رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت‌وگو با پانا

احد وظیفه: خشکسالی‌های بلندمدت هنوز جبران نشده است

بخش زیادی از کشور در شرایط خشکسالی شدید و متوسط قرار دارد

تهران (پانا) - رئیس مرکز خشکسالی کشور با بیان اینکه خشکسالی‌های بلند مدت هنوز جبران نشده است، گفت همچنان بخش زیادی از کشور در شرایط خشکسالی بلند مدت قرار دارد.

کد مطلب: ۱۰۴۸۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
احد وظیفه: خشکسالی‌های بلندمدت هنوز جبران نشده است

احد وظیفه در گفت‌وگو با پانا درباره برطرف شدن خشکسالی در کشور گفت: اکنون دغدغه و نگرانی ما خشکسالی‌های هیدرولوژیک است. در سال‌هایی که با خشکسالی مواجه بودیم فشار بسیار زیادی به چاه‌های آب زیرزمینی وارد شد که کاهش آب ‌های زیرزمینی را به دنبال داشت و با بارش‌های دو سال اخیر این خشکسالی‌ها جبران نمی‌شود و هنوز بخش زیادی از کشور در شرایط خشکسالی شدید و متوسط قرار دارد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور گفت: نباید فراموش کنیم اگر رودخانه‌ها پرآب باشند یا سدها حجم قابل قبولی از آب داشته باشند دلیلی برای رفع خشکسالی‌ها نیست.

وی اظهار کرد: در کل کشوری هستیم که در شرایط خشک و نیمه خشک قرار داریم. در بهترین حالت، یک سوم دنیا بارش داریم، بنابراین اینطور نیست که برنامه‌هایی که در کشور برای مصرف بهینه و کنترل مصرف داریم را نادیده بگیریم و مدیریت مصرف باید همواره سرلوحه مدیران کشور باشد چون اکنون نیاز به آب نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وظیفه با اشاره به نقش پیش‌بینی در هواشناسی و میزان بارش‌ها اظهار کرد: پیش‌بینی‌ در هواشناسی به چند دسته تقسیم می‌شود. یک دسته از پیش‌بینی برای یک هفته تا 10 روز است که کوتاه مدت محسوب می‌شود. پیش‌بینی‌های میان مدت یکماهه است که هر هفته در سایت خشکسالی قرار داده می‌شود. این پیش‌بینی معمولا مقادیر کمی را ارایه نمی‌دهد چون تغییرات آن می‌تواند زیاد باشد و عدم قطعیت آن بالاست.

رئیس مرکز خشکسالی کشور خاطرنشان کرد: یک دسته از پیش‌بینی‌ها به صورت فصلی است که هر فصل صادر می‌شود. برای امسال پیش بینی‌ها نشان می‌دهد، اردیبهشت تا شهریور ماه سال جاری بارندگی در کشور نرمال است. اصولا یک کشور گرم و خشک در تابستان هستیم و به طور کلی برای مناطقی که باران است بخصوص مناطق جنوبی کشور انتظار این است که طی امسال بارش‌ها نرمال یا بیش از نرمال باشد و بقیه نقاط کشور در این ایام بارندگی ندارند.

وی افزود: پیش‌بینی شده است که بارش‌ها برای شروع پاییزه مقداری با تاخیر آغاز شود اما با قطعیت نمی‌توان برای آن مدت زمانی پیش‌بینی کرد.

وظیفه تصریح کرد: نوع دیگری از پیش‌بینی در هواشناسی وجود دارد که به اصطلاح شرایط قابل تصور در آینده است که در مقیاس جهانی است و با سناریوهای مختلفی چیده می‌شود اما باز هم ممکن است ایجاد شرایطی، همه معادلات را بهم بریزد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار