ما بگوییم وضع‌مان خوب است عصبی می‌شوند. همین که وضعیت و نقطه مثبتی می‌بینیم و اعلام می‌کنیم، داد می‌زنند وضع همه دنیا اینطور است چرا این‌ها می‌گویند وضع ایران خوب است. اگر شما عصبی می‌شوید ما چکار کنیم. اینکه مردم ما تلاش می‌کنند، به شما چه ارتباطی دارد. تورم ما هم تورم نقطه به نقطه و هم تورم سالیانه کاهش پیدا کرده، وقتی اعلام می‌کنیم، عصبی می‌شوند. شما اگر ناراحتید گوش نکنید. پنبه در گوش خود بگذارید. وضعیت بورس ما خوب شده است عصبانی شده‌اند، می‌گویند همه دنیا به هم ریخته است چرا وضع ایران خوب است. من به بعضی از روسای جمهور می‌گویم که توانایی صادرات وسایل ضدعفونی داریم، تعجب می‌کنند. حتی در وسایل بهداشتی و کیت هم در آینده میتوانیم صادرکننده باشیم. وقتی می‌بینند که ایران بعد از 2 سال تحریم شدیدی که فکر می‌کردند ایران را نابود کرده‌اند، بهتر عمل کرده است، عصبی می‌شوند و نمی‌توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند.

فاصله اجتماعی وضع شده اما شکاف اجتماعی کم شده است

رئیس دولت تدبیر و امید در پایان با تبریک ماه مبارک رمضان به همگان، گفت:‌ نباید نگرانی و استرس داشته باشیم بلکه باید احتیاط داشته باشیم و خداوند هم در این ماه مبارک انشالله سلام و سلامتی بر ما نازل می‌کند و با اتحاد از این مرحله عبور خواهیم کرد. درست است که فاصله اجتماعی روز به روز بیشتر می‌شود اما شکاف‌های اجتماعی کمتر شده است و دل‌های‌مان به هم نزدیک می‌شود برعکس خیلی از کشورهای دنیا از جمله آمریکا که ما دقیقا نقطه مقابل آن‌ها هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار