رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بازنشسته می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن تأکید برحضور فعال خود در سازمان تا مشخص شدن فرد جدید از سوی وزیر به عنوان رئیس این سازمان، تاکید کرد قانونمندی و قانون مداری چیزی است که باید به صورت عملی به فرزندان آینده این سرزمین آموزش دهیم.

کد مطلب: ۱۰۴۸۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بازنشسته می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: دوره خدمتم در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سازمان پژوهش تمام شده و به درجه بازنشستگی نائل شده‌ام اما تا آخرین لحظه و تا زمانی که رئیس جدید این سازمان منصوب شود در خدمت دوستان هستم و کارها را با قدرت به پیش می‌بریم. طبق قانون لازم است جانشینی برای این مسئولیت انتخاب شود و مقام عالی وزارت در این زمینه مشورت‌هایی داشته و در حال جمع بندی هستند.

وی اشاره کرد: می‌دانم که طبق قانون فرد بازنشسته نمی‌تواند در این مناصب حضور داشته باشد و بنده هم قصد ندارم قانون را دور بزنم، توجیه کنم یا مجوز فعالیت به صورت خاص بگیریم؛ هر چند در استفاده از این راهکارها، فشارها و اصرارهایی وجود داشت اما به شدت مخالفت کردم.

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: معتقدم اگر این سازمان قصد تربیت فرزندانمان را داشته باشد، اولین قدم قانون مداری و التزام به قانون است. اینکه بنده چون فلان فرد هستم و دیگری چون فلان فرد است از قانون مستثنی بشویم این اولین خشت کج است و نباید این چنین باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: از دوم فروردین به محل کار آمده و مشغول بودم. کارها در حال انجام است هرچند این کارها جنبه اداری و اعتباری ندارد بلکه کاری حقیقی و باری بر دوش بنده وهمه همکاران است و هیچکدام از ما عقلاً، شرعاً و قانوناً مجاز نیست که یک ساعت در کارش توقف کند که ببیند چه کسی بر مسند کار می‌آید.

وی در خصوص راهبرد مسئول آینده سازمان پژوهش افزود: اگر این جمع همکاران با جدیت و اهتمام، اجرای اسناد تحولی را مدنظر داشته باشند، آن فرد جدید هم ممکن است 20 تا 30 درصد تاثیر گذار باشد. هر مقدار این هسمویی، هم نگری و همگرایی در سازمان با حاکمیت اسناد تحولی بیشتر باشد، راه باز است.

ذوعلم یادآورشد: در حد توانم سعی کردم تعهداتی برای فرد جدید ایجاد نکنم ولی تلقی من این است که هر فرد جدید و بزرگواری در این مسئولیت قرار گرفت علی القائده همین منطق را دنبال خواهد کرد.

این پژوهشگر تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه بازنشستگی او از سازمان پژوهش لزوماً به معنی رفتن او از این سازمان نیست، افزود: این سازمان مدت‌های زیادی خانه دومم بوده و به آن علاقمندم و به اکثر همکاران این سازمان ارادت دارم. سازمان را رها نمی‌کنم چرا که تعلیم و تربیت دغدغه‌ام است و باور دارم تا تعلیم و تربیت روز به روز بهتر نشود به آن آرمان‌ها و اهداف نمی‌رسیم. حتی وزارت آموزش و پرورش می‌تواند از این سازمان تغذیه شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش حذف معاونت پژوهشی از ادارات کل آموزش و پرورش استانی را ضایعه و خسرانی بزرگ برای آموزش و پرورش برشمرد و گفت: براساس اسناد تحولی، معاونین پژوهشی نقشی مهم باید ایفا کنند و بر این اساس باید جایگاه آنها تکمیل شود نه اینکه بحث حذف آن مطرح باشد.

در بخش دیگری از این نشست فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص تحول ومفاهیم اسناد تحولی گفت: اجرایی کردن سند تحول و برنامه درسی ملی موضوع مهمی است و شاید یکی از چالش‌های ما در راه اجرایی کردن اسناد تحولی، فاصله زیاد مفاهیم اسناد با ذهن و زبان کارشناسان است.

وی افزود: برای رفع این مورد باید به دنبال یک راه میانه باشیم که این راه، ورود مفاهیم مورد نظر همکاران بدنه آموزش و پرورش به متن اسناد در چارچوب زیرنظام های تعریف شده است. تلاش شده در چارچوب زیر نظام‌ها، مفاهیم واقعی‌تر را وارد کرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: معتقدم در برنامه درسی ملی هم باید زیر نظام‌هایی برای اجرایی کردن آن در یک بستر و شرایط مناسب‌تر فراهم شود.

وی با تأیید سخنان ذوعلم در خصوص لزوم توجه به جدّیت در کارها گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده ما در تعلیم و تربیت همین بحث جدّیت است. مسائل جدّی زیادی را در آموزش و پرورش می‌بینیم اما بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود و دیگر آن جدّیت در اجرا وجود ندارد. معتقدم در این امور یک جای کار می‌لنگد وعزم و همت جدّی برای اینکه مسائل را بررسی و ورود کنیم، وجود ندارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سخنان ذوعلم در خصوص قانون مداری و رعایت قوانین برای همگان درس آموز است، گفت: همه ما باید به قانون توجه و قانونمندی را سرلوحه کارها قرار دهیم؛ و در این دوره که در کنار شما کار کردیم درس‌های زیادی آموختیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار