توسط معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان گیلان :

تبیین اهداف هفته معرفی مشاغل سال 1399

رشت (پانا) - جمیل عباسی غریب: هفتة معرفی مشاغل، که هر ساله در هفتة نخست اردیبهشت ماه توسط مشاوران مدارس برگزار می گردد، فرصت مغتنمی است تا دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی با مشاغل گوناگون و لزوم آنها در جامعه آشنا شوند. آشنایی با مشاغل مختلف این امکان را به دانش آموزان می دهد تا متناسب با استعداد، توانایی، رغبت، هوش و علائق خود نسبت به انتخاب رشتة تحصیلی مناسب که منجر به انتخاب شغل مورد علاقة آنها می شود، اقدام نمایند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تبیین اهداف هفته معرفی مشاغل سال 1399

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش گیلان، هفتة معرفی مشاغل، که هر ساله در هفتة نخست اردیبهشت ماه توسط مشاوران مدارس برگزار می گردد، فرصت مغتنمی است تا دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی بامشاغل گوناگون و لزوم آنها در جامعه آشنا شوند. آشنایی با مشاغل مختلف این امکان را به دانش آموزان می دهد تا متناسب بااستعداد، توانایی، رغبت، هوش و علائق خود نسبت به انتخاب رشتة تحصیلی مناسب که منجر به انتخاب شغل مورد علاقة آنها می شود، اقدام نمایند.

***راهنمایی شغلی:

نوعی از راهنمایی است که بدان وسیله به فرد کمک می شود تابراساس شناخت استعدادها، رغبتها و محدودیتها و نیز نیازهای شغلی جامعه و محیط زندگی خود، بتواند شغل مناسبی انتخاب کند و پس ازگذراندن دوره های آموزشی به طور موفقیّت آمیز و رضایتبخشی به آن اشتغال ورزد.

‹‹ راهنمایی شغلی کمک به فرد است تا شغل مناسبی را انتخاب کند،برای انجام دادن آن آماده شود و به طور موفقیّت آمیزی به انجام آن بپردازد ».
از دیدگاه روانشناسان ،راهنمایی شغلی سه مرحله دارد:

1- شناخت توانائیها، رغبتها و محدودیتهای فرد.

2- شناخت خصوصیات مشاغل و فرصتهای شغلی جامعه .

3- برقراری سازش منطقی بین خصوصیات فردی با خصوصیات شغلی.

*اهداف راهنمایی شغلی در دوره ابتدایی :

آگاه نمودن دانش آموزان از ضرورت وجود تمام مشاغل

علاقه به جسنجو و سوال کردن درباره نحصیل و شغل

تحریک حس کنجکاوی دانش آموزان درباره تحصیل و شغل

گسترش دامنه اطلاعات دانش آموزان درباره رشته های تحصیلی و مشاغل

مهمترین هدف راهنمایی شغلی دردورة ابتدایی آن است که دانش آموزان متوجه شوند که وجود تمام مشاغل مشروع و نیز اشتغال در آنها برای ادامة زندگی افراد و بقای جامعه لازم است.

*اهداف راهنمایی شغلی در دوره متوسطه اول :

تاکید بر خودشناسی و شناخت رشته های تحصیلی و مشاغل

آشنایی کاملتر با دنیای گسترده مشاغل

ایجاد رابطه صحیح و منطقی بین انتخاب رشته تحصیلی و مشاغل مورد علاقه

دردورة راهنمایی تحصیلی، دانش آموزان از طریق راهنمایی شغلی، باید از توانائیها وخصوصیات خود بیشتر آگاه شوند و با تاکید بر خودشناسی و شناخت مشاغل مختلف، برای طرح ریزی شغلی آماده شوند. در این دوره ،خودشناسی بر شغل شناسی مقدم است.دردوره متوسطه، راهنمایی شغلی دو هدف اصلی را دنبال می کند:

اول آنکه با فراهم کردن امکانات و موقعیت، دانش آموز با خودشناسی و شغل شناسی کاملتر و دقیق تر طرح ریزی شغلی را انجام دهد و مشکلات موجود را درانتخاب شغل برطرف نماید.

دوم آنکه باید اطلاعات دقیق تری دربارة نتایج آزمونهای روانی، شناسایی مشاغل متعدد وامکانات و فرصتهای استخدامی دردسترس دانش آموزان قرار گیرد.

***شیوه های اجرایی راهنمایی شعلی:

بازدید از مراکز و محیطهای شغلی.

معرفی مشاغل

ارائه واحد شناسایی مشاغل د دروس مختلف مرتبط.

مقاله نویسی شغلی.

اجرای نمایشنامه شغلی.

اشتغال در ایام فراغت.

انجام مصاحبه های شغلی توسط دانش آموزان.

هفته معرفی مشاغل " در سال جاری با توجه به شرایط پیش آمده و تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی با رعایت موارد زیر اجرا می‌شود:

تهیه و ارسال تراکت و بروشورهای شغلی در فضای مجازی

تهیه بروشورهای تحصیلی ویژه تبیین ضوابط هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

تهیه کلیپ‌های سخنرانی متخصصان موفق رشته‌های گوناگون تحصیلی و دانشگاهی مثل پزشکان، اساتید دانشگاه، چهره‌های موفق کارآفرینی و خوداشتغالی استان‌ها و....

تهیه پیام‌های مناسب تحصیلی - شغلی

معرفی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان

معرفی رشته‌های دانشگاهی

تهیه انیمیشن‌های شغلی

معرفی مشاغل بومی منطقه‌ای و استان‌ها

بازدید از مراکز و محیط‌های شغلی از سوی دانش‌آموزان در فضای مجازی (تور مجازی شغلی)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار