معاون وزیر بهداشت: برنامه آمایش سرزمینی بستر مناسبی را برای مدیریت کرونا فراهم کرد

تهران (پانا) - معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت اجرای موفق برنامه آمایش سرزمینی و ایجاد کلان مناطق آمایشی، بستر مناسبی برای مدیریت منطقه‌ای بحران و تشریک مساعی دانشگاه‌های کلان مناطق برای کنترل بهتر بحران ناشی از همه‌گیری و کاستن از آسیب‌های ناشی از آن بوجود آورده است.

کد مطلب: ۱۰۴۸۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون وزیر بهداشت: برنامه آمایش سرزمینی بستر مناسبی را برای مدیریت کرونا فراهم کرد

به گزارش وبدا، علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت به بهانه سومین روز از هفته سلامت که با نام "آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا" نامگذاری شده است، گفت: امسال در شرایطی هفته سلامت را برگزار می کنیم که نظام سلامت کشور درگیر آزمون سخت مقابله با همه گیری بیماری کووید ۱۹ هست و اهمیت و نقش ارائه دهندگان خدمات بهداشتی - درمانی و مدافعان سلامت در جامعه بیش از پیش نمایان شده است.

وی در ادامه با تاکید بر نقش بی بدیل دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حفظ و ارتقای سلامت جامعه بویژه در شرایط بحرانی، افزود: در بحران همه گیری کنونی در کنار ایفای این نقش، صحنه های زیبایی از ایثار و از خود گذشتگی پزشکان، پرستاران و سایر نیروهای خط مقدم مقابله با کرونا خلق شد که مایه مباهات و ستودنی است. در هفته سلامت، یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت که در این راه جان خود را فدا کردند را نیز گرامی می داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه در طول سال های اخیر ظرفیت های خوبی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده است، از جمله طرح تحول سلامت و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، که کمک شایانی به نظام سلامت کشور در مقابله با بحران همه گیری کووید ۱۹ کرد.

به گفته وی، اجرای موفق برنامه آمایش سرزمینی و ایجاد کلان مناطق آمایشی بستر مناسبی برای مدیریت منطقه ای بحران و تشریک مساعی دانشگاه های کلان مناطق برای کنترل بهتر بحران ناشی از همه گیری و کاستن از آسیب های ناشی از آن بوجود آورده است. در بستر آمایش سرزمینی امکان تبادل اطلاعات و تجربیات و به اشتراک گذاردن امکانات در یک کلان منطقه بهتر و راحت تر اتفاق می افتد و از ظرفیت های موجود در دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در یک منطقه بهینه تر استفاده می شود همچنین تفویض اختیار به کلان مناطق در اموری که نیاز به تصمیم گیری و اقدام فوری دارد نیز از مزیت های برنامه آمایش سرزمینی است که بویژه در شرایط بحرانی نمود بارزتری دارد.

حق دوست خاطرنشان کرد: خوشبختانه در اکثر دانشگاه های علوم پزشکی بستر ارائه آموزش های مجازی ایجاد شده بود که باعث شد تعطیلی دانشگاه ها لطمه چندانی به آموزش دانشجویان علوم پزشکی وارد نکند و بیشتر دروس در سامانه های مجازی ارائه شوند. در کنار این، وجود دانشگاه علوم پزشکی مجازی باعث شد محتواهای آموزشی که توسط اساتید دانشگاه های مختلف تولید می شوند در دسترس دانشجویان در گوشه و کنار کشور قرار گیرد و ضمن توسعه عدالت آموزشی به ارتقاء کیفیت آموزش نیز بویژه در شرایط بحرانی کنونی منجر شود.

وی افزود: یکی دیگر از مهمترین راهبردهای آموزش علوم پزشکی که مورد تأکید مقام محترم وزارت نیز می باشد، آموزش های جامعه محور، آشنایی با مولفه های اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت و همچنین ورود زودهنگام دانشجویان به عرصه های اجتماعی است. در این بحران همه گیری کرونا اهمیت افزایش پاسخگویی اجتماعی در بین اساتید و دانشجویان نمایان تر شد و تلاش ها باید معطوف این شود که با استفاده از این فرصت گامی جدی در جهت جامعه محور نمودن دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی برداشته شده و اقدامی اثربخش در راستای ارتقای پاسخگویی اجتماعی محقق شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین گفت: از نکات حایز اهمیت دیگر بحث آینده نگاری و تلاش جهت تبین آینده مطلوب و همچنین تدوین نقشه راه روشن برای تحقق آن توسط دانشگاه های علوم پزشکی است. باید تلاش کرد تا با استفاده از همه ظرفیتهای موجود و هم راستا با سیاستهای تحولی در حوزه آینده نگاری، سند آمایش سرزمینی و گفتمان های آینده نظام آموزش عالی در سطح جهان، از جمله دانشگاه های بدون مرز، خلق ثروت دانش بنیان، پاسخگویی اجتماعی و ... هر چه زودتر نقشه جامع توسعه آموزش علوم پزشکی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی تدوین شود. این امر تضمین کننده ارتقای جایگاه دانشگاه های علوم پزشکی و به تبع آن کمک به حفظ و ارتقای سلامت جامعه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار