معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

داروخانه تنها محل معتبر برای عرضه مواد ضدعفونی‌کننده است

بوشهر(پانا)- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت با وجود انواع مواد تقلبی ضدعفونی‌کننده در بازار، داروخانه تنها محل معتبر برای عرضه مواد ضدعفونی‌کننده مورد تأیید است.

کد مطلب: ۱۰۴۸۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
داروخانه تنها محل معتبر برای عرضه مواد ضدعفونی‌کننده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، یحیی رضایی اظهار کرد: پیرو افزایش چشمگیر تقاضای عمومی به مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح متأسفانه عده‌ای از افراد و یا حتی شرکت‌های تولیدی سودجو و فرصت‌طلب از این فرصت در جهت کسب درآمد و منافع اقتصادی نامشروع و غیرقانونی سوءاستفاده کرده و اقدام به تولید و عرضه مواد ضدعفونی‌کننده و محلول‌های غیرمجاز از ترکیبات بسیار سمی نظیر متانول و یا فرمولاسیون‌های غیراستاندارد و اکثراً خطرناک کرده‌اند.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های مستند از آزمایشگاه سم‌شناسی معاونت غذا و دارو، نمونه‌هایی مورد آزمون قرار گرفته مقدار متانول برخی از آن‌ها تا میزان ۱۰۰ درصد در یک نمونه گزارش‌شده است، همچنین آنالیز برخی از نمونه‌های ارسالی از شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های استان نیز همین نتایج را در برداشته‌اند.
رضایی افزود: مسمومیت با متانول بسته به میزان مواجهه پس از یک مدت بدون علامت، ممکن است مسمومیت‌های خفیف تا مرگ را نیز به دنبال داشته باشد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این حلال سمی می‌تواند به ایجاد تهوع، دل‌درد شدید، اسهال، درد پشت، تنگی نفس، کاهش تعداد نبض، اختلال‌های حرکتی، تأخیر در فکر و عمل، تشنج و کما، نارسایی حاد کلیه، سردی اندام‌ها، تاری دید، احتقان دیسک بینایی، تخریب عصب بینایی بیانجامد و همچنین تولید موضعی فرمالدئید از متانول در شبکیه چشم می‌تواند باعث آدم شبکیه (متورم شدن شبکیه) و نهایتاً به کوری منجر شود.
وی افزود: گزارش‌های فراوانی از مسمومیت با متانول از راه خوراکی و همچنین از طریق استنشاق و جذب پوستی نیز وجود دارد، زیرا مقدار کشنده متانول در انسان در حد ۲۴ الی ۶۰ میلی‌لیتر است، مرگ مرتبط با اسیدوز (اسیدی شدن خون) و یا علت اصلی سرکوب مرکز تنفس می‌تواند به سرعت یا ساعتی پس از کما دیده شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: به دلیل عدم کارایی و اثربخشی متانول بر ویروس کرونا می‌تواند موجب شیوع بیشتر بیماری و تلفات در سطح جامعه شود.
وی بیان کرد: تلفات ناشی از مصرف الکل‌های تقلبی معمولاً بر پایه متانول و بعضاً اتیلن گلیکول (ضد یخ) بوده‌اند که در برخی استان‌ها نیز اتفاق افتاده که بر کسی پوشیده نیست.
رضایی اضافه کرد: متأسفانه فروش و عرضه مواد ضدعفونی و ژل‌های شستشو تقلبی و فاقد مجوز در برخی از فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و مراکز فروش لوازم بهداشتی در استان بوشهر نیز مشاهده شده که غالباً مربوط به تولیدات غیرقانونی خارج از استان و دارای آدرس‌های جعلی و یا فاقد آدرس معتبر تولیدکننده هستند، بنابراین هم‌وطنان عزیز هنگام خرید دقت لازم را داشته باشند.
وی تأکید کرد: با توجه به مراتب فوق و از آنجایی‌که محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی جزو ملزومات دارویی محسوب می‌شوند، بنابراین اولویت عرضه و فروش اقلام نامبرده قابل‌اطمینان می‌تواند در داروخانه‌ها باشد.
رضایی خاطرنشان کرد: از شهروندان عزیز تقاضا می‌شود که به هیچ‌وجه از برندهای تقلبی و فاقد مجوز آن هم در مراکزی که قابل‌اطمینان نیستند این دسته از اقلام را تهیه نکنند تا خدایی ناکرده دچار عوارض جبران‌ناپذیر شوند و سلامتی آن‌ها به خطر بیفتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار