امام جمعه کرج: منازل را باید تبدیل به مسجد و حسینیه کرد

تهران (پانا) - به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب هشتمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.

کد مطلب: ۱۰۴۸۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
امام جمعه کرج: منازل را باید تبدیل به مسجد و حسینیه کرد

متن هشتمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ.

نهمین هفته‌ی بدون نماز جمعه را به خاطر تبعیت از ستاد مبارزه با کرونا در آستانه ماه مبارک رمضان تجربه می‌کنیم. امیدوارم هرچه زودتر شاهد حضور نورانی مردم بزرگوار و متدین، در مصلای امام خمینی کرج و از دیدار و همراهی عزیزان بهره‌مند باشم. چند خط برای جبران قسمتی از دل‌تنگی‌ها به خاطر دوری از شما می‌نویسم.

تعطیلی اجتماعات باید تبدیل به فرصتی برای بهره بردن بیشتر از ماه مبارک رمضان باشد

چون بنا بر آنچه اعلام‌شده شنبه اول ماه مبارک رمضان است. پیشاپیش حلول ماه خدا و بندگی را به شما تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم به فضل خداوند متعال، بتوانیم ساعات و آنات این ماه پربرکت، به‌ویژه لیالی قدر را به‌خوبی درک کنیم.

چون امروز جمعه آخر ماه است و از امام رضا علیه‌السلام روایتی به همین مناسبت نقل‌شده، آن را تبرکاً نقل می‌کنم تا همه ما در این لحظات پایانی ماه شعبان، توجه بیشتری به خودمان داشته باشیم. و باحال خوش و پاکیزه وارد ضیافت‌خانه الهی شویم تا از بهره بیشتری برخوردار باشیم.

اصل روایت در مسند امام رضا علیه‌السلام و عیون اخبارالرضا علیه‌السلام و کتب دیگر نقل‌شده است، و آن این است که عبدالسلام بن صالح هروی می‌گوید: در روز جمعه آخر ماه شعبان خدمت حضرت رضا علیه‌السلام شرفیاب شدم. فرمود: «بیشتر ماه شعبان گذشت و اینک روز جمعه آخر ماه است، و در این چند روزی که از ماه باقی‌مانده تلافی گذشته‏ها را بکن و آنچه در نظر داری انجام بده، و قرآن تلاوت کن، و استغفار نما، و از گناهانی که مرتب‌شده‌ای استغفارکن، و با قلبی پاک خود را به ماه رمضان برسان. اگر امانتی بر گردن داری اداء کن، اگر از مؤمنی کینه‏ای در دل‌داری آن کینه را از دل خود بزدای، و اگر گناهی انجام داده‏ای از خداوند بخواه از تو درگذرد، اینک بر خداوند توکل داشته باش و از او بترس، هر کس به خداوند در کارها توکل داشته باشد خداوند او را کفایت می‌کند و او را به مقصودش می‌رساند، و خداوند برای هر چیز اندازه‏ای قرار داده است، و در روزهایی که از این ماه باقی‌مانده است بسیار بگو: اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ. چون خداوند برای احترام اتصال این ماه به ماه مبارک رمضان بسیاری از بندگان را از آتش نجات می‏دهد.»

توجه دارید که عظمت این ماه به نزول قرآن در آن است، پس از تلاوت آیات الهی که ثواب فراوان داشته نورانیت و هدایت به همراه دارد غافل نباشیم. ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و آمرزش و عفو، ماه کرامت و بخشش و نیکوکاری، ماه ایثار، نثار، همدلی و مواسات، ماه تهجد، تلاوت قرآن و سازندگی، ماه تهذیب نفس و غلبه بر شهوات، ماه صبر و مقاومت، ماه حرکت در صراط مستقیم و تقرب به خدا، ماه ضیافت مهمانی خداست.

منازل را باید تبدیل به مسجد و حسینیه کرد

بیماری که موجب تعطیلی اجتماعات شده، باید تبدیل به فرصتی برای بهره بردن بیشتر از ماه مبارک باشد (شاید این فراغت تکرار نشود) و منازل را تبدیل به مسجد و حسینیه کرد و برای خود با برنامه، مبانی دینی خود را تقویت کرده، معنویت خود را بالابرده، موجبات قرب بیشتر را فراهم کنیم.

ماه رمضان امسال فرصت تحقق سفارش به انفاق و اطعام فقرا و مساکین به‌خصوص خویشاوندان که از توصیه‌های مؤکد اولیاء دین در این ماه است، بیشتر فراهم‌شده و نباید از آن غفلت کرد. رزمایش مواسات و همدلی زمینه کمک کردن‌های شما ولو اندک را فراهم کرده که با همین آب‌باریکه‌ها و جوی‌های کوچک از محبت و همراهی سیل خروشانی از گذشت و ایثار به وجود می‌آید که فقر و مسکنت را از بین می‌برد. خدای تعالی توفیق بهره‌مندی همه‌جانبه از این ماه عظیم را نصیب همه بگرداند.

دوره زورگویی تمام شد

پنجم اردیبهشت سالگشت شکست مفتضحانه تفنگداران ارتش تروریست آمریکا در سال ۱۳۵۹ در صحرای طبس است که به‌قصد آزاد کردن جاسوسانی که در لانه جاسوسی (سفارت آمریکا) در تهران مراقبت می‌شدند به ایران حمله کردند اما خدای تعالی با شن‌های صحرای طبس به کمک مردم ایران آمد و عملیات پنجه عقاب یا همان دلتافورسِ آمریکا شکست خورد. بعدازاین ناتوانی بود که دشمنی‌ها و توطئه‌های آمریکا برعلیه ایران شدت بیشتری پیدا کرد.

بیش از ۴۰ سال است که آمریکا و اذنابش برعلیه ایران توطئه و خدعه دارند و ایران به مدد الهی در مقابل آنان با تمام قوا ایستاده است. رهبر عزیزمان چند نوبت از قوی‌تر شدن ایران در جهات مختلف سخن گفتند و به حمدالله هرروز شاهد تحقق این بیان که ریشه قرآنی دارد و خدای تعالی از اهل ایمان خواسته است که طوری قوی شوید که خیال دشمنی با شما را نداشته باشند، هستیم. و باید با تمام وجود شاکر خدای تعالی باشیم که در این روزهای سخت بیماری و در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه و ظالمانه، جوانان برومند ایران اسلامی در سپاه پاسداران با لبیک به‌فرمان مقتدای خویش با نگاه به درون و استفاده از استعدادهای داخل کشور توانستند ماهواره‌بر قاصد، اولین ماهواره نظامی چندمنظوره ایران بانام نور را به فضا پرتاب کنند. این حرکت پیام‌های مهمی برای مستکبران و امیدبخشی به مستضعفان جهان داشت.

دستگاه‌های پیچیده‌ی اطلاعاتی دنیا با نیروهای ورزیده و کارآزموده، بخصوص غربی‌ها، با رصد دائمی که از ایران دارند، از پرتاب این ماهواره حیران و انگشت‌به‌دهان مانده‌اند. در مدار زمین قرار گرفتن و ارسال سیگنال‌های موردنظر هراسی را در دل مستکبران انداخته است و فهمیده‌اند کارشان در این نقطه بلکه همه دنیا تمام است. یانکی‌های گاوچران و گاوهای شیرده آنان باید بدانند که دوره زورگویی در منطقه تمام‌شده، پس خودشان اگر آبرومندانه صحنه را ترک کردند که هیچ و الا باید هزینه‌های گزافی را با آبروریزی بپردازند. لذا اگر رئیس‌جمهور آمریکا برای فرار به جلو رجزخوانی حمله به واحدهای نظامی ما را می‌کند بداند همان‌طور که فرمانده سپاه فرمودند در دفاع از کشور هر واحد نظامی آمریکا که اشتباه کند نابودی او حتمی خواهد بود.

آمریکا دیگر جایی برای جولان در منطقه ندارد

آمریکا این را باید فهمیده باشد که ایران با تهدید قوی‌تر می‌شود و دیگر در منطقه جایی برای جولان دادن ندارند. به‌جای دخالت در امور کشورها به خودتان بپردازید، خوب است سازمان حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی اگر جرئت دارند از آمریکا بپرسند که چرا در همین بیماری کرونا تعداد کشته‌های سیاه‌پوستان و فقرا بیشتر از سفیدپوستان و ثروتمندان است.

اعلام پایان دوران لیبرال دموکراسی غرب

امروز لیبرال دموکراسی غرب با همه سروصدایی که دارد باید در مقابل رزمایش مواسات و همدلی ایران اسلامی بمیرد و اعلام پایان دوران خود را بکند. بنده در همین‌جا لازم می‌دانم بار دیگر به این نکته اشاره‌کنم که عزیزان در ثبت خاطرات این روزها اقدام جدی داشته باشید. گذشته از مستند کردن فعالیت‌هایی که دارید، تا می‌توانید، ظرافت‌ها و لطافت‌ها و جلوه‌های ناب مواسات را ثبت کنید. مصاحبه با افرادی که خود نیازمند بودند اما خالصانه در کمک شرکت کردند و ده‌ها مورد دیگر. حرف‌ها و خاطرات را حفظ کنید که این‌ها سرمایه‌ای برای آیندگان خواهد بود.

باید تابع دستورات ستاد ملی کرونا باشیم / مساجد تعطیل نیستند، اجتماع و جماعت تعطیل است

نکته دیگر اینکه تعداد کثیری از مردم مراجعه می‌کنند و یا تماس می‌گیرند که چرا با توجه به اینکه همه‌جا بازگشائی شده حتی پارک‌ها پس چرا نماز جمعه و مساجد و هیات و … تعطیل هستند چرا کاری نمی‌کنید و امثال‌ذلک. عرض می‌کنم ما هم مثل شما قلباً از این وضعیت ناراحت هستیم اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند همه باید تابع دستورات ستاد ملی کرونا باشیم که بحمدالله تا امروز می‌شود گفت نیروهای ارزشی و مردم متدین و مذهبی از کسانی بودن که دستورات ستاد با تمام سختی‌ها که داشته عمل کردند. لذا تا زمان اعلامی تبعیت از ستاد را خواهیم داشت. البته عزیزان توجه دارید که مساجد تعطیل نیستند، اجتماع و جماعت تعطیل است. لذا امامان مساجد به‌خصوص در ایام ماه مبارک رمضان باید با حضور دائمی در مسجد، مدیریت کمک‌رسانی به محرومان و نیازمندان به کمک خیرین و معتمدین، امور فرهنگی و اجتماعی متناسب باحال محله را کما فی السابق به عهده داشته باشند. درب مساجد با رعایت کامل اصول بهداشتی باز و اذان در سه نوبت پخش شود و اجتماعات تا اجازه رسمی مسئولین ستاد ملی کرونا تعطیل باشد.

قدردانی امام‌جمعه کرج از اجرای طرح تحول قضائی در استان

مطلب پایانی اینکه لازم می‌دانم بار دیگر خودم و از طرف مردم از ریاست محترم دستگاه قضائی استان و دادستان محترم به خاطر اجرای طرح تحول قضائی و انتصاب افراد شایسته و جهادی برای تصدی مسئولیت‌های قضائی استان تشکر کنم. قطعاً اقدامات عام‌المنفعه و صادقانه که به جهت حفظ منافع عامه صورت می‌گیرد حرکتی به سمت تحقق عدالت اجتماعی است که خواسته اولیاء دین و از آرمان‌های انقلاب اسلامی است. از اقدامات اخیر که برای حفظ اراضی ملی و محیط‌زیست و مبارزه با زمین‌خواری و کوه خواری و رودخانه خواری و… داشتید جای تشکر می‌کنم.

در مقابل فساد در هر رده‌ای که هست بایستید و از ملامت هیچ ملامت کننده و تخریب و شایعه‌ای کما فی السابق خوف نداشته باشید و بدانید که عمل شما درراه مبارزه با فساد و بسط عدل مرضی رضای خدا، مردم و امام جامعه است. برای یادآوری به بیانی از امام المسلمین اشاره می‌کنم که فرمودند: «… به همه‌کسانی که دست‌اندرکار هستند این است که مراقبت کنید این دایره غصب و تصرف نابجا و غلط توسعه پیدا نکند و جلویش گرفته شود. متصرفین را قطعید کنید… متأسفانه با تعرض به جنگل‌ها و تعرض به مراتع به کشور و مردم کشور ظلم شده است.»

انتقاد امام‌جمعه کرج به برخی انتصابات در استان

بنده هم به‌اندازه توان خود پشتیبان و دعاگوی شما هستم. و عرض می‌کنم ای‌کاش بعض دستگاه‌های دیگر استان هم در عزل و نصب افراد این‌گونه صادقانه عمل می‌کردند. ولی متأسفانه بااینکه تذکر داده می‌شود هنوز متخلفین سرکار هستند و مشغول تخلف. بنده به‌عنوان وظیفه‌ای که دارم تذکر می‌دهم اگر متخلف را عزل نکنید و به کار او رسیدگی حقوقی و قضائی نکنید ولو به بهانه‌ی اینکه تا چند وقت دیگر بازنشسته می‌شود و خوب است مقداری صبر کنیم و امثال این توهمات، حتماً در تخلفات آنان شریک هستید و به نظر می‌رسد عندالله این توجیهات وجیه نیست دیگری تخلف کرده و شما هم باید جواب بدهید. قطعاً نباید مدیری که شورای نگهبان صلاحیت او را به‌عنوان عدم التزام به‌نظام و ولایت رد کرده است مشغول فعالیت باشد.

خدایا تو را قسم می‌دهیم فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. بیماری و بلا از مردم عالم که مستکبر و طاغی نیستند مرتفع بگردان. در این جمعه پایانی سال همه گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان. رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار. و تکرار می‌کنیم: اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار