حریرچی: ۷۰ درصد مرگ بر اثر کرونا در کشور کاهش یافته است

تهران (پانا) - معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت نسبت به زمان اوج بیماری کرونا در کشور، بیش از ۷۰ درصد موارد مرگ بر اثر این ویروس کاهش یافته و در اکثر استان‌ها روند نزولی بیماری به صورت قابل توجهی مشاهده می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۴۸۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
حریرچی: ۷۰ درصد مرگ بر اثر کرونا در کشور کاهش یافته است

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی روز شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: این دستاورد نتیجه اقدامات مناسب دولت و مردم است. در این شرایط که بازگشایی‌ها و کاهش فاصله گذاری اجتماعی به صورت هوشمند و تدریجی انجام می‌شود، هرگونه غفلتی می‌تواند عوارض جبران ناپذیر و شدیدی داشته باشد. تا کشف دارو و واکسن، در اکثر کشورهای جهان حدود دو تا سه طغیان بیماری دیگر در یک سال و چند ماه آینده خواهیم داشت. هرگونه غلت فردی، هم فرد و هم خانواده او را در معرض ابتلای شدید و مرگ و میر قرار می‌دهد و تعدد غفلت‌ها ممکن است فاجعه‌هایی ایجاد کند. بنابراین از مردم می‌خواهیم به شعار در خانه بمانیم و پرهیز از ترددهای غیرضروری وفادار باشند و این سربلندی‌ها در کشور را کماکان ادامه بدهند.

کاهش مراجعه به مراکز درمانی

وی بیان کرد: قبل از موضوع کرونا، به طور متوسط روزانه دو میلیون و ۳۵۰ هزار بار مردم به سیستم بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی مراجعه می‌کردند. در دو ماه اخیر این موضوع به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. سالانه نزدیک به ۱۵ میلیون بار واکسن به کودکان و افراد بالغ تزریق می‌شد و هرگونه کاهش واکسیناسیون عوارض جبران ناپذیری در انواع بیماری‌ها مثل دیفتری، کزاز خواهد داشت.

حریرچی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون و چند صد هزار حاملگی داریم. سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار بارداری موفق و به دنیا آمدن نوزاد داشتیم که امیدواریم امسال بیشتر باشد. مادران باردار نیاز به مراقبت دارند و حتما برای مراقبت‌های خود مراجعه کنند تا دچار انواع عوارض حاملگی نشوند. همین طور تقاضای ما این است که مراجعه کودکان زیر پنج سال نیز انجام شود. بیمارستان‌های خاص ما و برخی مراکز بهداشتی و درمانی درگیر کرونا بوده‌اند که در این مراکز هم اقدامات حفاظتی مناسب انجام می‌شود و سایر مراکز خدمت رسانی به بیماران کرونایی ندارند.

مردم برای اهدای خون مراجعه کنند

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در اواخر اسفند ماه در تامین خون با بحران مواجه شدیم و با اقدامات رسانه‌ها از این بحران خارج شدیم. اعمال جراحی در بیمارستان‌ها آغاز شده و به خون نیاز داریم و مردم نباید اهدای خون را فراموش کنند. از بیمارانی که بیماری سبک کرونا داشته‌اند نیز خواهش می‌کنیم برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

هنوز دارویی برای کرونا ساخته نشده است

حریرچی اظهار کرد: هنوز هیچ داروی اختصاصی برای بیماری کووید ۱۹ ساخته نشده است. اکثر داروهای ضد ویروسی که تجویز می‌شوند یا اثر کم و متوسط داشته یا بی اثر هستند. تجویز هر نوع دارو خارج از فهرست دارو و راهنماهای بالینی صحیح نیست و همراهان بیمار را دچار سردرگمی و مشکل می‌کند. مسئولان وزارت بهداشت ضمن درک احساسات افرادی که بیمار بدحال کرونایی دارند و می‌خواهند از کوچک‌ترین احتمالات برای نجات جان بیماران استفاده کنند، درخواست می‌کنند به وزارت بهداشت اعتماد کرده و اجازه بدهند بیماران با اصول صحیح درمان شوند.

وی ادامه داد: هر دارویی که خارج از داروخانه‌های رسمی بیمارستانی و غیربیمارستانی تهیه می‌شود، یا کاملا تقلبی بوده یا قاچاق است و استفاده از آن ممکن است اثر بد در بیمار داشته باشد. بنابراین از تلف کردن منابع مالی برای تهیه چنین داروهایی اجتناب کنید.

معاون وزیر بهداشت افزود: در کل دنیا و ایران، اپیدمی و گستردگی خبرهای دروغ و نادرست و توصیه‌های بی اساس و بی مبنا از گستردگی خود بیماری کووید ۱۹ بیشتر است. اکثر مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر استفاده موارد مختلف منتشر می‌شود، بی اساس است. آنچه مراجع علمی معتبر اعلام می‌کنند هم ممکن است بعد از چند ماه تصحیح شود و علم این موضوع جدید است.

تاثیر بازگشایی بوستان‌ها در افزایش شیوع کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ترددها در بوستان‌ها و پارک‌ها و تاثیر آن در افزایش شیوع کرونا بیان کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته‌های کارشناسی ستاد، بحث‌های متعددی انجام می‌شود و بازگشایی‌ها بر اساس خرد جمعی و تصمیم گیری اتفاق می‌افتد. هیچ تعجیلی در بازگشایی‌ها نیست و فقط الزام داریم که ملاحظات اقتصادی و معیشتی و سلامت روانی و مذهبی را لحاظ کنیم.

حریرچی افزود: سلامت مردم در اولویت قرار دارد و اگر ببینیم بازگشایی با توجه به واکنش مردم، تاثیر مضر داشته باشد، اول تاخیر در بازگشایی‌های آتی اتفاق می‌افتد و دوم ممکن است در بازگشایی قبلی هم تجدید نظر شده و برگشت به وضعیت قبل اتفاق بیفتد. آنچه از مردم می‌خواهیم این است که به میزان افزایش بازگشایی‌ها، مسائل بهداشت فردی و فاصله گذاری فیزیکی را نیز افزایش بدهند. البته در این زمینه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی هم باید اقداماتی انجام بدهند. با توجه به وضعیت سایر کشورها، بازگشایی‌های ما مبتنی بر برنامه ریزی مناسبی است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اثر هر بازگشایی حدود یک هفته بعد اثر خود را بر بیماران سرپایی و ۱۵ روز بعد در بار بیماری‌ها و یک ماه بعد در مرگ و میر خود را نشان می‌دهد. نسبت به سه هفته قبل، حدود ۵۰ درصد موارد بستری و ۷۰ درصد موارد مرگ و میر در کشور کاهش یافته و امیدواریم این روند طی شده و بازگشایی‌ها اثر بدی در این زمینه نداشته باشد.

حتی یک مرگ هم هشدار دهنده است

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در اظهاراتی که توسط مسئولان مختلف بیان می‌شود، تناقضی وجود ندارد و روند نزولی در اکثر استان‌ها در پذیرش بیماران بستری و کاهش مرگ و میر وجود دارد. نکته مهم این است که حدود ۳۰۰ بیمار که در تهران بستری می‌شوند، هشدار دهنده است. تعداد بیماران بستری در آی سی یو هنوز هشدار دهنده است. با این‌که مرگ و میر در مجموعه استان‌ها به زیر ۱۰۰ مورد کاهش یافته، اما حتی یک مرگ هم هشدار دهنده است. ۹۰ مورد مرگ در کشور یا ۳۰۰ مورد بستری در استان تهران یا هزار بستری جدید در کل کشور، رقم نیست و هر کدام عزیزان یک خانواده هستند و به این دلیل مجبوریم هشدار بدهیم و در عین حال مردم را آگاه کنیم.

وضعیت آی سی یو نسبت به اسفند بهتر است

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آی سی یوها اظهار کرد: هر بیماری که در آی سی یو پذیرش می‌شود، بدحال نیست. تعدادی از بیماران در آی سی یو هستند که نیاز به مراقبت بیشتر دارند و هنوز برای آنها لوله گذاری تنفسی انجام شده است. این افراد را می‌توان جزو بیماران بدحال تلقی نکرد. ظرفیت آی سی یو نسبت به اواخر اسفند ۹۸، بهتر است. ضمن این‌که تجربه بیشتری حاصل شده و ارجاع به آی سی یو هم کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار