ماه روزه و روزگار پساکرونا

علی ربیعی*

تهران (پانا) - دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت تاکید کرد بدون تردید شیوه ایستادن ما در این نقطه و پیش‌بینی درست از آینده و سامان دادن نظام روابط بین‌الملل، نظام اقتصادی و اجتماعی در ساخت جایگاه دوره پساکرونا نقش مهمی ایفا می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
ماه روزه و روزگار پساکرونا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی طی یادداشتی نوشت:

«وقتی از دنیای «پسا کرونا» سخن می‌گوییم باید در پیشوند «پسا» مداقه بیشتری داشته باشیم. پساکرونا آینده‌‌ای دوردست و در فراسوی زمان حال نیست. از آینده‌‌ای سخن می‌گوییم که از هم‌اکنون در برابر دیدگان ما در حال شکل‌گیری است. در ایران نیز چندی است این دغدغه مطرح است. این روزها جلسات هیأت دولت به دو بخش اخبار و سیاستگذاری کرونا و مسائل جاری کشور اختصاص دارد. در بخش کرونا دکتر اردکانیان وزیر نیرو به نکته‌ای اشاره کرد که «حاکمیت و دولت از امروز باید برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند. عدم پیش‌بینی برای پساکرونا عواقب منفی خواهد داشت.»

تاکنون آنچه مسلم است اینکه بسیاری از عرصه‌ها از روابط انسانی، خانوادگی، زندگی و کنش‌های اجتماعی گرفته تا رابطه دولت-ملت، نهادهای مدنی، استراتژی‌های اقتصادی (نگاه کنید به اظهارات ترامپ که می‌گفت ما باید به سیاست اقتصادی خودکفا بازگردیم. در روزهای بحران تولید خارج از مرزها مشکلات ما را حل نخواهد کرد) و استراتژی‌های صنعتی دچار دگردیسی و تجدیدنظر خواهد شد.

بدون شک رابطه دولت-ملت‌ها و شیوه اعمال قدرت هم تغییر خواهد کرد. یک سؤال مهم این است که به کدام سو پیش خواهیم رفت: جریانی جامعه‌محور یا قدرت‌محور؟ آیا دولت‌ها به‌نفع جوامع عقب‌نشینی خواهند کرد؟

بدون تردید شیوه ایستادن ما در این نقطه و پیش‌بینی درست از آینده و سامان دادن نظام روابط بین‌الملل، نظام اقتصادی و اجتماعی در ساخت جایگاه دوره پساکرونا نقش مهمی ایفا می‌کند. منوط به اینکه بدانیم چه تغییرات بنیادینی در شیوه حکمرانی و نگرش به جهان را باید دنبال کنیم. در این صورت ما می‌توانیم فرصت‌های کووید۱۹ را به نسل آتی منتقل کنیم.

امروز‌ گذار از فروردین و آغاز ماه مبارک رمضان می‌تواند الگویی از یک فصل نوین باشد. من معتقدم در دوران پساکرونا می‌توانیم جامعه‌ای از نوع دیگر و مطلوب‌تر شویم. فردگرایی‌های منفی به کنار رفته و نوعی جمع‌گرایی دردمندانه نسبت به یکدیگر را پیش رو داشته باشیم. حتی اگر بعد ‌از کرونا فرصت شکل‌گیری نوعی از مدارا، اخلاق، خیرخواهی و زندگی بهتر برای خود و دیگران باشد، تقویت آن برای نسل‌های آینده مغتنم است.

همکناری نوروز و بهار طبیعت و بهار قرآن فرصت مغتنمی برای یک آغاز نوین است. آنچه علمای اخلاق تزکیه نفس نامیده‌‌اند در حقیقت یک نوع مبارزه با نفس است که جایزه و پیروزی آن رزم بی‌امان برقراری یک رابطه تازه با خویشتن فطری‌مان است. ماه مبارک به ما می‌آموزد که آدمی خود صراف خود است و افکار و اندیشه‌ها و امیال ما پس از عبور از صافی این صرافی نقادانه می‌تواند تازه و نوروزی شود.

ما می‌توانیم در‌ گذار از بهار طبیعت و قرآن فرصتی برای بازسازی جامعه به نحوی که کرونا را با کمترین آسیب پشت سر گذاشته و در پساکرونا جامعه را برای تحولی بزرگ و قرار دادن ایران برای عرصه‌ای که فرصت‌های کرونا باشد بسازیم.»

*دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار