چگونگی تحقق شعار سال در شرایط کرونایی؛

تشریح برنامه‌های آذربایجان شرقی در سال جهش تولید

تبریز(پانا) - معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به تشریح برنامه های استان در سال جهش تولید و چگونگی تحقق شعار سال در شرایط کرونایی پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۴۸۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تشریح برنامه‌های آذربایجان شرقی در سال جهش تولید

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، پرویز محمدزاده، در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: پایه ‌ای‌ترین مقوله در خصوص «جهش تولید» مفهوم «توان تولید» جامعه است که بر اساس میزان منابع تولید آن جامعه (مانند نیروی کار، منابع طبیعی، منابع مالی، دانش فنی) و نحوه بکارگیری آن‌ها مشخص می‌ شود.
او افزود: کمیت و کیفیت سرمایه‌ انسانی، بهره‌ وری نیروی انسانی، ظرفیت کارآفرینی، انباشت سرمایه‌، سطح دانش فنی، کیفیت نهادهای حاکم، قوانین و مقررات حاکم بر کسب و کار، سیاست‌گذاری‌ های صورت گرفته و البته مهم‌تر از همه ساختار و نظام تولید جامعه‌ از عوامل تعیین ‌کننده «توان تولید» آن جامعه است.
محمدزاده تصریح کرد: توان تولید استان در دو سطح قابل تحلیل و بررسی است؛ سطح اول مربوط به مسائل کلان و ملی است که از سهم قابل توجهی در تعیین توان تولید برخوردار می‌باشد. سطح دوم به مسائلی که در حیطه اختیارات استان قرار دارند، مرتبط است.
او ادامه داد: با اعلام «جهش تولید» به عنوان شعار سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری، سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهیه برنامه‌های «جهش تولید» را در دستور کار خود قرار داده و در دو محور « سیاستگذاری در اولویت قراردادن جهش تولید» و «شناسایی و تعیین پروژه‌ های اولویت ‌‌دارِ جهش تولید» به این موضوع پرداخته است.
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ابراز کرد: در حوزه سیاستگذاری سعی شده است به موضوعاتی همچون افزایش «بهره ‌وری» (در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و خدماتی)، «مدیریت، جذب و انباشت سرمایه»‌، توجه ویژه به «شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین تولید»، «بهبود فضای کسب و کار» و «مدیریت بهینه زیرساخت‌ ها» پرداخته شود.

نحوه شناسایی و تعیین پروژه‌ های اولویت ‌‌دارِ جهش تولید

محمدزاده اعلام کرد: برای شناسایی و تعیین پروژه‌ های اولویت‌دارِ جهش تولید در استان آذربایجان ‌شرقی، از منابع مختلفی استفاده شده است. اولین منبع، انتخاب هسته‌ها و پروژه‌های دومین سند تدبیر توسعه استان است که می‌تواند در جهش تولید استان نقش کلیدی ایفا کند.
او افزود: دومین منبع، احصاء برنامه‌ها و پروژه‌های جهش تولید از دستگاه‌های اجرایی است که پس از اخذ آن‌ها، برای تایید نهایی به ستاد مرکزی برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید کشوری ارسال خواهد شد.
محمدزاده گفت: سومین منبع نیز، پیگیری 20 پروژه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سال 1399 خواهد بود و در نهایت پیگیری 20 پروژه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال 1398 و احصا موانع و رفع آنها از دیگر عناوین پروژه‌های اولویت‌دارِ جهش تولید استان خواهد بود.

تحقق شعار سال در شرایط کرونایی
او در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع کرونا نیز پرداخت و گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان، تا به امروز جانِ هزاران قربانی را گرفته و چالش‌های بزرگی را برای همه کشورهای جهان ایجاد کرده است.
این اقتصاددان متذکر شد: با توجه به اینکه، اغلب فعالیت‌های اقتصادی کشور ما هنوز به شکل سنتی مدیریت می ‌شوند و از ابزارهای نوین و شیوه‌های مدرن کمتر بهره می‌گیرند، مشکلات کسب و کارهای سنتی به دلیل ناسازگاری بیشتر با شرایط کنونی، انعطاف‌پذیری کمتر و نیز عدم تمایل آن‌ها برای به‌هنگام شدن با تغییرات و پیشرفت‌های فناورانه و حضور در فضای دیجیتال، دو چندان خواهد بود.
محمدزاده بیان کرد دولت باید برای حفظ وضعیت موجود و عبور از این بحران‌، بسته‌های حمایتی خود را برای کمک به معیشت مردم به خصوص اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده و نیز بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارها به دقت و هوشمندانه تعیین کند. البته در مرحله اول باید با مشارکت همه اقشار و نهادهای مدنی، از نیروی انسانی خود مراقبت ویژه‌ای داشته باشیم.
او تاکید کرد: وضعیت به وجود آمده باوجود همه مشکلات و چالش‌های انسانی و اقتصادی، فرصت‌های استثنائی را هم برای تغییر رفتارها و نوین‌سازی کسب‌وکارها و سازوکارهای اداره امور جامعه به وجود آورده است.
محمدزاده با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کوچکی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را در جریان بحران کرونا نشان دادند؛ یادآور شد: برای بهره‌مندی از این فرصت طلایی، داشتن یک استراتژی منسجم، تغییر نگرش و اعتقاد داشتن به اینکه تنها راه تحقق جهش تولید به خصوص در شرایط کرونایی، توجه به شرکت ‌های دانش‌بنیان و تسهیل و رشد دادن این فعالیت ‌ها در تمامی شئونات زندگی الزامی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار